Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal sette i gang en adopsjonsprosess om et par måneder.

Per i dag bor vi i nybygd flott hus utenfor byen.

MEN, fra høsten skal han studere i to-tre år og vi vurderer å selge huset og kjøpe oss en leilighet i byen mens studiene pågår.

Dette for å frigi oss litt økonomisk.

Har noen av dere erfaringer med om dette kan slå "negativt" ut på adopsjonsgodkjenningen, eller har man anledning til å "forklare" situasjonen?

PS. Vi er hhv. 30 og 31 år, og har en god og stabil økonomisk situasjon.

Skrevet

Hei Pella.

Dette med boforhold og str på leilighet har vært diskutert her inne tidligere, og det ser ut til at saksbehandlere vurderer dette forskjellig.

Adopsjon betinger ikke enebolig men, som jeg har forstått det, helst et eget rom til det kommende barnet.

Vi bor i 4-m bolig og den første saksbehandleren vår mente at dette ville bli trangt etterhvert. Vi argumenterte med at vi ønsker økonomisk romslighet framfor stort hus, og mulighet til å jobbe redusert når barna er små. Hun var ikke enig i dette.

Vi fikk ny saksbehandler pga omorganisering i kommunen og vår nye saksbehandleren syntes at dette var en fornuftig vurdering.

Det jeg imidlertid mener å ha lest er at noen land ikke aksepterer at far er student. Dette bør dere sjekke med adopsjonsforeninga.

Lykke til !

Sommerhilsen fra Mille som snart har papirene sine i Etiopia :)

koreamamma1365380166
Skrevet

Hei!

Da vi søkte om adopsjon første gangen (2000) hadde vi enebolig men den var veldig liten. Vi hadde kun ett soverom, men forklarte for saksbehandleren at siden andre familier gjerne begynner litt trangt anser vi at også vi kan gjøre det. Hun så aldri det som noe problem.

Nå har vi to barn og har bygd ut huset og har tre soverom, da vi startet prosess nr to fikk vi samme saksbehandler og hun kunne med egne øyne se at to barn=større hus :-))

Lykke til!

Skrevet

Hei Pella.

Dette med boforhold og str på leilighet har vært diskutert her inne tidligere, og det ser ut til at saksbehandlere vurderer dette forskjellig.

Adopsjon betinger ikke enebolig men, som jeg har forstått det, helst et eget rom til det kommende barnet.

Vi bor i 4-m bolig og den første saksbehandleren vår mente at dette ville bli trangt etterhvert. Vi argumenterte med at vi ønsker økonomisk romslighet framfor stort hus, og mulighet til å jobbe redusert når barna er små. Hun var ikke enig i dette.

Vi fikk ny saksbehandler pga omorganisering i kommunen og vår nye saksbehandleren syntes at dette var en fornuftig vurdering.

Det jeg imidlertid mener å ha lest er at noen land ikke aksepterer at far er student. Dette bør dere sjekke med adopsjonsforeninga.

Lykke til !

Sommerhilsen fra Mille som snart har papirene sine i Etiopia :)

En ting er jo at han er student, men er det ikke økonomien som skal telle?

Jeg tjener ca. 400.000 i året... og utdannelsen hans er jo bare videreutdanning... Men ja, jeg får sjekke med adopsjonsforeningen....

Åh nei åh nei. Håper ikke at det skal ødelegge barne-planene våre....

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg tjener ca. 400.000 i året... og utdannelsen hans er jo bare videreutdanning... Men ja, jeg får sjekke med adopsjonsforeningen....

Noen tenker annerledes og mer tradisjonelt enn vi gjør. I mange land er det selvsagt at far skal forsørge familien, og da kan det kanskje trekke ned at far ikke har inntekt.

Gjest iderik
Skrevet

Kan han ikke begynne å studere etter at dere har fått barnet da? Da er det ingen som legger seg oppi hvor dere bor eller hva dere gjør.

Skrevet

Hos oss er far student frem til 2005 (begynte i fjor).

Vi har stabil god økonomi. I mars fikk tildeling fra Thailand. Thailand har bedt om ekstra redgjørelse rundt fars arbeidssituasjon. Det har de fått uten at det bekymrer oss noe særlig, det er VELDIG vanlig at Thailand ber om ekstrarapporter på alt mulig "rart".

Nå venter vi bare på hentebeskjed :-)

Mener også å huske at noen (eller ett land) krever at far skal ha jobb. Sjekk AF sine sider over krav fra ulike land. Ser ingentig på VB 's land om at dette er noe krav.

Det viktigset er alikevel at økonomien er trygg og stabil. Ikke att man har flust med penger og en super villa.

Lykke til!

Skrevet

Kan han ikke begynne å studere etter at dere har fått barnet da? Da er det ingen som legger seg oppi hvor dere bor eller hva dere gjør.

for det er ikke det eneste problemet... Han er irsk musiker og jobber vokser ikke akkurat på trærne for ham før han får denne utdanningen.

