Røyskatt72 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei, Siri! Siden du er uroterapeut og tilknyttet Astra Tech, håper jeg du kan gi meg et svar på noe. Leste artiklene i siste nr. av Nofus-nytt, og tar nå sjansen. Vet at du på doktoronline.no svarer på spm. om barns problemer med urinveier/ vannlating. Men jeg håper du har anledning til å svare meg som voksen også. Først må jeg få si at jeg egentlig skulle ha stilt disse spørsmålene til en meget grei ung dame, som jobber som uroterapeut ved en klinikk her nord. Men hun er/ har vært på ferie, og vil nok ikke være tilgjengelig før i midten av august. Det jeg vil spørre om gjelder bruk av kateter. Så hopp gjerne over flg. bakgrunnsinfo. Litt bakgrunnsinfo om meg: Jeg er en mann på 32 år som har et meget flaut problem, som mange andre også har. Men det føles ikke slik! (Bruker jeg å si.) Jeg får plutselig trang til å gå på do. Og gjør jeg ikke det innen 10-15 min ….vel så går det som det går. Første gang jeg opplevde dette var nok for ca. 11 år siden, og skikkelig alvorlig ble det i '99/'00. Senga var våt! I starten gjorde jeg nok som mange andre kjøpte … "produkter"- du vet, tilpasset barn. Men da det ble verre, skikkelig ille, i ca Nov '99, tok jeg mot til meg og handlet det jeg trengte hos bandagist.(Til noen "andre", selvfølgelig.) Handlet litt hos bandagist og litt på apotek. Problemet forsvant også i store perioder. Hver gang trodde jeg det var for godt. MEN, i fjor høst var det blitt skikkelig ….vanskelig. Jeg var begynt å få uhell på dagtid også.(fra tidlig på våren i fjor.) Tilfeldigheter gjorde at jeg gikk inn på denne klinikken/ butikken .. Jeg snakket med henne som driver butikken til daglig Hun fortalte meg at jeg ikke var alene om dette, og gav meg også prøver i tillegg til det jeg selv kjøpte. Men hun sa at jeg burde komme tilbake og snakke med uroterapeuten deres! Vel, jeg er disse to evig takknemlig!! Gangen etter en slik samtale for å kartlegge, undersøkte hun med UL , men fant ingenting som skulle tyde på at det ikke var tomt (ca. 50+ ml etter ca. 15-20 min siden dobesøk. Hun ordnet det da slik at jeg kom til Urolog . Urologen fant ut at bl.kapasiteten var dårlig, dog kunne han fylle opp imot 4 dl. Han sa også at han ikke så noe galt inne i blæra.( Ekstremt ubehagelig. Spesielt da han trengte gj. lukkemuskel/ fylte opp blæra.) Men så mye væske i blæra syntes jeg var til å sprenges av. Så da han spurte om jeg beg. å kjenne noe, var jeg på nippet til å "sprenges". Han var jo legen. Vel han skrev ut DETRUSITOL denne første gangen. Jeg "klagde" litt på medisinen, og kom tilbake 1 mnd senere. Blæretrykk/Flow-control. Fyller igjen 4 dl. MEN jeg klarer ikke å la det gå. Mørke, alene, rennende vann og slappe av. Ingenting. Lar det gå i måler 11ml/s. Høy tonus i bl.hals OMNIC. Men begge deler virker ikke slik som jeg hadde håpt på. Problemet er fortsatt der, til 80%,kan en si. Så jeg tar kontakt i feb….. mer Detr. og Omnic OG MINIRIN. Så i mai tar jeg kontakt. Detr./Omnic virker som før, bare sånn passelig. Minirin utsatte bare nattproblemet til tidlig, tidlig morgen. La meg kl. 2230, sto opp 0600. Hadde jeg stått opp 0400 eller noe slikt så kanskje. Ber etter råd fra min uroterapeut, om El. Stim, for å se om det hjelper. Han søker om det, og sier samtidig at jeg skal stoppe med all medisin. Det har ingen hensikt hvis jeg opplever de bivirkninger jeg sier jeg får, (skarpsynet, tørrhet på slimhinner generelt.) samt at jeg opplever dårlig virkning. Vel saken er den at jeg etter å ha prøvd dette apparatet fra Quintet i ca..14 dager, synes det virker som at jeg etter hver behandling blir skikkelig trengt for både det ene og det andre. Prøvde først med ca. 45-55 mA både på velcro-båndene foran og den proben bak. (den liker jeg ikke…..men man må prøve det en blir tilbudt.!!) Etter en samtale med Quintet etter to dager, doblet jeg styrken der jeg FØRST kjente noe. Det vil si at jeg bruker 26/28 mA. Men jeg har en mistanke om at jeg bør instille meg på at dette kan komme til å vedvare. Derfor spør jeg deg, er det mange, om noen i min situasjon, som kan bruke kat. for å …komme problemet i forkjøpet for å si det slik?? For nå er det slik at jeg på jobb har god tilgang til toalett, og hver 1time 15 min går jeg på do. Noen ganger får jeg ikke tid til å avslutte det jeg gjør akkurat da. Nå i ferien opplevde jeg at jeg etter å ha tømt meg (mente jeg) fikk "problemer" 20-30 min senere. Så etter slike episoder og "falskalarmer", hadde det vært greit og tatt kontrollen selv. "Når junior ikke gjør som jeg vil, skal han!!" Vet det høres dumt ut men…..leste om noe slikt på nettsiden til Astra Tech. For i min jobb vil/ kan jeg ikke bruke beskyttelse. Og problemet er hakket verre nå enn i fjor på samme tid. Hvis du vil gi meg noen andre råd, er det også fint. Med vennlig hilsen Røyskatt72 