Gå til innhold

Vedr. følge på hentereise (Kina)

Anbefalte innlegg

Gjest litchi

Siden vi skal ha med oss jenta vår, som blir 5 år når vi skal på hentereise, hadde vi alliert oss med 2 alternative jenter i nær familie til å bli med som "ekstra voksen" (bare en av dem skulle, men uklart hvem det ville passe best for). Nå er den ene "gått hen" og blitt gravid -(egentlig veldig hyggelig, altså), og den andre skal på utveksling slik at det neppe passer å bli med for henne.

Kjempefint for dem, men strek i regningen for oss. Nå må vi begynne å tenke om igjen. Det er helt uaktuelt å la 5 - åringen være hjemme i 2 uker "alene", synes det ville være hjerterått og en håpløs start for oss som familie på fire. Dessuten bor vi ikke sånn til at det ville vært praktisk mulig å overlate henne til noen andre i så lang tid.

Nå vurderer jeg å reise alene på hentereise, og la pappan og storejenta være igjen hjemme. Noen som har reist alene her, og hvordan gikk i så fall det ?

Jeg har jo tidligere lest mange av deres historier og blandete erfaringer med å ha med eldstemann på tur.

Det er ikke andre rundt oss vi kan tenke oss å ha med, egentlig,og som kan tenke seg å bli med heller, tror jeg.

Vi finner nok en løsning, måtte bare "dele" :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152597-vedr-f%C3%B8lge-p%C3%A5-hentereise-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei litchi

nå ble jeg nysgjerrig (c: for nå lurer jeg på hvilke tilbakemeldinger du har fått som gjør at du velger å la eldstebarnet være hjemme?

Selv hadde vi med storebror på 5 år til Colombia og det gikk over all forventning. Og det med uten en x-tra voksen.

PS spør kun av ren nysgjerrighet (c:

Lykke til!

Gjest Kina-venter

Hvorfor ikke reise uten ekstra følge? Vi er nettopp kommet tilbake fra vår hentereise hvor vi hadde vår 3-åring med. Gikk kjempefint. Andre i gruppen hadde også med seg eldre søsken og ikke ekstra reisefølge. Det er selvfølgelig forskjell på barn, men for de aller fleste går dette veldig bra. Uansett, lykke til og god tur!

Gjest litchi

Hei litchi

nå ble jeg nysgjerrig (c: for nå lurer jeg på hvilke tilbakemeldinger du har fått som gjør at du velger å la eldstebarnet være hjemme?

Selv hadde vi med storebror på 5 år til Colombia og det gikk over all forventning. Og det med uten en x-tra voksen.

PS spør kun av ren nysgjerrighet (c:

Lykke til!

Det virker som om det er veldig blandede erfaringer med å ha med eldstemann. Årsaken til at jeg er skeptisk, er at jeg kjenner til en familie som syntes hentereise nr. 1 til Kina var så slitsom at de byttet land ved 2. gangsadopsjon, slik at barnet kom med eskorte. De ble syke underveis i Kina, og det hele var tydeligvis en selsom opplevelse.

Har nok hengt meg opp i den historien. I tillegg har jeg reist en del i India, og det er nok et land jeg ikke ville tatt med en 5-åring til, hvis det ikke hadde vært på 2 - ukers luksushotell i Goa. Innbiller meg at Kina er like "hesblesende" å reise i, og det bekymrer meg litt.

Men - det er jo helt sikkert enorm forskjell på noen ukers "back-packer - ferie" på billigste måte, og gjennomarrangert hentereise i regi av Verdens Barn, da.

Ellers synes jeg det virker som om de fleste - både de som reiser med og de som reiser uten eldre søsken, stort sett er fornøyde i etterkant, med det valget de gjorde.

Jeg tipper det ender med at vi reiser alle tre. Om det blir noen utfordringer underveis, og temmelig slitsomt, så bør jo vi klare det, så lenge mange andre gjør det.

Gjest been there

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere ikke vil ha med barnet på hentereise.Når man er 5 år så klarer man seg veldig godt på tur..Man tar med litt ekstra mat i kofferten,slik at ikke ukjent mat skal bli det store problemet her.

