Gjest det er ikke alltid så enkelt Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 har et par på 2 år, hvorav den ene i veldig mye trassalder. Det skal ikke mye til før lyden er høy. Synes også den andre har krav på litt opmerksomhet, og forsøker etter beste evne å vere der for begge. Det er ikke så godt å vit hva som er rett alltid. Jeg ser meg f.eks. nødt til å la den ene ligge å hyle i protest på gulvet mens den andre får en tørr bleie, er det noen annen måte????? Dette gjelder altid den samme, og jeg skifter på hvem som er førstemann.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153401-hvordan-h%C3%A5nterer-dere-trass/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
trk1365380645 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Skjønner at det ikke alltid er like enkelt, spesielt med 2! Syns det høres ut som du løser det ok, unger har ikke vondt av å bli "oversett" når de ikke har det vondt. Ellers er det jo lett for at de bruker skriking og trass for å få viljen sin flere ganger. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153401-hvordan-h%C3%A5nterer-dere-trass/#findComment-981988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cacatina Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Stå på videre! Synes det høres ut som om du gjør mye lurt! Et tips kan være at du i de situasjonene du ser for deg at kan bli "problematiske" tenker på forhånd hvilken "strategi" som er den beste - og så holder på den til dere er kommet igjennom. Om det er hvem som skal skiftes på, kles på eller få sitte på fanget. Begge må jo få erfare å være den som blir prioritert, eller den som må vente - hver til sin tid! Det er sikkert en tøff periode dere er inne i, og det kan være noen ganger være lurt å velge dere noen små/begrensa områder som dere velger å gå inn i konfliktene, mens dere i perioder overser andre. Det er så vondt/slitsomt når en føler det som om samme hva en gjør så blir det "bråk"... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153401-hvordan-h%C3%A5nterer-dere-trass/#findComment-982085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg tror at det å hyle i trass er helt greit. Barnet er frustrert over ikke å få viljen sin, og tar det ut på stedet. Så lenge barnet får lov til å hyle seg ferdig uten å føle at det er noe feil med det, tror jeg at alt er såre vel. Når en av mine to får hyleanfall, lar jeg dem vræle ferdig, samtidig som jeg holder på den grensen jeg har bestemt meg for. Jeg viser forståelse for at det føles ille ikke å få viljen sin, men sier at akkurat nå blir det som mamma har bestemt. Jeg tilbyr også trøst hvis de vil, men uten å gi etter for det jeg har bestemt, feks at det ikke blir iskrem til frokost. (Det er ikke alltid jeg har overskudd til å gjøre det slik, men blir sur/sint og kjefter i stedet, og det funker dårlig.) Erfaringen med mine jenter er at når de får hyle seg ferdig uten å bli hysjet ned eller avbrutt eller kjeftet på, så får de ut frustrasjonen og blir ferdig med saken der og da. Gråten stopper av seg selv etter en stund som om noen har trykket på en av-knapp, og så retter de oppmerksomheten mot andre ting og er blide som aldri før. Jeg beundrer barns evne til å bli ferdig med ting på stedet :-) En annen ting vi har god erfaring med, er å fortelle på forhånd hvordan vi skal gjøre ting, feks 'nå skal vi snart på butikken, og da tar vi på jakke fordi det er kaldt i dag, og vi skal ikke kjøpe noe godterier i dag, og så skal vi ditt og datt, osv'. Det er utrolig hvor medgjørlige ungene kan være når de vet på forhånd hva som skal skje. Kan forøvrig varmt anbefale to bøker av Jesper Juul: 'Ditt kompetente barn' og 'Her er jeg! Hvem er du?' Vi har hatt mye nytte og glede av dem, blant annet når det gjelder grensesetting. Jeg synes det er en kontinuerlig læreprosess å være foreldre. Man må bare prøve seg fram. Barn er jo også til dels veldig forskjellige, så det som funker for ett barn kan bli ganske feilslått for et annet barn. Lykke til videre med dine to! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153401-hvordan-h%C3%A5nterer-dere-trass/#findComment-982141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det er ikke alltid så enkelt Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Skjønner at det ikke alltid er like enkelt, spesielt med 2! Syns det høres ut som du løser det ok, unger har ikke vondt av å bli "oversett" når de ikke har det vondt. Ellers er det jo lett for at de bruker skriking og trass for å få viljen sin flere ganger. Lykke til videre! Hei igjen og takk for svar! Det er også min erfaring at humøret blir helt flott etterpå om man bare får hyle ifra seg, uten at noen blir sint... Men det kjennes iblant litt brutalt, så det var godt å vite at flere synes det virker riktig.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153401-hvordan-h%C3%A5nterer-dere-trass/#findComment-982219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.