Gå til innhold

Bæresele, bæremeis eller vogn til Kina?

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv om det er lenge til vi reiser, så har jeg allerede nå begynnt å "ta av" litt, he-he... Det er så mye nusselig i babybutikkene!!

Vel, jeg har en viss formening om at det kan være smart med ei trille - medbrakt eller kjøpe i Kina?

Men så var det bæresele - eller bæremeis: hva vil dere anbefale? Har et inntrykk av at de fleste har med bæresele, men er det noen som har prøvd bæremeis? Innbiller meg kanskje at den kan brukes lengre... selv om en bæresele antagelig er tryggere (bedre kontroll på barnet). Hva mener dere?

Fortsetter under...

Man har vel kanskje like god kontroll på barnet både i bæremeis og bæresele. Men i en bæremeis får du barnet bak på ryggen,noe som ikke er særlig kontaktskapende. Ville nok satset på en bæresele var jeg deg, da har dere blikk-kontakt hele tiden.

Gjest dette gir trygghet.

Man har vel kanskje like god kontroll på barnet både i bæremeis og bæresele. Men i en bæremeis får du barnet bak på ryggen,noe som ikke er særlig kontaktskapende. Ville nok satset på en bæresele var jeg deg, da har dere blikk-kontakt hele tiden.

Ja jeg må støtte dette.Er barnet under året eller deromkring så er det godt med sele.I tillegg til blikket så får barnet luktet på deres kropper og høre hjertet deres hvis barnet sovner med hodet inntil brystet deres.Alt dette er med på å få ungen mer og mer fortrolig med dere som foreldre.Du har sikkert sett små babyer som sovner på f.eks. pappas bryst i sofaen.Dette gjenskaper man litt med bæreselen selvom barnet er så stort.

Hei!!

Er ikke barna ganske tunge for bæresele tenker jeg.

Er ny her.

Men tenker og lurer selv. Vi er helt i starten, og det å hente barnet er langt frem.

Når ca i 2005 får dere tildeling?

Vi skal også til Kina, hvis alt går i orden.

Tenker mye på vogn jeg da!!

Kjøpe her hjemme eller der?

Dette var ikke noe svar på ditt spørsmål, det hjelper nok noen andre med!!!

Sele - definitivt. Iallefall hvis du ikke får et barn som er for stor til å sitte i selen. Vi hadde babybjorn sin, fungerte glimrende, og jenta vår var 14 måneder og snaue 8 kg.

For det første er det godt for både barn og foreldre og kunne se hverandre, og en sele er mye mer kontaktskapende enn en bæremeis, for det andre er den mye lettere å dra på fram og tilbake til Kina.

MVH

3jentersmor

Helt enig med de fleste her: bæresele er nok best om man skulle velge. Vi har hatt to hentereiser til Kina og hatt med bæresele begge gangene. Første gang hadde vi også bæremeis og brukte denne mye spesielt på tunge sightseenger som Muren o.l. Det var imidlertid litt ubehagelig at den som bar ikke fikk så mye kontakt med barnet. Vi følte at den andre voksne hele tiden måtte gå tett inntil/bak for å passe på barnet.

Bæreselen var imidlertid veldig flott. Det er deilig å kjenne barnet helt inntil kroppen, en stor trygghet for den voksne å ha full kontroll på barnet. Vår lille sov også ofte greit i bæreselen når vi var på turer.

Det finnes imidletid mange typer seler. Litt vanskelig å velge, men av to typer vil jeg anbefale Babybjørn dersom en må kjøpe egen. Vi brukte bæresele kun på hentereisen. Det er nok sikkert best å få lånt en for de få dagene i Kina. Eller kanskje er barnet så lite at bæreselen også kan brukes etter hjemkomst? Vi har ikke brukt sele etter hjemkomst, da kos og kontakt mer har foregått hjemme og ikke ute på tur.

Når det gjelder vogn er vår erfaring at den var god å ha. Vi kjøpte en vogn i Kina, veldig fornøyd; billig og bra. Brukte mye vogn, særlig når vi voksne ville bevege oss litt og når den lille skulle sove. Mange av barna var ikke vant til vogn så det tok hos de fleste noen dager å bli vant. Dette gikk veldig greit. Veldig greit med vogn også på restaurant, ikke alle hadde barnestoler slik at barnet måtte sitte i vognen.

