Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver meg alikevel.

Datteren min har hatt trøske en gang. Hun fikk da Mycostatin mikstur og jeg fikk Klotrimazol 1% salve. Dette resulterte i at hennes hvite belegg forsvant, men jeg som i utgangspunktet var frisk (jeg hadde ingen symptomer på soppinfeksjon), mistet huden på det brune området på puppen. Dvs. jeg tålte ikke salven. Behandlingen var ferdig for en uke siden. Jeg er ennå ikke bra etter dette og ammingen er ganske smertefull.

Nå ser det ut som om trøsken til vesla kommer tilbake og jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med meg selv og puppen. Jeg orker ikke en runde til med salve. Jeg vet fra tidligere soppinfeksjoner i underlivet at jeg ikke tåler Canesten og Pevaryl heller. Den gang endte jeg opp med resept på Diflucan. Er det et alternativ for behandling av trøske og kan jeg amme på det? Evt. har dere noen andre lure forslag. Jeg regner med at jeg må behandles, siden jeg nå er veldig sår.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15338-amming-og-tr%C3%B8ske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Maja.

Det høres ut som om du nå har fått sopp på brystene. Da flakker huden av på det brune området, og det kan oppstå sår rundt selve brystvorten. Dette fikk jeg da lillegutten var fire måneder. jeg fikk utskrevet mycostatin. Dette skulle jeg smøre i munnen hans og på brystene mine. Dette hjalp ganske fort, men er usikker på om det er helt borte. Smertene ble iallefall borte ved amming, så nå ammer vi bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15338-amming-og-tr%C3%B8ske/#findComment-72599
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Maja. Den anbefalte behandling for trøske om mor har symptomer på brystene er at barnet blir penslet med Mykostatin liniment i munnen 4 ganger per dag og at mor smører seg med Mykostatin salve eller krem etter hver amming. Dette må gjøres i minst 2 uker eller til symptomene er vekke. Smokker må kokes hver dag.BH må skiftes hver dag og også eventuelle ammeinnlegg som bør vaskes på 60 grader. Ved sår pga soppinfeksjon så vær obs. på at du også kan ha fått en bakteriell infeksjon i dette.Ta kontakt med legen din og prøv dette før du eventuelt bruker Diflucan. Du sier ikke noe om barnets alder og hvor mye du ammer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15338-amming-og-tr%C3%B8ske/#findComment-73066
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...