Gå til innhold

Colombias folkeslag og litt til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. etter mye om og men landet vi på Colombia som land. Blant annet fordi vi syns dette landet virker utrolig fargerikt og spennende :o))

Er det noen som vet hvordan spredningen er, mht etnisk opphav? Er det markante forskjeller fra region til region, eller har "regnbuen" spredt sine farger tilfeldig over hele Colombia?

Trenger vi forresten venne-anbefalinger når vi har valgt Colombia?

Og til slutt. Hender det ofte at Colomia avviser søkere som er godkjent i Norge?

Utrolig hvor mange spørsmål som detter ned i hodet på en...

Hilsen en colombiasøkende (det ordet så veldig bra ut ;)

Skrevet

Vil bare gratulere deg med valg av land. Føles godt og endelig ha bestemt seg, sant ;)

Vet ike så mye om Colombia, jeg, men det er det sikkert mange andre her som gjør.

Colombiamamma
Skrevet

Gratulerer med valg av land!

Sammensettningen av folket i Colombia er veldig mixet.

Hele regnbuen finner man i alle regionene, men det er noen regioner som er mer av det ene enn det andre.

Vi har en jente fra Cali som er av Afo-colombiansk opprinnelse.

Cali er et distrikt med mange med afrikanske røtter pga. sukkeplantasjene som var der trengte slaver under kolonitiden. Men også fra Cali kommer det lyse barn og barn med indiansk bakgrunn.

Så man kan nok ikke vite om man får barn med europeisk, indiansk eller afrikansk bakrunn. Eller hvordan mixen blir :-)

Sånn er det i alle regionene. Men f.eks Bogotà virker det som det kommer flere lyse enn mørke. Men også her er det alle mixer.

Colombia er et spennende land. Tror ikke man kan forberede seg på verken det ene eller det andre. Alt er åpent :-)

Og det er jo litt av sjarmen med Colombia som adopsjonsland.

Utdrag fra Lonley Planet:

"About 75% of the population is of mixet blood, composed of 50% to 55% mestizos (of European- Inian blood) ande 15%

20% mulato (of Europea- African blood) There are also 3% zambos (of African- Inidan blood). The rest of the population, roughly a quarter of the nation, are pure whites, blacks or Indian."

Colombiamamma
Skrevet

Hei igjen

Glemte å svare på alle spørsmålene:

Ja man må ha venneanbefalinger i Colombia. (3 stk. ikke familie eller inngiftet)

Man kan avvises i alle land, men det er vel heller sjelden om man er godkjent i Norge og ikke nye faktorer har kommet til. Det er flere som må ha tilleggsrapport før man blir godkjent. Men også det er mer unntak enn regel.

Håper det var svar på dine spørsmål.

Vi sees her inne :-)

Skrevet

Gratulerer med valg av land!

Sammensettningen av folket i Colombia er veldig mixet.

Hele regnbuen finner man i alle regionene, men det er noen regioner som er mer av det ene enn det andre.

Vi har en jente fra Cali som er av Afo-colombiansk opprinnelse.

Cali er et distrikt med mange med afrikanske røtter pga. sukkeplantasjene som var der trengte slaver under kolonitiden. Men også fra Cali kommer det lyse barn og barn med indiansk bakgrunn.

Så man kan nok ikke vite om man får barn med europeisk, indiansk eller afrikansk bakrunn. Eller hvordan mixen blir :-)

Sånn er det i alle regionene. Men f.eks Bogotà virker det som det kommer flere lyse enn mørke. Men også her er det alle mixer.

Colombia er et spennende land. Tror ikke man kan forberede seg på verken det ene eller det andre. Alt er åpent :-)

Og det er jo litt av sjarmen med Colombia som adopsjonsland.

Utdrag fra Lonley Planet:

"About 75% of the population is of mixet blood, composed of 50% to 55% mestizos (of European- Inian blood) ande 15%

20% mulato (of Europea- African blood) There are also 3% zambos (of African- Inidan blood). The rest of the population, roughly a quarter of the nation, are pure whites, blacks or Indian."

Jeg er helt enig i at noe av det som gjør Colombia så spennende er det store mangforldet. Jeg higer etter all info jeg kan få- om dette landet som helt sikkert vil bli utrolig spesielt for oss :o)

Når snakket dere med venner om anbefaling, og hvordan foregår det. Når i prosessen kommer disse inn? Skal vennene ha anbefalingen tilbake etter at den er oversatt?

