Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest marthe02

Kan da en ufaglært skoleassistent kalle seg miljøarbeider?

Jeg er nemlig opp i en sak hvor de har tenkt å kalle alle skoleassistenter for miljøarbeidere! Kan dette være riktig?

Det vil si at hvem som helst kan bli "Lærer" på en skole og få tittel so9m miljøarbeider samme hva slags bakgrunn man har.?

En skoleassistent uten spesill utdannelse går under tittelen assistent. Det er slik i andre yrker også. men når man er barne- og ungdomsarbeider, hjelpepleier eller omsorgsarbeider er man miljøarbeider. Igjen fagfolk med høyskole / universitets utdannelse er miljøterapauter. Det er forskjell på terapaut og arbeider.

Fortsetter under...

Gjest bebba

Ja, jeg syns også det høres merkelig ut at det er en miljøarbeider - altså en uten lærerutdanning som er ansvarlig for fag.

Det er bare min personlige mening at et fag som forming ikke krever all verdens utdannelse for å lære bort.

Formingslærere har egen utdanning, og trenger den like mye som alle andre. Forming er ikke noe en kan av seg selv.

Gjest bebba

jo det virker som man skal erstatte lærerne med miljøarbeidere.

dette skjedde allerede i år uten at man visste om det.

Man så det på "halvårsvurderinga" hvor miljøarbeider hadde utført og skrevet under på denne i visse fag.

Hvis en miljøarbeider har erstattet lærer, så har det vært spesielle tilfeller. Hvis en miljøarbeider har hatt ansvar for f.eks. formingsundervisning er det naturlig at vedkommende skriver halvårsrapport og undertegner den. Dette må da komme av mangel på lærer med riktig kompetanse, og krever godkjenning fra skolens ledelse og halvårsrapport krever godkjenning av PPT. Ellers er det vanskelig å uttale seg uten å vite mer nøyaktig hva dette dreier seg om, men vanligvis er miljøarbeider en som jobber i 'miljøet', dvs. med fritids- og hjemlige aktiviteter. Assistenter jobber med å assistere lærere, førskolelærere eller lignende. Hvis assistenter eller miljøarbeidere får ansvar for undervisning ved mangel på kompetente personer, er de ufaglærte lærere.

Gjest aila2

jeg studerer spesial pedagogikk, skal avslutte bachelorgraden min om et år (gammel studieordning)derfor har jeg flere år enn det som er nå. i tilegg har jeg grunnfag i tegnspråk. kan jeg søke på en jobb som miljøarbeider? eller hvilken kategori faller jeg innenfor?

Gjest marthe02

jeg studerer spesial pedagogikk, skal avslutte bachelorgraden min om et år (gammel studieordning)derfor har jeg flere år enn det som er nå. i tilegg har jeg grunnfag i tegnspråk. kan jeg søke på en jobb som miljøarbeider? eller hvilken kategori faller jeg innenfor?

Hva med spes. ped?

Annonse

Gjest bebba

Miljøarbeider er en som jobber med f.eks. psykisk utviklingshemmede, og er uten utdannelse. De som har treårig høyskoleutdannelse er miljøterapeuter. Skoleassistent og miljøarbeider er ikke det samme. Skoleassistent er tilstede for barn i skolesammenheng og assisterer lærer eller spesialpedagog. Miljøarbeider jobber mer i fritidssammenheng enten med barn eller voksne som trenger bistand. Håper dette oppklarer noe.

Gjest bebba

tittelen spesialpedagog får man ikke før man har gjennomført profesjonsstudiet i spes ped noe jeg ennå ikke har gjort. spørsmålet var vel heller om jeg kunne kvalifisere som miljøterapeut?

Hvis du har treårig avsluttet utdannelse kan du bruke tittelen miljøterapeut.

Gjest bebba

Kan da en ufaglært skoleassistent kalle seg miljøarbeider?

Jeg er nemlig opp i en sak hvor de har tenkt å kalle alle skoleassistenter for miljøarbeidere! Kan dette være riktig?

Det vil si at hvem som helst kan bli "Lærer" på en skole og få tittel so9m miljøarbeider samme hva slags bakgrunn man har.?

Etter mitt skjønn bryr jeg meg ingenting om skoleassistenter kalles miljøarbeider eller ei. Jeg som spesialpedagog med høy utdannelse jobber både som lærer og miljøterapeut og det har med min utdannelse og profesjon å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...