Gå til innhold

kr. 27 i timen - - er det rett? NEI!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Flisa,

det har stått en tilsvarende sak i Stavanger Aftenblad:

http://aftenbladet.no/nyheter/article.jhtml?articleID=205009

Som du ser her er de 36 kr _etter_ at skatt, boutgifter og andre ting er trukket fra.

Mange nordmenn kan nok heller ikke skryte av å sitte igjen med så mye mer i timen, når alle utgifter er trukket fra...

Det står ikke noe om dette i NRK-artikelen, men jeg vil tro det er snakk om det samme her.

Beste hilsen fra

Skrevet

Hei Flisa,

det har stått en tilsvarende sak i Stavanger Aftenblad:

http://aftenbladet.no/nyheter/article.jhtml?articleID=205009

Som du ser her er de 36 kr _etter_ at skatt, boutgifter og andre ting er trukket fra.

Mange nordmenn kan nok heller ikke skryte av å sitte igjen med så mye mer i timen, når alle utgifter er trukket fra...

Det står ikke noe om dette i NRK-artikelen, men jeg vil tro det er snakk om det samme her.

Beste hilsen fra

Nei - det er ikke samme sak.

Skrevet

Nei, det er ikke samme sak, men jeg vil vedde ganske mye på at det også i denne saken er slik at polakkene får utbetalt lønnen etter at husleie og mat er betalt.

Beste hilsen fra

Skrevet

Det er i minste laget selv om det er etter at alle utgifter er betalt. Det er det jeg som uføretrygdet har. Jeg regner med at de ikke bor noe bedre og dyrere enn meg.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Hva tror dere vi nordmenn hadde fått om vi jobbet i Polen?

Skrevet

Det er i minste laget selv om det er etter at alle utgifter er betalt. Det er det jeg som uføretrygdet har. Jeg regner med at de ikke bor noe bedre og dyrere enn meg.

Det er ikke lite om maten også er dekket da.

Skrevet

Som sagt så betviler jeg at det er tilfelle at polakkene leies inn for bare 27 kr timen. Enkelt og greit fordi de ikke kunne levd på det her i Norge - de skal jo bo og spise mens de er her. Og vel er mange arbeidsledige og desperate i Polen, men jeg tviler de er så desperate at de ville gått med på en slik kontrakt.

Noe helt annet blir det faktisk om de sitter igjen med 27 kr timen etter skatt, boutgifter og mat er betalt.

Jeg frykter at dette er en måte å blåse opp en sak på nå i disse agurktider.

I Stavanger kunne arbeiderne velge å få utbetalt hele lønnen (som var 85 kr + i timen), og skaffe mat og husvære privat. Hadde det blitt en sak av det da, montro??

Beste hilsen fra

Skrevet

Hva tror dere vi nordmenn hadde fått om vi jobbet i Polen?

Normal polsk lønn så klart. derfor skal de også ha normal norsk lønn.

Skrevet

de har ikke trukket fra noe...

petter smart
Skrevet

Jeg tror nok "snø" har rett i at det er trukket fra for mat og husvære.

Med normal arbeidstid vil de med 27 kr i timen tjene ca 4300 kr i måneden. Det koster minst 2000 å bo + mat til minst 1000 + andre utgifter, da er det lite igjen.

Men de jobber jo her frivillig. Regjeringen og EU kan takke seg selv for at dette blir et problem for norske arbeidere.

Skrevet

Enig i at det det er liten lønn, men hvorfor blir det blåst så opp. Er det virkelig fordi de store firmaene og de norske håndverkerne synes så synd på polakkene? Det er jo så klart at de er redd for konkurranse. Og det skjønner jeg jammen at de er. Norske håndverkere kunne jammen trenge litt konkurranse, så kanskje de kommer når de sier de skal. Jeg er så lei av å skulle ta fri fra jobb fordi en håndverker sier at han skal komme klokka 10 om formiddagen, og så dukker opp et par dager senere uten så mye som en unnskyldning, eller en telefon om at de er forskinket.

Litt konkurranse synes jeg faktisk bare er sunt. Og det er vel ikke så veldig mange år før lønningene i østblokklandene kommer opp på normalt europeisk nivå.