For tiden så jobber han i skolevesenet - SFO som assistent.

Vi får se hva vi gjør etter at vi har snakket med adopsjonsbyrået.

Må bare gifte oss først... hihi.

Hvis han spør snart da....

Tusen takk for alle svar.

Skrevet

Hos oss er far student frem til 2005 (begynte i fjor).

Vi har stabil god økonomi. I mars fikk tildeling fra Thailand. Thailand har bedt om ekstra redgjørelse rundt fars arbeidssituasjon. Det har de fått uten at det bekymrer oss noe særlig, det er VELDIG vanlig at Thailand ber om ekstrarapporter på alt mulig "rart".

Nå venter vi bare på hentebeskjed :-)

Mener også å huske at noen (eller ett land) krever at far skal ha jobb. Sjekk AF sine sider over krav fra ulike land. Ser ingentig på VB 's land om at dette er noe krav.

Det viktigset er alikevel at økonomien er trygg og stabil. Ikke att man har flust med penger og en super villa.

Lykke til!

At vi også informerte BUFA om situasjonen, siden sosialrapporten var sendt dit da avgjørelsen om studier ble tatt.

De hadde ingen invendinger , og vi ble godkjent uten flere spørsmål.

Skrevet

At vi også informerte BUFA om situasjonen, siden sosialrapporten var sendt dit da avgjørelsen om studier ble tatt.

De hadde ingen invendinger , og vi ble godkjent uten flere spørsmål.

Vi har lyst til å adoptere fra Columbia.... Eller sør-amerika.

Han er jo så og si ferdig med skolen da barnet ankommer....

Det blir spennende tider...

Takker for at du deler en positiv erfaring med meg.

Skrevet

for det er ikke det eneste problemet... Han er irsk musiker og jobber vokser ikke akkurat på trærne for ham før han får denne utdanningen.

For tiden så jobber han i skolevesenet - SFO som assistent.

Vi får se hva vi gjør etter at vi har snakket med adopsjonsbyrået.

Må bare gifte oss først... hihi.

Hvis han spør snart da....

Tusen takk for alle svar.

Hei igjen.

De ulike adopsjonslandene stiller ulike krav til oss som søkere (alder, inntekt, lengde på ekteskap, gift/skilt, barn fra før osv).

Når dere ikke er gift enda vil også dette gjøre at noen land er uaktuelle. Tror nok at det er slik for de aller fleste av oss at noen land vil være uaktuelle pga ulike krav.

Dere finner helt sikkert flere alternative land å adoptere fra. Lykke til.

Skrevet

Hei igjen.

De ulike adopsjonslandene stiller ulike krav til oss som søkere (alder, inntekt, lengde på ekteskap, gift/skilt, barn fra før osv).

Når dere ikke er gift enda vil også dette gjøre at noen land er uaktuelle. Tror nok at det er slik for de aller fleste av oss at noen land vil være uaktuelle pga ulike krav.

og planlegger å gifte oss før adopsjonsprosessen....

Han er litt treg....

Men det blir nok et "hastebryllup".... også får vi ta festen når barnet kommer....

Takker.

Gjest Hilsen TO som har firehundre i året tilsammen...
Skrevet

Dere trenger ikke bekymre dere for dette!! Dere har god nok økonomi og vel så det.

Logitechmusa
Skrevet

Hei igjen.

"Når dere ikke er gift enda vil også dette gjøre at noen land er uaktuelle."

Alle land norske foreninger samarbeider med krever at par er gifte for å få adoptere. Krieriene for hvor lenge man må ha vært gift er derimot forskjellige fra land til land.

Forresten blir man heller ikke godkjente som par her i landet uten å være gift først.

Gjest vært i lignenede situasjon
Skrevet

Mange land (vet hertfalll land i Sør amerika) her et mye mer konservativt og gammeldags syn på familien enn vi har. De betegner far som hovedforsørger, og den som bringer penger inn til familien.

Vi måtte i sin tid legge adopsjonen på is i en periode hvor mannen var arbeidsledig. Da holdt det ikke at jeg kunne dokumentere god og stabil inntekt sammen med dokumentasjon på inntekt fra arbeidsledighetstrygd.

Men det kan godt være at de vurderer utdanning og arbeidsledighet forskjellig, håper virkelig at dette ikke lager krøll i planene deres:-)

Lykke til videre:-)

Skrevet

Vi har lyst til å adoptere fra Columbia.... Eller sør-amerika.

Han er jo så og si ferdig med skolen da barnet ankommer....

Det blir spennende tider...

Takker for at du deler en positiv erfaring med meg.

Hvis ikke jeg husker feil aksepterer ikke Colombia at far er student eller ufaglært. Korriger meg hvis jeg tar feil. Vi har adoptert et barn fra Colombia via Adopsjonsforum og venter på nr. 2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...