Gå til innhold

Amming & mens/eggløsning


Gjest takknemlig for hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest takknemlig for hjelp

Jeg har ei datter på 6 mnd som jeg fortsatt ammer noe (morgen og kveld). Jeg vil gjerne fortsette med dette videre, men ønsker også å bli gravid igjen snart. Lurer derfor på om det er noe jeg kan gjøre for å få mensen/eggløsning igjen - uten å slutte helt å amme (finnes det noen natur preparater ??). Må legge til at jeg ikke har ammet om natten på tre måneder, og sluttet å full amme for en måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære takknemlig for hjelp.Selv om du ammer er det store sjanser for å bli gravid når du ikke ammer så ofte. Du kan ha eggløsning selv om du ikke har fått tilbake mensen.Om det er noe du kan gjøre for å få mensen tilbake igjen vet jeg ikke, men dette kan du ta opp i almenlegeforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog da veslejenta var ca. 1 år og fikk konstatert at jeg fortsatt ikke hadde fått tilbake eggløsning (tok en blodprøve). Da hadde jeg trappet ned ammingen til kun morgen og kveld.

Legen ga meg to kurer med Pergotime (som stimulerer eggløsningen), men det hjalp ikke det spor...

Måtte til slutt bite i det sura eplet og kutte ut ammingen helt da jenta var 14 mnd. Da kom første eggløsning etter noen uker og jeg var gravid igjen etter noen måneder.

Men husk at folk er forskjellige, for meg virker tydeligvis ammingen som en sikker (ufrivillig!) prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...