Gå til innhold

De sier hun er så nydelig

Anbefalte innlegg

Gjest hyggelig, men...

...og det er hun selvfølgelig! Hun er det vakreste vi har sett, vår lille kinaskatt!

Men så legger de til: Ja for hun har jo så store runde øyne, hun ser så lite typisk kinesisk ut, riktig vakker er hun! (Underforstått: hun hadde ikke vært like vakker hvis hun hadde hatt skrå øyne, ja det kommer faktisk fram når de snakker).

Og da blir jeg litt betenkt. For vi har jo tenkt oss et barn til etterhvert. Og hva hvis DET barnet har skrå øyne og ser mer "typisk" kinesisk ut? Da vil jeg jo huske godt det de sa, de som var så opptatt av førstemanns åpne øyne...

Jeg prøver å forklare noe om at "typisk kinesisk" ikke finns, at de alle er svært forskjellige, og at i noen deler av Kina er det mer vanlig med slik enn med sånn...

Noen som skjønner min bekymring? Og som har noen råd om hva mer jeg kan svare?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153743-de-sier-hun-er-s%C3%A5-nydelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På`en igjen...

Hei på deg - skjønner godt hva du mener - vi får ofte høre det samme. Vår datter har også veldig åpne øyne men øynene blir ofte smalere når de blir eldre og tror ikke at folk egentlig mener noe negativt når de kommenterer det og hadde sikkert syntes jentene hadde vært like søte uansett. Synes ikke det er nødvendig å forklare så mye til folk heller annet enn at kineserne også er veldig forskjellige - det er tross alt et enormt stort land ! Tror nok vi bare må venne oss til at jentene våre får masse oppmerksomhet - noe som til tider kan være slitsomt når man skal ta en rask handletur. Det vil roe seg litt når de vokser til og de selv vil også gi inntrykk for at de ikke er like begeistet for all oppmerksomhet de får fra ukjente. Og for din egen del kommer du nok ikke til å bekymre deg noe om hvordan øyne neste barn har - blir nok den vakreste sammen med nr 1 for deg uansett !

Jeg er adoptert fra Korea og har også fått høre at jeg er spesielt pen til å være _koreansk_, ettersom jeg har relativt runde og store øyne.

Folk er rare.

Du kan jo være påpasselig med å påpeke at du synes at smale, skrå øyne er like vakkert! Kanskje vil de huske det om ditt neste barn har slike øyne!

Er standardspørsmålet jeg får om dagen. Jentene mine er begge fra Hunan og er 3,5 år og 15 mnd. "JA - de er søstre" svarer jeg og smiler. Ikke gidder jeg å forklare at - jo de er søstre, bare ikke biologiske.....

I tillegg er det mange som begynner å diskutere et-barns politikk med meg og sier at de synes det er så synd at ingen vil ha jenter i Kina. Da avbryter jeg de med en gang da storesøster på 3,5 år har ganske store ører. Blir helt oppgitt over hvor få tenkende hjerneceller enkelte har fått utdelt.

Ellers så har jeg fått mange kommentarer som deg de siste to årene. Noen snakker om asiatiske skjønnheter, mens andre synes ikke jentene ser asiatisk ut i det hele tatt.

Og jeg - jeg ser bare to skjønne døtre :-)

Hei!

Jeg har egentlig ikke noe svar til deg, men ville bare si at jeg kjenner igjen det du sier. Vi har også en liten Kinajente med store runde øyne, og får høre at hun ser så lite kinesisk ut. Dette blir sagt som en kompliment da. Jeg tror ikke folk tenker over hvor stygt sagt det egentlig er når de sier det. (selv om jeg selvsagt er enig i at vi har et usedvanlig pent barn da..hehe..)

Hvis det faller seg sånn pleier jeg å svare at jeg også trodde det var noe som het "typisk kineser" men jo flere fra Kina jeg ser jo mer blir jeg klar over at det faktisk ikke stemmer, for de er veldig forskjellige, akkurat som oss blonde og blåøyde. Jeg pleide også å si at joda, hun er visstnok typisk sørkineser, men da ble det også galt, for da var det noen som sa at da håpte de jammen ikke det ble en nordkineser hvis vi skulle adoptere igjen. Igjen, jeg tror ikke det er vondt ment, men ubetenksomt, det er det, veldig ubetenksomt!

MVH

Annonse

Molly Mandy

He he, det blir jo så tåpelig å kommentere sånt. Akkurat som om barnet ditt er fritt vilt siden hun er adoptert og ikke kommer fra deg biologisk.

Det er jo som om de skulle sagt til meg at "Det var da enda bra at sønnen deres ikke fikk dine øyne og din nese. Da hadde han ikke vært mye pen!"

Men om det kan være noen trøst; vi fikk mange teite kommentarer vi også. "Så tjukk han er!" noe jeg fortsatt mener ikke er og aldri har vært tilfelle. "Så utrolig stort hode!" Mulig det, men han holdt seg da innenfor alle kurver på helsestasjonen. Og jeg jeg kommenterte da aldri at barnet til en av avsenderene på disse bemerkelsene så sykelig blek ut og at ørene hennes sto rett ut og attpåtil han nedover. Hun så jo rett og slett rar ut!? Jeg senker meg ikke ned på deres nivå, barn er skjønne, uansett.

Det er bare sånn folk er. Hev deg over dem og si at jenta di er verdens fineste uansett.

Og gratulerer, forresten ;o)

Alle kommer til å si det til det neste barnet ditt også. Folk sier som regel det når de ser ei lita, "søt" jente. Jenta mi på 3 år får iallefall høre det hele tiden (norsk).

Små jenter er skjønne, uansett om de har skrå øyne, runde øyne, svart hår eller lyst hår!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...