Gå til innhold

For tidlig med utenlandske gjester?

Anbefalte innlegg

Gjest språkforvirring

Vil det være uheldig for mitt barns språkutvikling å få utenlandske gjester på det nåværende tidspunkt?

Jeg er alenemor for en halvannet-åring som jeg hentet for 4 mnd siden. Barnet er i en periode der h*n strever for å lære det norske språket. H*n kan foreløpig bare et par-tre ord, men forstår veldig mye av det jeg sier.

En god engelsk venninne vil gjerne komme på besøk noen dager sammen med sine to barn. Jeg har veldig lyst til det, for neste sjanse kan bli lenge til (det er sjelden vi har anledning til å treffes).

Det jeg er usikker på, er om dette vil bli forvirrende for barnet mitt akkurat nå, for da blir det jo til at vi alle snakker engelsk, jeg også for det meste (ikke når jeg snakker med barnet mitt naturligvis, men ellers). Riktignok er det bare snakk om noen dager, men.

H*n er jo dessuten vant til å få mye tid og oppmerksomhet fra meg alene (siden det bare er oss to).

Hva ville dere rådet til, - bør jeg vente med besøket til barnet har lært seg bedre norsk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152612-for-tidlig-med-utenlandske-gjester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEI!!

Er ingen ekspert på området!

Men hva hadde jeg gjordt!!

Jeg hadde fått besøk og kost meg. Barnet ditt er så liten ennå! Gjestene blir ikke flere måneder..så jeg mener det ikke er noe ødeleggende. Alt går seg til.

Kanskje han/hun lærer litt engelsk!!

Klem

Jeg ville nok ikke bekymret meg i det hele tatt. Det er klart at barnet kan komme til å vise frustrasjon over et annet språk og ikke minst at h*n må dele din oppmerksomhet med noen andre, men noen få dager er veeeeldig lite i den store sammenheng!

Jeg synes du skal kose deg med venninnebesøk, og forsøke å inkludere barnet ditt så mye det lar seg gjøre uten at det tar helt overhånd.

Annonse

Gjest litchi

Jeg hadde tatt i mot gjestene og storkost meg ! Kan ikke tenke meg at noen få dager vil ha noe å si på sikt, selv om han kan bli forvirret akkurat i øyeblikket.

Men jeg ville forklart han nøye at de og du snakker engelsk/ et annet språk, at du forstår at han ikke skjønner osv. Kanskje er han for liten til å fange det opp, men sannsynligvis vil han skjønne at du er "annerledes", og det bør han få en forklaring på.

Jeg har en fransk venninne som jeg også snakker fransk med, og min datter reagerte vedlig tidlig med stor overraskelse og noen ganger skepsis på mamman sin i "fremmed språkdrakt".

Bedre å forklare for mye enn for lite, synes jeg.

Vi reiste til Hellas og besøkte greske venner som vi snakker litt gresk og engelsk med, ca et halvt år etter vi kom hjem med barnet vårt. Noen måneder senere reiste vi en uke til noen venner i Italia. Jenta vår overrasket oss med å "bestille" is på gresk, engelsk og italiensk etter hvor vi var, bare noen dager i et nytt land.

Jenta vår var da 2 til 2,5 år og forsto alt vi sa, men kom ikke med mange norske ord selv, nokså likt det du beskriver. Vi tror ikke kontakt med flere språk har skadet hennes språkutvikling overhodet, kanskje heller motsatt.

Hun er nå fire år og forstår veldig godt at mennesker snakker forskjellig etter hvor de bor, og forbinder ikke språk til enkeltmennesker, men til steder. Hun spør til stadighet om hva forskjellige ting heter på ulike språk og bruker det aktivt.

Vi har opplevd at jenta vår bare er blitt mer interressert i språk og er trygg på å leke-lære med ord og lyder.

Ha et koselig sommerbesøk :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...