Gå til innhold

Tyrkia

Anbefalte innlegg

Gjest syden noor
Skrevet

Drar til Tyrkia om 3 uker, til Marmaris. Hva bør jeg se der nede, hva er lurt å handle, og hva/hvor bør jeg styre unna?

Pappa Bjørn
Skrevet

Klær er det viktigste. Håndklær, glassouvernirer er billig og rålekre. Bager og vesker og merkevarer generellt. Husk å prute, og aldri kjøpe dersom du ikke får det til halv pris. Start prutingen på 25-30% av prisen de tilbyr, men altså aldri gå over 50% av det de forlanger.

Det lønner seg å bruke tyrkisk valuta, men ikke veksle andre steder en PTT office eller i banken. Alle andre tar perverse kurser.

Du må ikke kjøpe parfyme. Det er bare vann. Om du får kontrollere at det er parfyme på så er det som regel bare i røret og vann for resten.

Gull som alle sier skal være så billig synes ikke jeg var imponerende så ta det med en klype salt.

serendipity
Skrevet

Klær er det viktigste. Håndklær, glassouvernirer er billig og rålekre. Bager og vesker og merkevarer generellt. Husk å prute, og aldri kjøpe dersom du ikke får det til halv pris. Start prutingen på 25-30% av prisen de tilbyr, men altså aldri gå over 50% av det de forlanger.

Det lønner seg å bruke tyrkisk valuta, men ikke veksle andre steder en PTT office eller i banken. Alle andre tar perverse kurser.

Du må ikke kjøpe parfyme. Det er bare vann. Om du får kontrollere at det er parfyme på så er det som regel bare i røret og vann for resten.

Gull som alle sier skal være så billig synes ikke jeg var imponerende så ta det med en klype salt.

Glassouvernierne som er rålekre???? Det må være en overdrivelse ;-), eller forskjellig smak. Hvor har du sett det?

Pappa Bjørn
Skrevet

Glassouvernierne som er rålekre???? Det må være en overdrivelse ;-), eller forskjellig smak. Hvor har du sett det?

Flere steder i Side blandt annet så jeg det og kjøpte som jeg nå samler på. Glassfigurer av byggninger med fargete detaljer og perler, tredimensjonale pyramider osv. Kanskje vi ikke har samme smak, men jeg synes disse er lekre og kjøper noen hver gang jeg er der.

Skrevet

Flere steder i Side blandt annet så jeg det og kjøpte som jeg nå samler på. Glassfigurer av byggninger med fargete detaljer og perler, tredimensjonale pyramider osv. Kanskje vi ikke har samme smak, men jeg synes disse er lekre og kjøper noen hver gang jeg er der.

Kitch?

Gjest syden noor
Skrevet

Får man vekslet inn noen Tyrkiske lire i Norge, kan vel være greit å ha noe til å kjøpe drikke på flyplassen der nede for da det er en 2 timers busstur å hive seg på etterpå.

Og får man brukt minibank der nede? Ev. hvordan og hvilke penger lønner det seg å ta med?

Har ikke vært i syden på 13 år, så jeg er jo blitt charterjomfru igjen:)

serendipity
Skrevet

Ok, da har vi litt forskjellig smak akkurat der. eller er jeg skjønt enig at Tyrkia er et flott land å feriere i. Og det aller, aller beste er maten !!

Pappa Bjørn
Skrevet

Får man vekslet inn noen Tyrkiske lire i Norge, kan vel være greit å ha noe til å kjøpe drikke på flyplassen der nede for da det er en 2 timers busstur å hive seg på etterpå.

Og får man brukt minibank der nede? Ev. hvordan og hvilke penger lønner det seg å ta med?

Har ikke vært i syden på 13 år, så jeg er jo blitt charterjomfru igjen:)

Du kan ikke veksle her hjemme. Tyrkiske lira (ikke lire) er forbudt å ta med ut fra Tyrkia, men du kan ta med deg Euro. Det kan du bruke absolutt overalt, men du får vanligvis bedre pris om du bruker Lira. Det blir mest aktuelt når du skal shoppe med deg ting hjem da, du taper jo ikke mye bare på litt drikke på flyplassen.

Jeg bruker minibankene der nede og har aldri hatt noe problem med det annet enn at det tar litt tid før det trekkes fra kontoen her hjemme. Forsøk derfor å husk hva du tok ut så ikke du går helt i surr om det skulle vise seg å stå igjen mere penger når du kommer hjem enn det du regnet med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...