Gå til innhold

Tante vil hjelpe nevø på omsorgssenter

Anbefalte innlegg

Gjest Tanten
Skrevet

Min nevø er fortvilet og mener han ikke får de pengene han har krav på. Han er plassert i omsorgsleilighet av moren, som mener han er lettere tilbakestående. Dette forstår ikke vi andre i familien for gutten virker helt fin foruten at han er litt enfoldig, men han har aldri fått noen støtte eller hjelp verken til skolearbeid eller noe annet. Mye problemer i familien, og det kan noen og enhver bli ødelagt av. Han er nå myndig og ber meg om hjelp til å sjekke opp i finansene. Moren stoler han ikke på, Har han penger i hendene tar hun dem, for hun er alltid blakk... far har han ikke. Kan noen hjelpe meg hvordan jeg skal gå fram for å finne ut av dette? Hva er vanlig å betale for en omsorgsleilighet? Hva kan personalet trekke beboere for? Hvor mye SKAL de ha å leve for som minimum? Han stoler ikke på personalet og jeg forstår heller ikke opplegget. Han går helt på selvstyr og ordner seg selv. Det er ingen hjelp å få og han er forferdelig nedfor, gråter mye og sier han ikke har noe å leve for. Jeg må ta affære, det er fælt at en skal ha det så travelt at en nesten ikke har tid til å hjelpe noen i nød, men jeg vet ikke hva eller hvordan. Takknemlig for innspill fra dere.

Gjest ja, det er dyrt
Skrevet

Jeg har en kompis som bor i omsorgsleilighet. Han betalte 1 mill for leiligheten og husleien er på rundt 9000 kr i måneden

Skrevet

Hvor får han penger fra? Jobber, er trygdet, går på skole eller hva?

Dersom han ikke er umyndiggjort, så har ikke mor i utgangspunktet tilgang til hans bankkonto ol. Hvis hun allikevel har det, så kan fullmakter trekkes tilbake.

Beskrivelsen din av situasjonen gir såpass lite opplysninger at det er vanskelig å komme med konkrete råd. Hvis du vil ha flere råd, så kan du kanskje beskrive nærmere.

Skrevet

Du skriver: "Han er plassert i omsorgsleilighet av moren..." Man blir ikke plassert i omsorgsleilighet uten videre, det må man søke om, og man må nok gjennom mange tester osv før man får tilbud om det.

"..moren mener han er lettere tilbakestående. Dette forstår ikke vi andre i familien for gutten virker helt fin foruten at han er litt enfoldig, men han har aldri fått noen støtte eller hjelp verken til skolearbeid eller noe annet."

Det at dere oppfatter ham som litt enfoldig, kan nok stemme overens med kategorien lettere utviklingshemmet. At gutten har hatt behov for hjelp i skolesammenheng (selv om han ikke har fått dette), bekrefter vel det samme".

At noen må hjelpe å ta hånd om pengene hans, er ikke så uvanlig for lettere utviklingshemmede, fordi det kan være vanskelig for dem å ha den fulle oversikt over kostnader osv selv.

Men det er ikke sikkert det er riktig at moren er den som skal ta hånd om pengene hans.

Du kan undersøke muligheten av å få oppnevnt en verge for gutten (men jeg er ikke sikker på hvordan det vil oppfattes å foreslå seg selv). En nøytral verge vil uansett kunne fungere bedre enn moren når det gjelder det økonomiske vil jeg tro, så det er ikke dumt om noen foreslår dette.

MEN: jeg syns IKKE du skal foreta deg noen ting uten først å tatt en prat med personalet!!! Husk at du har bare guttens versjon!

Molly Mandy
Skrevet

Dette hørtes da rart ut?

Jeg jobber i en omsorgsbolig og man kommer da ikke inn på et sånt sted sånn uten videre, bare ved å være litt enfoldig?

I kommunne hvor jeg jobber er det lange ventelister, og de vi har innom på avlastning innimellom vet jeg med sikkerhet har syndromer av forskjellige slag.

Syns det er merkelig at han kan bli plassert ut sånn uten videre. Om han er såpass forseg at han aner ugler i mosen, skal han ha en hovedkontakt på den boligen der hvor han jobber. Hør med han/ henne, og forklar situasjonen. Da bør han kunne få seg en annen verge, om ikke annet.Stoler han ikke på personalet (?) ta kontakt lenger opp i systemet, så får han nok hjelp.

skorpionfisken
Skrevet

Det er ikke noen mor som plasserer noen i omsorgshjem. Dit kommer de etter søknader, som behandles nøye innen hjelpeapparatet før man får plass. Det skal også MYE til før noen blir umyndiggjort slik at andre tar over økonomistyringen. Det holder ikke å være enfoldig som du skriver.

Om en ung mann lar seg plassere i omsorgshjem og ikke får ha kontroll på økonomien sin så er han ikke helt frisk psykisk. Friske unge menn ordner opp for seg selv de. Selv handicappede mennesker i omsorgsbolig har som oftest kontroll på økonomien sin selv.

At du som tante er bekymret kan du ta opp med personalet eller lenger opp i systemet. Du kan evt spørre hvem som er verge for gutten og hvem som forvalter pengene. Det er overformynderiet som har ansvaret om han er umyndiggjort eller er under 18 år. De kan fortelle deg hvordan slikt fungerer. De kan gi mor eller en annen verge rett til å forvalte mannens formue/inntekt, men det må gjøres rede for hvordan pengene er brukt. Selv om du ønsker å hjelpe gutten, kan du ikke ta vare på hans økonomi uten at du utnevnes til verge, skulle tro det er vanskelig når han har sin mor i live, selv om du mener hun alltid er blakk og bruker hans penger, er det ikke sikkert det er slik. Du må i tilfelle anmelde henne for det, så får politiet avgjøre om du har rett eller ikke.

At han ikke stoler hverken på mor eller på personalet sier vel litt om ham og hans diagnose? Personalet har da ikke noen interesse i å ta fra ham penger for å gi dem til hans mor eller andre for den saks skyld. Når han ikke har oversikten selv er det lett å bli mistenksom overfor andre, og greit å kunne sutre om det til en godtroende tante.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...