Gå til innhold

Jente, 6 år tisser på seg om dagen

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av å vaske klær

Min datter ble tidlig "tørr". Men det tok ikke lang tid før hun fikk problemer med å holde seg.

Hun er nå straks 6 år og har tisset på seg (kun dagtid) i ca 3 år. Ikke daglig, men bortimot annen hver dag.

Vi har sjekket om hun har urinveisinfeksjon, men det har hun ikke.

Jeg har i det siste lagt merke til at hun tisser i "stressammenheng"...

Dvs. hvis hun løper, hopper trampoline, har besøk, herjer osv.

Hun skifter på seg selv som regel. Av og til er hun flink å si fra, andre ganger gidder hun rett og slett ikke og da oppdager jeg det gjerne ved at det lukter tiss, eller jeg ser en våt flekk i buksa.

Jeg har tatt det opp med legen flere ganger og hun sier det er et vanlig problem hos unger. Til slutt fikk vi minirin.

Det har jeg brukt på min sønn som slet en periode med sengevæting, men som han nå har vokst fra seg.

Jeg tror problemet til min datter ikke er liknende det han hadde, for der var det en utvikling som måtte til i hormonproduksjonen.

Hos henne virker det som mer muskulært.

Jeg har ikke lyst å gi minirin på dagtid for å nedsette urinproduksjonen, så derfor har jeg ikke gitt henne dette. Jeg synes det virker unaturlig å skulle redusere urinproduksjonen på dagtid, spesielt når hun spiser og drikker normalt.

Hvis jeg er påpasselig med at hun går på do ofte og jevnlig, reduseres problemet. Men jeg kan ikke gå rundt og passe på at hun går på do hele tiden heller.

Hun må lære seg til å kjenne kroppens signaler selv... Dessuten begynner hun på skolen til høsten og da blir det verre.

Har bedt om henvisning til barnelege, men blir ikke tatt helt seriøst og det er lang ventetid.

Er det noen som kan gi oss noen tips??

Mvh

Fortsetter under...

De samme problemene jenta mi hadde.

Hun ble henvist til undersøkelser på sykehuset da hun var rundt 7-8 år , uten at de fant noe uvanlig.

Vi gikk igjennom et opplegg(i helgene) som gikk ut på at hun skulle drikke 1 liter vann hver tredje time , og at hun skulle holde seg så lenge hun kunne for hver gang hun kjente at hun måtte tisse.

I tillegg skulle hun knipe urinstrålen når hun var på do.

Det hjalp ikke så mye på hun,men kanskje verdt å prøve.

Hun er nå snart 13 år og problemet forsvant for et par år siden.

Ønsker dere lykke til!

Gjest Solkloppen

Kjøp inn en pakke med de største barnebleiene og sett den inn på badet. Når hun spør hvem de er til så forklar henne stille og rolig at de har du kjøpt til henne, og at du blir nødt til å sette på henne bleier igjen dersom hun ikke slutter å tisse på seg. Forklar at de ikke er som straff, men et hjelpemiddel for å holde buksene hennes tørre. Vi gjorde dette med vår 6 åring for noen år siden, og vet at andre har forsøkt dette med stort hell senere. Når barnet skjønner at det får konsekvenser for hun/han å tisse i buksa, da passer de selv for å gå på do i tide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...