Det nye barnet som dere skal hente vil også knytte seg lettere til søsken og bli trygg ,enn hos dere med en gang.Samtidig er gjerne barnet dere får tildelt glad i andre barn sannsynnligvis,- dette tas ofte med i betraktning når barn får foreldre som har barn fra før.

Ja det er mye som kan skje på reisa på godt og vondt.Men dere er 2 foreldre som kan bytte på å ta del i omsorgen for begge barna deres. Et barn til hver av dere, må jo bare bli positivt...

En annen ting som er viktig å tenke på er at den som er igjen hjemme får en dårlig kontakt med det nye barnet.For barnet har allerede knyttet seg til omsorgspersonen som hentet det og kan bli likegyldig til den andre part i lang tid.

Det er også viktig å huske på at dette er ikke en ferietur.Så glem å få med dere alle "serverdigheter",dere kan innimellom gå alene ut mens den andre passer barn så bytte rundt.

Mitt råd er at alle drar på hentereise og koser seg.Men lykke til uansett hva dere velger.

HEI!!

Har lest endel artikler om folk som tar med søsken på hentereise. De fleste syns det er en fin opplevelse og at det har gått bra.

Vi skal dra med to søsken til Kina. Det er jo en opplevelse for hele familien og en felles ting å dele med det nye barnet i fremtiden. Søsken får oppleve barnets hjemland.Tror det er veldig viktig.

Det får heller bli litt slitsomt. Tar problemene når de dukker opp..sånn tenker jeg. Dere får jo litt tid til å finne ut av det.

Jeg tror ikke jeg hadde hatt lyst å dra alene. Men har lest om de som gjør det.

Det blir jo ganske dyrt å reise så mange.

Tror ihvertfall det er veldig positivt for barna å dele dette. Ville bare lufte mine tanker!!!

Annonse

Det virker som om det er veldig blandede erfaringer med å ha med eldstemann. Årsaken til at jeg er skeptisk, er at jeg kjenner til en familie som syntes hentereise nr. 1 til Kina var så slitsom at de byttet land ved 2. gangsadopsjon, slik at barnet kom med eskorte. De ble syke underveis i Kina, og det hele var tydeligvis en selsom opplevelse.

Har nok hengt meg opp i den historien. I tillegg har jeg reist en del i India, og det er nok et land jeg ikke ville tatt med en 5-åring til, hvis det ikke hadde vært på 2 - ukers luksushotell i Goa. Innbiller meg at Kina er like "hesblesende" å reise i, og det bekymrer meg litt.

Men - det er jo helt sikkert enorm forskjell på noen ukers "back-packer - ferie" på billigste måte, og gjennomarrangert hentereise i regi av Verdens Barn, da.

Ellers synes jeg det virker som om de fleste - både de som reiser med og de som reiser uten eldre søsken, stort sett er fornøyde i etterkant, med det valget de gjorde.

Jeg tipper det ender med at vi reiser alle tre. Om det blir noen utfordringer underveis, og temmelig slitsomt, så bør jo vi klare det, så lenge mange andre gjør det.

Heia!

Jeg ville tatt med Lillemor, med eller uten extra voksen til å hjelpe.

Ja, hentereisen til Kina har tett program, men det er ikke obligatorisk å være med på alt da. Da vi reiste i fjor var det 2 familier som hadde barn med på alder med deres datter, og det gikk helt fint. De valgte bort et par av de mest slitsomme utfluktene, og kuttet ut noen fellesmåltider med gruppen til fordel for McDonalds og lignende. En annen ting er at det de nye barna virket som de tilpasset seg lett og knyttet seg fort til storesøstrene sine, det var de som fikk første smilet.

Lykke til!

MVH

Åja..det har jeg tenkt på å!!!

At søsken myker opp stemningen med det nye barnet. Barn er jo så glad i andre barn.

Artig å høre det med at det var søsken som fikk det første smilet!!

Tror veldig på at barna knytter bånd fort.

Gleder meg til dette kan bli virkelig for oss. Men det er ihvertfall et år frem i tid..sukk

Vi hadde med storesøster på 4 år da vi hentet lillesøster på 12 mnd. Det var rørende å se hvordan lillesøster lyste opp da hun så sin storesøster (som også er kinesisk) for første gang.

