Gå til innhold

Fedrekvote samtidig som mamma-perm?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg vil fordele pappa-permen utover året, f.eks ved å ta fri 20 fredager, må min kone da tilbake i jobb en dag i uka?

Nedenfor er ett utdrag av loven som jeg finner motstridende.

Hvis det går an at vi begge er hjemme en dag i uka, er det da evt. kun begrenset til fedrekvoten på 4 uker, eller kan jeg ta f.eks 1 mnd av "mamma-permen" å få 40 fredager i stedet?

Utdrag fra loven:

§ 14-19. Fedrekvote

(.....)

Adoptivfaren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-18 tredje ledd bokstavene a til e er oppfylt.

Fedrekvoten kan benyttes helt ut samtidig med at adoptivmoren mottar graderte fødselspenger på opptil 50 pst. etter § 14-14 åttende ledd eller etter bestemmelsene om tidskonto i §§ 14-21 til 14-28.

(........)

Det er disse to leddene som på en måte slår hverandre ihjel.

§ 14-18 tredje ledd bokstavene a til e :

Adoptivfaren har rett til adopsjonspenger bare dersom adoptivmoren etter omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid, som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15366-fedrekvote-samtidig-som-mamma-perm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Nei de slår ikke hverandre i hjel, de om handler to forskjellige ting.

Det ene gjelder fedrekvoten, de 4 ukene som er forbeholdt far, og her kan mor ha inntil 50% adopsjonspenger samtidig som du har fedrekvoten. (slik at dere kan være hjemme samtidig).

Det andre omhandler adposjonspengene som dere kan fordele mellom dere som dere ønsker - her kan mor ha 100% i 4 dager pr uke og du kan ha 100% i en dag pr uke. Men dere kan _ikke_ være hjemme samtidig.

Nei de slår ikke hverandre i hjel, de om handler to forskjellige ting.

Det ene gjelder fedrekvoten, de 4 ukene som er forbeholdt far, og her kan mor ha inntil 50% adopsjonspenger samtidig som du har fedrekvoten. (slik at dere kan være hjemme samtidig).

Det andre omhandler adposjonspengene som dere kan fordele mellom dere som dere ønsker - her kan mor ha 100% i 4 dager pr uke og du kan ha 100% i en dag pr uke. Men dere kan _ikke_ være hjemme samtidig.

Hvis hun kun kan ha opptil 50% betyr det vel at det ikke går ann at hun er hjemme mens jeg er hjemme 1 dag i uka for pr uke har da hun 80% og jeg 20% eller kan vi si det slik at hun har 100% fire dager i uka og jeg 100% en dag i uka?

Jeg blir litt forvirra av dette jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...