Pappa Bjørn
Skrevet

Svarte, 27 spenn i timen? Jeg har en drøss med polakker som jobber på en gård som en kompis av meg ba meg passe på. De henger og dingler i sørveggen med malingskost og 19 kroner timen, men nå kommer vel de grådige gribbene å vil ha mer. Måtte noen fortelle om disse med direktørgasje?

Skrevet

Enig i at det det er liten lønn, men hvorfor blir det blåst så opp. Er det virkelig fordi de store firmaene og de norske håndverkerne synes så synd på polakkene? Det er jo så klart at de er redd for konkurranse. Og det skjønner jeg jammen at de er. Norske håndverkere kunne jammen trenge litt konkurranse, så kanskje de kommer når de sier de skal. Jeg er så lei av å skulle ta fri fra jobb fordi en håndverker sier at han skal komme klokka 10 om formiddagen, og så dukker opp et par dager senere uten så mye som en unnskyldning, eller en telefon om at de er forskinket.

Litt konkurranse synes jeg faktisk bare er sunt. Og det er vel ikke så veldig mange år før lønningene i østblokklandene kommer opp på normalt europeisk nivå.

de undergraver lønningene våre, det er det som er. Folk som prøver å kjempe i lavtlønnsyrker har ikke lenger muligheter til å stille opp mot polakker som lever "fett" av 27 kroner. En polakk kunne heller ikke greid seg i Norge på en sånn lønn. Det er forståelig at en arbeidsgiver vil redusere kostnader - derfor må slike smutthull i loven tettes.

Skrevet

Svarte, 27 spenn i timen? Jeg har en drøss med polakker som jobber på en gård som en kompis av meg ba meg passe på. De henger og dingler i sørveggen med malingskost og 19 kroner timen, men nå kommer vel de grådige gribbene å vil ha mer. Måtte noen fortelle om disse med direktørgasje?

PSST - jeg har beis og tørste husvegger - har du polakker? :)

Skrevet

de undergraver lønningene våre, det er det som er. Folk som prøver å kjempe i lavtlønnsyrker har ikke lenger muligheter til å stille opp mot polakker som lever "fett" av 27 kroner. En polakk kunne heller ikke greid seg i Norge på en sånn lønn. Det er forståelig at en arbeidsgiver vil redusere kostnader - derfor må slike smutthull i loven tettes.

De fleste håndverkere kan da neppe karakteriseres som lavtlønnende da.

Jeg er enig i at det ikke bør gå ut over lønnsnivået generelt i Norge, men allikevel så mener jeg at noe konkurranse er sunt. Spesielt når det gjelder håndverkere.

Andre lavtlønnende, som omsorgsarbeidere i offentlig sektor f.eks, er neppe truet av polske sesongarbeidere som presser lønningene ned. Utenom byggebransjen så tar jo disse som regel kun jobber som ingen andre nordmenn gidder å ta. Jordbærplukking, vasking osv.

Skrevet

De fleste håndverkere kan da neppe karakteriseres som lavtlønnende da.

Jeg er enig i at det ikke bør gå ut over lønnsnivået generelt i Norge, men allikevel så mener jeg at noe konkurranse er sunt. Spesielt når det gjelder håndverkere.

Andre lavtlønnende, som omsorgsarbeidere i offentlig sektor f.eks, er neppe truet av polske sesongarbeidere som presser lønningene ned. Utenom byggebransjen så tar jo disse som regel kun jobber som ingen andre nordmenn gidder å ta. Jordbærplukking, vasking osv.

Du skriver: "De fleste håndverkere kan da neppe karakteriseres som lavtlønnende da.

"

NEI, det er jo nettopp det. men det kan det fort bli!

Skrevet

Du skriver: "De fleste håndverkere kan da neppe karakteriseres som lavtlønnende da.

"

NEI, det er jo nettopp det. men det kan det fort bli!

Det har jeg faktisk liten tro på at de vil bli.

Men jeg håper at konkurransen gjør dem mer kvalitetsbevisste og mer opptatt av å holde seg innenfor loven og begynne å jobbe hvitt.

Har selv brukt polske håndverkere og var svært fornøyd med dem. De kom når de skulle, jobbet som helter, var høflige, ryddige og rettet opp alt vi var skeptiske til uten å mukke. Vi hyret inn dem etter at vi måtte kaste en norsk håndverker på dør etter halvgjort og dårlig jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...