Vi hadde hendene fulle med to barn og var veldig slitne da vi kom hjem, men du verden så flott å kunne dele hele opplevelsen sammen som familie. Og å kunne se i album og på video i etterkant og snakke om _vår_ store tur til Kina for å hente lillesøster.

Det er mange som velger å ha med eldre søsken, og ofte er det flere storesøsken med i en gruppe. I vår gruppe hadde storesøster stor glede av å leke med en gutt (egenfødt) på omtrent samme alder. Det var en fin avlastning for oss på alle utfluktene.

Det er jo slett ikke nødvendig å være med på alle utfluktene heller. Man velger hva man orker.

Mitt inntrykk er at det i de fleste tilfeller går fint å ha med eldre søsken, selv om man ikke har noen avlastningsperson. Men det finnes selvfølgelig også tilfeller hvor reisen har blitt ekstra slitsom pga sykdom eller andre spesielle ting, og hvor foreldrene har angret på at de tok med eldre søsken. Og motsatt, jeg kjenner til tilfeller hvor foreldrene har angret på at de _ikke_ tok med eldre søsken, fordi hele reisen gikk så greit.

Jeg synes dere skal velge den løsningen som føles riktigst for _dere_. Lytt til hjertet og magefølelsen. Det som oppleves som riktigst for dere, er sikkert det dere vil bli mest fornøyd med også. Enten andre mener det ene eller det andre.

Heisann :o). Slitsomt- ja- det kan det godt bli, men likevel vil jeg anbefale dere å dra alle tre fremfor å dra bare en. Lilletuppa på fem vil garantert få lillesøster til å smile først av dere alle, i allefall ble det slik for oss. Vi hadde med tvillingene våre på da 7 år. Litt bestikkelser i form av gameboy med masse billige spill kjøpt på silkemarkedet reddet turen, pluss de andre storesøsknene som var med. De store syntes nok at endel av severdighetene var kjedelige, og hadde vi reist nå hadde vi nok skippet endel av det, men så langt tenkte vi ikke da.

Maten var tildels veldig sterk i provinsen, og tvillingene som stort sett spiser det meste slet litt med å finne noe de likte, men det er flust med Mc Donalds og Pizza Hut og Southern fried chicken, så vi tok noen ekstra turer dit innimellom :)

Lykke til uanset hva dere velger.

Klem fra

Hei igjen

Takk for svaret (c:

Jeg har stor respekt for hver enkelts valg men jeg måtte bare spørre (c:

Det er vel ingen tvil om å ta med søsken på hentereise så kreves det mere av oss og blir folk syke i tillegg så blir alt så mye tyngre. En hentereise i Kina høres strevsomt ut men jeg får forståelse av flere tråder her at man kan velge unna en del aktiviteter hvis man ønsker.

Det å reise med storebror krevde at vi måtte forberede/tilrettelegge en del for at han skulle ha en fin flyreise og opphold. Så vi brukte mye tid på å prate om fakta som feks, lang flyreise, landet (krigen), lukten, språket, kjedelig dager, ukjent mat, å få søsken osv. Det ble tatt med knekkebrød, nugatti og jordbærsyltetøy som krisemat, kjent godis (c: og en del overaskelser underveis som små gaver.

Summen av dette gjorde at vi alle hadde et fantastisk opphold.

....lykke til med avgjørelsen. Det vil unasett være det riktige for dere (c: Det er jo det viktigste!

Stor sommerhilsen fra

Jeg hadde med meg en fra familien på hentereise mens mann og 6 åringen var hjemme. Adopsjonsforeningen anbefalte da på det sterkeste ikke å ta med så små barn. I dag synes jeg det er trist at vi ikke reiste alle 3 for å hente minstemann. Jeg savner å kunne dele minnene fra denne fantastiske turen med resten av familien. Hentereisen "gikk på skinner" og det hadde ikke vært det minste vanskelig å ha med vår 6 åring. Skulle vi hatt en tur til, så hadde vi vært 4 som reiste til Kina.

Håper dere finner en ordning som passer dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...