Så skulle jeg valgt mellom sele, vogn eller meis ville jeg igjen valgt sele og vogn. Men kanskje kjøpt vogn i Kina.

Annonse

Vi hadde med både bæresele og paraplytrille (med kalesje og rygg til å legge ned) og ville ikke ha vært noen av delene foruten. Det var et par som hadde bæremeis med, men den var ikke noe særlig i bruk. De fleste i vår gruppe som ikke hadde med bæresele, kjøpte det i Kina.

Gjest bæresjal - anbefales!

Vi kjøpte et bæresjal som vi tok med på reisen. Dette har mange fordeler i forhold til bæresele, det kan brukes til barnet er 3-4 år gml avh av vekt, og det kan knyttes på mange forskjellige måter - mage, rygg, hofte.

Brukte det mye på reisen, og enda mer etter vi kom hjem. Barnet liker veldig god å bli båret, og det er supert for tilknytning og trygghetskaping. Når hun ikke vil sove, knytter jeg henne fast på kroppen min, og hun er borte på et blunk! For ikke å snakke om at jeg får gjort husarbeid mens hun pludrer fornøyd på magen min...

Anbefales varmt!

www.naturbarn.no

Hei!!

Er ikke barna ganske tunge for bæresele tenker jeg.

Er ny her.

Men tenker og lurer selv. Vi er helt i starten, og det å hente barnet er langt frem.

Når ca i 2005 får dere tildeling?

Vi skal også til Kina, hvis alt går i orden.

Tenker mye på vogn jeg da!!

Kjøpe her hjemme eller der?

Dette var ikke noe svar på ditt spørsmål, det hjelper nok noen andre med!!!

Hei og velkommen til DOL!

Vogn her eller der, ja, det er også et spørsmål... vet ikke enda. Men at vi skal ha vogn, dvs trille - det er helt klart!!

Vi fikk brev fra VB 25/7-04 om at papirene var sendt til Kina. Så hvis alt går "på skinner" uten forsinkelser, så får vi vel tildeling i februar 05... blir det ikke slik da?!...

Hei og velkommen til DOL!

Vogn her eller der, ja, det er også et spørsmål... vet ikke enda. Men at vi skal ha vogn, dvs trille - det er helt klart!!

Vi fikk brev fra VB 25/7-04 om at papirene var sendt til Kina. Så hvis alt går "på skinner" uten forsinkelser, så får vi vel tildeling i februar 05... blir det ikke slik da?!...

Nei uff, dette ble feil!!!

Datoen som sto på brevet fra VB var 25/6, ikke 25/7! Hodet mitt har visst ferie...!!!

Gjest alle tre tingene

Vi hadde med alle 3 delene, og vekslet mellom dem! Bæremeisen går fint an å pakke sammen med paraplytrillen.

Bæreselen (Baby Bjørn) var likevel aller viktigst! Jeg hadde henne i den helt ifra starten for å fremme tilknytningen og tryggheten, og den gjorde nettopp det! Ville aldri vært foruten bæreselen. Hun var da 14 mnd og 7 kg.

Nå er hun 18 mnd og litt over 9 kilo, og vi bruker fortsatt bæreselen fra tid til annen. Hun elsker å sitte i den og ligge inntil mamman sin, og vi bruker den også hvis hun skal sove borte, for hun sovner lettere i den.

Heisann,

vi hadde med både bæresele (BabyBjørn) og trille (med kalesje og rygg som kunne legges heltned) fra Norge - og vi angrer ikke på det. Vi kommer helt sikkert til å gjøre det samme neste gang også.

Vesla vår var knapt 10 mnd. og ca. 6 kg, da vi hentet henne. Bæreselen var kjempefin i tilvenningsfasen - man har både full kontroll på barnet og tett kroppskontakt.

Vår guide i Kina anbefalte ikke å bruke vogn/trille de første dagene - for i den fasen er kroppskontakt det aller viktigste for å fremme tilknytningen.

Når det gjelder bæremeis skal man være klar over at de ikke anbefales til barn som ikke sitter alene. For barn som sitter alene skal den ikke brukes i lengre tidsintervall enn det barnet normalt sitter alene på golvet .......

..... Vesla vår kunne ikke sitte da vi fikk henne .... men man må selvfølgelig vurdere ut fra barnets alder.

Vi var i alle fall godt fornøyd med vårt valg!!

Vi snakkes :o)

klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...