Og til alle colombiaforeldre her inne: Hvor lang tid tok prosessen fra dere sendte inn søknad til Bv og til storken "slo på tråden"?

Tilgi meg alle mine spørsmål (og det blir nok flere ;))

Skrevet

Gratulerer med valg av land!!

For vår del sendte vi papirene i slutten av mars 2003, og telefonen kom i midten av desember samme år. Fikk hente hjem gutten vår i slutten av januar :-).

Venneanbefalingene skal være klar etter godkjenningen fra regionen. Vi syntes det var greit å gi beskjed til vennene våre i god tid, sånn at de var ferdige i det godkjenningen kom :-). All spart tid hjelper i denne prosessen ;-)

Colombia er ett flott adopsjonsland med barn i alle regnbuens farger. Vår sønn er fra Bogota og er nokså lys med kastanjebrunt hår, mens noen vi var i Bogota på likt med fikk en nydelig jente, helt mørk med afrohår. For vår del var mye av grunnen til at vi valgte nettop Colombia at folkeslaget er så forskjellig, og like vakre alle sammen :-)

Lykke til videre

Skrevet

Jeg er helt enig i at noe av det som gjør Colombia så spennende er det store mangforldet. Jeg higer etter all info jeg kan få- om dette landet som helt sikkert vil bli utrolig spesielt for oss :o)

Når snakket dere med venner om anbefaling, og hvordan foregår det. Når i prosessen kommer disse inn? Skal vennene ha anbefalingen tilbake etter at den er oversatt?

Og til alle colombiaforeldre her inne: Hvor lang tid tok prosessen fra dere sendte inn søknad til Bv og til storken "slo på tråden"?

Tilgi meg alle mine spørsmål (og det blir nok flere ;))

Hei og gratulerer med valg at land. Kan skriv under på at Colombia er et fantastisk land, og at alle barn derifra er utrolig skjønne:-)

Vi ar selv en Bogotafødt gutt som midt mellom lys og mørk! Han er av indiansk opprinnelse..

Vår prosess tok 1 år og 3 mnd fra vi sendte søknad til bv! Utrolig raskt synes vi, og vr veldig overrasket da beskjed om godkjenning og distrikt kom etter kun 2 1/2 mnd..

Lykke til i prosessen!!

Skrevet

Hei og gratulerer med valg at land. Kan skriv under på at Colombia er et fantastisk land, og at alle barn derifra er utrolig skjønne:-)

Vi ar selv en Bogotafødt gutt som midt mellom lys og mørk! Han er av indiansk opprinnelse..

Vår prosess tok 1 år og 3 mnd fra vi sendte søknad til bv! Utrolig raskt synes vi, og vr veldig overrasket da beskjed om godkjenning og distrikt kom etter kun 2 1/2 mnd..

Lykke til i prosessen!!

Åhhhhhhh, når var dette? Får vel roe ned forventnigene om at det kan gå så fort. Vi har alle papirer klar, bare de dumme politiattestene kan komme :o))

Og ja, helt enig med deg - tror jeg aldri har sett barn fra Colombia som ikke er enestående vakre. (men nå syns jeg jo de aller fleste små barn er til å spise opp, jeg da :o))

Skrevet

Åhhhhhhh, når var dette? Får vel roe ned forventnigene om at det kan gå så fort. Vi har alle papirer klar, bare de dumme politiattestene kan komme :o))

Og ja, helt enig med deg - tror jeg aldri har sett barn fra Colombia som ikke er enestående vakre. (men nå syns jeg jo de aller fleste små barn er til å spise opp, jeg da :o))

Det at det gikk så raskt med oss kan jo være en tilfeldighet.. Det var akkurat da det ble annonsert at ventetiden kunne være fra 12-18 mnd. Nå er den vel nede i 12 mnd om jeg ikke tar helt feil.

Tror at de fant en "match" med en gang, slik at det gikk i rekordfart.

Ellers så hadde vi en superrask kommune som ble ferdig med rapport på 1 1/2 mnd fra vi sendte papirene!

Vi hadde innstilt oss på en lengre saksgang, så derfor ble vi så overrasket.. det er bedre å innstille seg på det, for så heller å bli positivt overrasket!

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...