Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette blir et sutre/klage innlegg bare så dere er advart. Vi avvikler site ferieuke hjemme for bl.a. å male huset og få litt orden på hagen. Jeg har spurt 13-åringen min om å utføre forskjellige oppgaver som bl.a å rydde rommet sitt og støvsuge stua. Standardsvar er "kanskje- en annen gang,du gjør ikke noe du heller." Jeg har en vond skulder for tiden og skal ikke ta noen tunge tak og derfor ber jeg om litt hjelp fra henne. Nå i formiddag fant hun ut hun skulle på badetur med en venninne og jeg ba henne ta med broen på 6 år. Nei, det kunne hun ikke for det var iike noe gøy å ha ham med, og dessuten var det ikke sikkert venninnen ville like det.

Jeg mistet fullstendig beherskelsen og komanderte henne til å ta broen med ellers ble det ikke badetur, ikke ssærlig taktisk men nok er nok selv for meg. Etter mye om og men tok hun ham aller nådigst med.

Er det vanlig at 13-åringer er så til de grader selvopptatt og lite villige til å gøre noe hjemme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153788-selvopptatt-13-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest h-laks

Jeg tror det er ganske vanlig,ja.. Og jeg ville nok heller ikke pålagt datteren hvis hun skulle ut med en venninne å ta med lillebroren, tror jeg...

stakkars datter...ikke minst stakkars venninner. hvem gidder å være med datteren din når hun må drasse på en 6-åring? det kan jo ikke akkurat bli mye jentesnakk om gutter, sex, utseende og andre ting disse fjortisene bryr seg om.

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men våre 13-åringer er ikke i nærheten av å være sånn som du beskriver. Ber jeg om hjelp, får jeg den, og uten sure miner. Det hender de tilbyr seg frivillig også.

Men rommene deres.... jeg lukker døren og sier til meg selv at det er de og vennene deres som skal være der, ikke jeg.

Annonse

Gjest gladmor

Alle må bidra hjemme, inkl 13 åringen. Og hun godtar det. Hun gjør stort sett det hun blir bedt om.

Hun får 400 kr mnd. Og som faste oppgaver har å rydde/vaske kjeller hver uke, lage middag en gang pr uke, tømme oppvaskmaskinen 3 gang pr uke.

I dag hadde hun vasket og hengt opp sitt eget tøy... Og hengte opp fra en til vaskemaskin da jeg ba henne om det. I tillegg vasket hun badet (toalettet, speil og gulv)... Har ordentlig "goodwill" fra henne for tiden. Gir og tar begge to (jeg og henne). Jeg har feks latt henne ha/være på mange overnattinger i det siste.

Samtidig innser jeg at ting kan endre seg over tid. Vi har god periode nå.

13 åringen er såpass stor at det går ann å diskutere med dem. Vi snakker om at alle må bidra, at ingen bor på hotell, at selv mor kan bli lei av husarbeid etc.

Gjest Birthe36

stakkars datter...ikke minst stakkars venninner. hvem gidder å være med datteren din når hun må drasse på en 6-åring? det kan jo ikke akkurat bli mye jentesnakk om gutter, sex, utseende og andre ting disse fjortisene bryr seg om.

Tror ikek de snakker så mye om sex når de er 13, det gjorde ihvertfall ikke jeg, hva mener dere?

Gjest uten signatur

Tror det der med å måtte taue rundt på småsøsken hørte forrige generasjon til! De gjør ikke det mer nå. Så jeg skjønner at det var vanskelig for henne. Stemte sikkert at venninna ville bli sur. Det ville jo ødelegge strandbesøket for henne også, siden dattera di var opptatt med broren. En seksåring må jo passes på på stranda!

Det der med at de blir sure hvis de får oppgaver er nok kjent. De mest sure er de som ikke har hatt oppgaver som barn. Klart det da er kjedelig plutselig å måtte begynne å yte i heimen, midt i pubertethormonene.

Men ikke gi deg, det går over etter en stund. Men ikke gi for mange oppgaver på en gang. Vanne i hagen er jo en grei oppgave nå om sommeren. Selvfølgelig holde rommet i orden. Når skolen begynner får hun sette bind på bøkene selv. Og ordne frokost og matpakke selv feks.

Å, joda. Sex, klinings, mensen, gutter, sugemerker, pupper og det som er. Betyr ikke at vi gjorde det for det, men snakket om det? Så absolutt.

Helt ening med Daisy! Snakke om det er èn ting, men å gjøre det.. Husker hvordan vi gav råd om alt mulig vi IKKE hadde det minste erfaring med!!

Men nå det gjelder den 13 åringen så høres det normalt ut. Spesielt hvis hun ikke er vant til å måtte gjøre noe hjemme fra før. Men jeg ville ikke sendt datteren på stranda med en 6 åring. Om noe skulle skje, er ikke en 13 åring noe å satse på... Hvertfall ikke når hun mest sannsynlig er mer opptatt av å bade/snakke med venninden sin!

Annonse

Gjest gladmor

Du må da ikke la en 13-åring ha ansvar for en 6-åring på badetur!? Nei, dette var selvmål fra deg.

I varmen og sommerferien bør alle barn og de fleste voksne slippe kjedelig husarbeid.

Gi dem heller ubegrensede mengder is, drikke, late dager...

Synes

Uenig.

Sommeren brukes her også til å få inn nye gode vaner. For om sommeren får vi mer energi. Og mer energi gir bedre humør, noe som gjelder både barn og voksne. Vi får derfor diskutert mye roligere hvordan vi vil ha det i familien. Og om/hvordan alle familiemedlemmer kan bidra.

Ergo har de fleste våre somre vært fine- med mange koselige stunder med is og samtaler. + at ungene har fått flere oppdrag som er innarbeidet før skolestart.

Uenig.

Sommeren brukes her også til å få inn nye gode vaner. For om sommeren får vi mer energi. Og mer energi gir bedre humør, noe som gjelder både barn og voksne. Vi får derfor diskutert mye roligere hvordan vi vil ha det i familien. Og om/hvordan alle familiemedlemmer kan bidra.

Ergo har de fleste våre somre vært fine- med mange koselige stunder med is og samtaler. + at ungene har fått flere oppdrag som er innarbeidet før skolestart.

Vi har ikke sluttet å snakke sammen selv om vi spiser is og later oss...

Skivebom nr. 1: En sur trettenåring kan ikke ha ansvaret for en 6-åring, og dessuten er det ikke kult. Det er jungelens lov.

Skivebom nr. 2: Å la trettenåringen slippe unna med det svaret du fikk angående å hjelpe til hjemme. Ingen støvsuging, ingen badetur, f.eks,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...