laurits Skrevet 14. januar 2001 Del Skrevet 14. januar 2001 Hvis jeg vil fordele pappa-permen utover året, f.eks ved å ta fri 20 fredager, må min kone da tilbake i jobb en dag i uka? Nedenfor er ett utdrag av loven som jeg finner motstridende. Hvis det går an at vi begge er hjemme en dag i uka, er det da evt. kun begrenset til fedrekvoten på 4 uker, eller kan jeg ta f.eks 1 mnd av "mamma-permen" å få 40 fredager i stedet? Utdrag fra loven: § 14-19. Fedrekvote (.....) Adoptivfaren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-18 tredje ledd bokstavene a til e er oppfylt. Fedrekvoten kan benyttes helt ut samtidig med at adoptivmoren mottar graderte fødselspenger på opptil 50 pst. etter § 14-14 åttende ledd eller etter bestemmelsene om tidskonto i §§ 14-21 til 14-28. (........) Det er disse to leddene som på en måte slår hverandre ihjel. § 14-18 tredje ledd bokstavene a til e : Adoptivfaren har rett til adopsjonspenger bare dersom adoptivmoren etter omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid, som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15366-fedrekvote-samtidig-som-mamma-perm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Nei de slår ikke hverandre i hjel, de om handler to forskjellige ting. Det ene gjelder fedrekvoten, de 4 ukene som er forbeholdt far, og her kan mor ha inntil 50% adopsjonspenger samtidig som du har fedrekvoten. (slik at dere kan være hjemme samtidig). Det andre omhandler adposjonspengene som dere kan fordele mellom dere som dere ønsker - her kan mor ha 100% i 4 dager pr uke og du kan ha 100% i en dag pr uke. Men dere kan _ikke_ være hjemme samtidig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15366-fedrekvote-samtidig-som-mamma-perm/#findComment-72796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laurits Skrevet 16. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2001 Nei de slår ikke hverandre i hjel, de om handler to forskjellige ting. Det ene gjelder fedrekvoten, de 4 ukene som er forbeholdt far, og her kan mor ha inntil 50% adopsjonspenger samtidig som du har fedrekvoten. (slik at dere kan være hjemme samtidig). Det andre omhandler adposjonspengene som dere kan fordele mellom dere som dere ønsker - her kan mor ha 100% i 4 dager pr uke og du kan ha 100% i en dag pr uke. Men dere kan _ikke_ være hjemme samtidig. Hvis hun kun kan ha opptil 50% betyr det vel at det ikke går ann at hun er hjemme mens jeg er hjemme 1 dag i uka for pr uke har da hun 80% og jeg 20% eller kan vi si det slik at hun har 100% fire dager i uka og jeg 100% en dag i uka? Jeg blir litt forvirra av dette jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15366-fedrekvote-samtidig-som-mamma-perm/#findComment-73702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.