Gå til innhold

Homofil adopsjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil ikke starte en debatt om det er forsvarlig eller ikke at homofile og lesbiske får adoptere barn. Det får hver og en av oss gjöre seg opp en mening om. Det jeg derimot lurer veldig på, er om de egentlig har en reell sjanse til å få tildelt et barn? Hvordan stiller giverlandene seg til at sökerne er homofile? Noen av giverlandene er jo ganske konservative og ikke alle land har samme syn på homofili som oss her i landet. Det er jo tross alt giverlandet som har det siste ordet i en adoptivsak. Vet jo hvor vanskelig det er for enslige sökere. Vil det ikke bli hakket verre for homofile?

Bare noen tanker som falt meg inn når jeg sitter her og leser avisene!!!

Skrevet

Jeg vil tro at homofile som ønsker å adoptere for en stor del dreier seg om partnere av biologiske foreldre.

Skrevet

Jeg vil tro at homofile som ønsker å adoptere for en stor del dreier seg om partnere av biologiske foreldre.

Partnerskapsadopsjon (heter det det? Adopsjon av barn av registrerte partnere) har faktisk vært lovlig en stund så vidt jeg vet. IIallefall på papiret, tror ikke det har vært så mange godkjente saker i praksis. Mener at jeg leste at Anne Holt slet med å få adoptere datteren til partneren hennes.

Det det dreier seg om her er adgang til å søke "vanlig" adopsjon. Så vidt jeg vet er Sverige eneste land i Europa der dette pr idag er lovlig.

Og som svar til første spørsmålet: Sjansen for å få tildelt et barn via internasjonal adopsjon i Norge, av registrerte partnere er minimal, da ingen av landene Norge samarbeider med aksepterer dette pr idag.

MVH

Skrevet

Hei,

Den organisasjonen som adopterer i Sør Afrika (kristen) vil ikke adoptere til homofile, men selve grunnloven i SA forbyr diskriminering pga legning (noe Nelson Mandela fikk med), så en annen organisasjon kan gjøre det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Partnerskapsadopsjon (heter det det? Adopsjon av barn av registrerte partnere) har faktisk vært lovlig en stund så vidt jeg vet. IIallefall på papiret, tror ikke det har vært så mange godkjente saker i praksis. Mener at jeg leste at Anne Holt slet med å få adoptere datteren til partneren hennes.

Det det dreier seg om her er adgang til å søke "vanlig" adopsjon. Så vidt jeg vet er Sverige eneste land i Europa der dette pr idag er lovlig.

Og som svar til første spørsmålet: Sjansen for å få tildelt et barn via internasjonal adopsjon i Norge, av registrerte partnere er minimal, da ingen av landene Norge samarbeider med aksepterer dette pr idag.

MVH

Sjansen er nok liten pr. i dag, men jeg er glad vi får en lov som ikke diskriminerer homofile, og barn som allerede vokser opp med homofile foreldre!

trk1365380645
Skrevet

Sjansen er nok liten pr. i dag, men jeg er glad vi får en lov som ikke diskriminerer homofile, og barn som allerede vokser opp med homofile foreldre!

Enig med deg! Og en holdnings- og lovendring her, vil jo ikke gjøre sjansene mindre for at andre land forandrer lovene!

Men enn så lenge vil det vel ha mest å si for stebarnsadopsjon (tror nå det er ganske strengt og barnet må være tolv år, eller noe sånt) og evt norskadopsjon- f.eks av fosterbarn.

Skrevet

Jeg er på besøk, jeg.

nurel: enig med deg! Jeg tror at vi får homofil adopsjon med tiden. Men prosessen må røre på seg, og jeg tror at det er et viktig skritt i riktig retning å gjøre det lovlig i Norge, selv om ingen land foreløpig formidler barn til homofile.

For, som kloke mennesker har sagt; Det er ingenting som er umilig, det umulige tar bare lenger tid!

trk1365380645
Skrevet

Enig med deg! Og en holdnings- og lovendring her, vil jo ikke gjøre sjansene mindre for at andre land forandrer lovene!

Men enn så lenge vil det vel ha mest å si for stebarnsadopsjon (tror nå det er ganske strengt og barnet må være tolv år, eller noe sånt) og evt norskadopsjon- f.eks av fosterbarn.

Bare en liten korrigering, for i dag leste jeg at barnet må være 2 år ved stebarnsadopsjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...