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153758-kan-uroterapeuten-svare-p%C3%A5-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hei Røyskatt 72.Du har virkelig vært igjennom mange tiltak i forhold til ditt "blæreproblem" Det som er konstatert er jo at du har liten blærekapasitet, og at du har det vi kaller "urge", dvs hastverk. Behandling for det er oftest blæretrening, detrusitol, og evt. el stim. som du er i gang med. Minirin brukes når en må opp flere ganger pr. natt for å late vannet, eller at en har sengevæting.jeg tror at det viktigste for deg er å gjennomføre blæretrening. Dette har du sikkert vært igjennom allerede, men det bør gjøres til helt faste tider hver dag. Detrusitol kan også hjelpe noen til økt blærekapasitet. Jeg vil anbefale deg å sitte når du later vannet.Dette fordi en kanskje klarer å slappe noe bedre av.Når det gjelder det du egentlig spør om, bruk av kateter, så er det et produkt som brukes når en ikke klarer å late vannet.Det kan være resturin som er årsaken, eller retensjon, at man ikke får tisset.Dette er det legen som må vurdere om det kan være et hjelpemiddel for deg.Håper du finner en løsning som gjør hverdagen lettere for deg.Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153758-kan-uroterapeuten-svare-p%C3%A5-dette/#findComment-989621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Røyskatt72 Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Hei Røyskatt 72.Du har virkelig vært igjennom mange tiltak i forhold til ditt "blæreproblem" Det som er konstatert er jo at du har liten blærekapasitet, og at du har det vi kaller "urge", dvs hastverk. Behandling for det er oftest blæretrening, detrusitol, og evt. el stim. som du er i gang med. Minirin brukes når en må opp flere ganger pr. natt for å late vannet, eller at en har sengevæting.jeg tror at det viktigste for deg er å gjennomføre blæretrening. Dette har du sikkert vært igjennom allerede, men det bør gjøres til helt faste tider hver dag. Detrusitol kan også hjelpe noen til økt blærekapasitet. Jeg vil anbefale deg å sitte når du later vannet.Dette fordi en kanskje klarer å slappe noe bedre av.Når det gjelder det du egentlig spør om, bruk av kateter, så er det et produkt som brukes når en ikke klarer å late vannet.Det kan være resturin som er årsaken, eller retensjon, at man ikke får tisset.Dette er det legen som må vurdere om det kan være et hjelpemiddel for deg.Håper du finner en løsning som gjør hverdagen lettere for deg.Lykke til! Hei, Siri Takk så mye for svaret du gav meg!! Har prøvd Detrusitol helt til i juni iår. Jeg tisser ca. 15-18 ggr. per dag. 10-12 ggr. av disse går det...jeg tisser på meg. Når Detr. bare gav en bedring til 8-9 ggr, og i tillegg gjorde det slik at synet ble mer tåkete,og gav mer tunellsyn. I tillegg til tørr munn osv. Omnic fikk jeg for det samme som jeg spurte deg om. Lukkemuskelen ville (vil)ikke bestandig åpne å slippe urin ut når jeg vil, og mener at det er tid for å tisse. Resultatet er enten at jeg tror(trodde) det er falsk-alarm, og bare MÅ tisse litt senere.Eller så går jeg med press i blæra og vet jeg må vente til jeg får tisset.Ofte gir jeg opp. Resultatet er/var det samme. I buksa! Etter som jeg forstod urologen, skal Minirin virke slik at når urinprod. blir utsatt på natta. Med det til følge at "vannet" MÅ ut senere. ( I mitt tilfelle ca. 13-14.00) Meget ubehagelig og ubeleilig, siden jeg er på jobb da. Også dette med jobben gjør at blæretrening BLIR vanskelig. Mitt arbeid er kroppsarbeid sammen med andre,og da blir det ikke enkelt å holde seg til et bestemt kl. slett??! For å bruke bleie på jobb er uaktuelt. Jeg TØR ikke! Og å tisse seg ut, vel det er ikke morsomt. Da er det takk og farvel til den jobben.(Vil ikke tore å vise meg der igjen.) MEN jeg har lovt TK å prøve så godt jeg kan. Prøvde i feb. en uke jeg var sykemeldt. Drakk det lille ekstra for å kjenne det godt. Klarte 2-3 Min!! (For Dårlig!!) Har også prøvd nå i ferien, uten å drikke mer (Drikker heller litt for lite; vet at det ikke er bra, men??) Resultat? Like dårlig. Var på jobb mandag 02.08 Og 03.09.04 ble jeg operert for mandel-rester. S-meldt. 14 dgr. Skal prøve så godt det går med blt. Grunnen til at jeg spurte om kateter, er at mitt siste halmstrå, Elektro-stimulering, gjør meg VELDIG do-trengt.Begge deler. Så jeg tror "strået" knekker.?? Det jeg ville bruke kat til var som et supplement til "beskyttelse". Når jeg ikke "får til" eller bare har dårlig tid. Vet at jeg MÅ ha resept, og ha opplæring av enten lege eller uroterapeut. Håper TK har tid til å lære/hjelpe meg med det. Lurte bare på om det var en dårlig idé? Det er vel det. Tusen, hjertelig takk for svaret ditt!! RN 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153758-kan-uroterapeuten-svare-p%C3%A5-dette/#findComment-989964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.