Gå til innhold

Skummelt...

Anbefalte innlegg

Gjest error
Skrevet

Idag fikk vi startpakken fra Adopsjonsforum, og plutselig føles alt så skummelt...!

Det er en stor avgjørelse man skal igjennom, det jeg synes er mest skremmende er det økonomiske...

Vi har ikke den muligheten at vi har sparepenger å bruke til dette, vi må evnt ta opp lån. Og det synes jeg er skummelt.

Er det enkelt å få godkjent banklån til adopsjon?

Har noen erfaring angående dette?

Skrevet

Enig med deg at det er litt "skummelt" når alt plutselig er en realitet (og ikke noe man bare går og drømmer om :o)). Men mest av alt er det ulidelig spennende!

Medlemsavgift og 1. beløpet på 6000,- gikk greit å ordne uten å "smiske med banken", men til de to siste og største postene+ hentereise kommer vi nok til å øke huslånet litt. Ser ikke det som noe nederlag. Vi har valgt å "spare" ved å betale ned huset fortere enn vi må, så jeg ser på dette som å ta ut litt av sparepengene våre igjen :o)

Det er vel få unge (35 er ungt!...) som smertefritt kan trylle frem 120 000 eller noe i den duren.

Merkelig nok så syns jeg ikke pengebiten er skummelt, jeg har nerver for "granskningen" av oss. Tror ikke det er noe som ikke tåler dagens lys, men det er rart med det....

Skrevet

Klart det er skummelt å sette i gang en slik prosess, en ANER ikke hva som venter:-)!!!

Vi er i gang med vår andre adopsjon og den skjer før vi har nok middler selv. Men banken var mere enn villig til å hjelpe oss. Vi er fortsatt unge,32 og 33, så det er mange år å betale en slik kostnad tilbake på.

Lykke til med prosessen med å adoptere, den er bare helt fantastisk!!

Hilsen

Skrevet

Begrepet "skummelt" dukker opp for meg/oss også for tida - med jevne mellomrom!

Særlig "skummelt" synes jeg det er når jeg tenker på ansvaret. Det er litt vanskelig å forklare, - jeg mener ikke spesielt ansvaret med å ha et barn (ikke misforstå - dét ansvaret er i utgangspunktet enormt!), men jeg mener det ansvaret vi tar på oss ved å "ta til oss" et adopsjonsbarn. Et barn som er født i én kultur og som skal vokse opp i en annen. Jeg tenker mye på dette om dagen siden vi ønsker å ta til oss et barn som er litt eldre....

Den økonomiske siden er det jo også litt "pes" med. Vi må også troppe opp i banken med lua i hånda og håpe på det beste... Regner med å måtte låne på huset, men det får bare være... Nå når vi har bestemt oss for å ta dette skrittet, blir liksom det med pengene sekundært...

Skrevet

Tror at jeg ville ha refinansiert huslånet dersom det var mulighet for det. Det skal vi gjøre dersom det ikke ordner seg økonomisk på andre måter.

Gjest litt utenfor tema
Skrevet

Begrepet "skummelt" dukker opp for meg/oss også for tida - med jevne mellomrom!

Særlig "skummelt" synes jeg det er når jeg tenker på ansvaret. Det er litt vanskelig å forklare, - jeg mener ikke spesielt ansvaret med å ha et barn (ikke misforstå - dét ansvaret er i utgangspunktet enormt!), men jeg mener det ansvaret vi tar på oss ved å "ta til oss" et adopsjonsbarn. Et barn som er født i én kultur og som skal vokse opp i en annen. Jeg tenker mye på dette om dagen siden vi ønsker å ta til oss et barn som er litt eldre....

Den økonomiske siden er det jo også litt "pes" med. Vi må også troppe opp i banken med lua i hånda og håpe på det beste... Regner med å måtte låne på huset, men det får bare være... Nå når vi har bestemt oss for å ta dette skrittet, blir liksom det med pengene sekundært...

Synes det er dumt å ha den innstillingen at en må stå med "lua i hånden" i banken. Ydmyke seg til å spørre om penger, nærmest. Tenk heller at bankene slåss om å få folk til å låne penger av dem. Det er jo det bankene tjener penger på. Oss lånekunder. Nei, ha heller innstillingen "hvis dere er så greie å gi oss et gunstig lån, så skal vi vurdere å benytte deres bank."

Skrevet

Synes det er dumt å ha den innstillingen at en må stå med "lua i hånden" i banken. Ydmyke seg til å spørre om penger, nærmest. Tenk heller at bankene slåss om å få folk til å låne penger av dem. Det er jo det bankene tjener penger på. Oss lånekunder. Nei, ha heller innstillingen "hvis dere er så greie å gi oss et gunstig lån, så skal vi vurdere å benytte deres bank."

"stå med lua i hånden" ... det var nå bare en måte å si det på. Trenger definitivt ikke å gå til banken med krum nakke. Det var bare et bilde.

- Og som jeg sa; sekudært i sammenhengen!

thuva1365380402
Skrevet

Da vi refinansierte huslånet for et par år siden, tinglyste vi litt mer enn det vi hadde i gjeld (etter råd fra banken). Hvis vi etterhvert trengte å ta opp ekstralån, slapp vi tinglysinggebyr ved nytt lån. Da vi adopterte tok vi opp et ekstralån. Banken var ikke interesert i å vite hva vi skulle bruke pengene til. Det var opp til oss sa de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...