Gå til innhold

Har jeg handlet grovt uaktsomt?

Anbefalte innlegg

Gjest Grovt uheldig
Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg?

I april parkerte jeg bilen min på parkeringsplassen ved sykehuset. Jeg satte den i gir, og gikk fra den.

Senere på dagen fikk jeg vite av vakter at bilen min sto med nesa i baken på en annen bil, og den hadde forvoldt skade for over 13.000 (fikk jeg vite senere).

Jeg traff dama som eide den andre bilen og vi fyllte ut skademelding sammen.

Egenandelen i mitt forsikringsselskap er 5000, noe jeg var forberedt på å betale.

Men nå har jeg fått et regresskrav på meg fra noen som kaller seg "Norwegian Claim Adjusters AS" på 7650,-.

Dette skulle dekke min egenandel + 20% av skaden på den andre bilen. De begrunnet dette med at jeg hadde vært grovt uaksom, siden jeg ikke hadde sikret bilen tilstrekkelig.

Jeg vet ikke hva som har skjedd da jeg gikk fra bilen, men jeg vet at bilen sto trygt, og den hadde rullet med en gang hvis jeg ikke hadde sikret den i det hele tatt, da det var litt helling på parkeringsplassen.

Kan jeg regnes som grovt uaktsom, eller har jeg bare vært grovt uheldig?

Bør jeg ta kontakt med advokat eller skal jeg bare godta og betale?

Gjest Morsk
Skrevet

Du bør først ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og spørre hva i hulseste dette er for tull. Hvilket selskap bruker du forresten?

De KAN kreve regress ved grov uaktsomhet, men aldri i livet om det du beskriver faller inn under annet en (vanlig) uaktsomhet.

Er det ingen annen løsning bør du gå til advokat.

Gjest Grovt uheldig
Skrevet

Du bør først ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og spørre hva i hulseste dette er for tull. Hvilket selskap bruker du forresten?

De KAN kreve regress ved grov uaktsomhet, men aldri i livet om det du beskriver faller inn under annet en (vanlig) uaktsomhet.

Er det ingen annen løsning bør du gå til advokat.

Takk!

Akkurat slik følte jeg det også. Jeg nekter å godta det hvis ikke jeg har _noen_ andre muligheter!

Gjest Morsk
Skrevet

Takk!

Akkurat slik følte jeg det også. Jeg nekter å godta det hvis ikke jeg har _noen_ andre muligheter!

Jeg skjønner heller ikke gangen i dette. Med mindre det er du som er forsikret hos Norwegian Claim Adjusters AS har ikke de noe med å sende deg krav.

Det er ditt eget forsikringsselskap som skal dekke all skade hos motparten når du har skylda, og et eventuelt regresskrav skal komme fra dem og ikke motpartens selskap.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Takk!

Satte du på håndbremsen da? Du skriver at du satte den i gir, men uten håndbremsen på tror jeg faktisk bilen, hvis den henger for lenge på giret, kan rulle hvis det er litt bakke der den er parkert. Kanskje det er det de har hengt seg opp i?

Gjest Lotus-Or.
Skrevet

Tror nok dette i hvert fall ligger veldig nær opp til grensen for grov uaktsomhet.

Ettersom jeg forstår hellet bakken faktisk, og da skal det ikke mye til før bilen begynner å rulle hvis du ikke har satt på håndbrekket.

Det høres også ut som du planla å være borte en stund, og da blir jo naturlig nok kravene til å sikre bilen strengere.

Skrevet

Satte du på håndbrekket? Utfra det du skrev kan jeg ikke se at du gjorde det.

Hvis du gikk fra bilen uten å ha håndbrekket på, skjønner jeg at de mener det var uaktsomt, ja.

Gjest Jeg hadde betalt og holdt kjeft jeg
Skrevet

Har du ikke satt håndbrekket på, kan det sees på som grovt uaktsomt!

Og hvis du skal ta advokat på den saken der, så blir nok beløpet godt over det du må betale til forsikringsselskapet uansett! Og du har ingen garanti for at du ikke må betale regningen til selskapet i tillegg!

Gjest Morsk
Skrevet

Har du ikke satt håndbrekket på, kan det sees på som grovt uaktsomt!

Og hvis du skal ta advokat på den saken der, så blir nok beløpet godt over det du må betale til forsikringsselskapet uansett! Og du har ingen garanti for at du ikke må betale regningen til selskapet i tillegg!

Praktisk talt enhver ulykke med bil skyldes uaktsomhet i en eller annen grad, og det er jo det (menneskelige feil) vi forsikrer oss mot og betaler i dyre dommer for.

Er det snakk om grov uaktsomhet (e.g. kjøre i 150 km i timen) skal vedkommende betale regress for _alt_, også skade på motpartens kjøretøy.

Når dette selskapet nå plusser på 20% ut fra regelen om at uaktsomheten var grov fremstår det hele som merkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...