Gjest mamma'n hans Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg har vel vært inne på dette før: Jeg er overrasket og skuffet over hvor lite skolen vet om adhd og hvor lite interesse de har vist for å lære mer. (På tross av de spesialutdannelsene de stadig forteller meg at de har) Jeg lurer på om noen har tips om hvordan jeg - på en konstuktiv måte - kan få skolen til å prioritere for eksempel kursing? Til tross for budsjetter og overtidsbetaling og avspasering straks en lærer gjør noe på kveldstid... Hva gjør dere andre for å få skolen på kurs? Er det noen spesielle kurs jeg bør tipse dem om? Jeg vurderer sende dem en mail der jeg sier at jeg _forventer_ at de prioriterer dette - men er redd en slik tone vil ergre mer enn inspirere rektor til å gjøre noe med den? Det er veldig vanskelig å snakke med rektor, for hun går straks i forsvar, som igjen får meg til å gå i forsvar, også. Derfor tenkte jeg at en mail kan gjøre utslaget. Eventuelt at jeg stiler mailen til sosiallærer eller inspektør? Vi er jo foreldrene til "problembarnet", og de gjør mer enn nok for ham allerede, får jeg følelsen av at de tenker, nå er det jeg som må fortelle det barnet hvordan det må oppføre seg! Hva gjør dere andre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154244-%C3%A5-f%C3%A5-skolen-p%C3%A5-kurs/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en adhd`er er en adhd`er Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 En måte å gjøre det på kan være å liste opp hva som kjennetegner ADHD og hvordan de ulike kjennetegnene preger ditt barn. Har du sett ett adhd-barn så har du sett ett, derfor hjelper det ikke med generelle kurs. Lærerne må få opplæring i akkurat det barnet de har med å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154244-%C3%A5-f%C3%A5-skolen-p%C3%A5-kurs/#findComment-988424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg tror ikke du oppnår noe med å "kreve" at lærerne kurses i adhd-problematikk, som du selv sier tror jeg det vil virke mot sin hensikt. Kanskje du kunne drøfte dette med skolens kontaktperson i PPT, og spørre om de har noen tanker om hvordan man kan øke skolens kompetanse på dette området. Dersom PPT kommer med innspill til rektor, kan det være lettere å oppnå noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154244-%C3%A5-f%C3%A5-skolen-p%C3%A5-kurs/#findComment-988462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg tror ikke du oppnår noe med å "kreve" at lærerne kurses i adhd-problematikk, som du selv sier tror jeg det vil virke mot sin hensikt. Kanskje du kunne drøfte dette med skolens kontaktperson i PPT, og spørre om de har noen tanker om hvordan man kan øke skolens kompetanse på dette området. Dersom PPT kommer med innspill til rektor, kan det være lettere å oppnå noe. PPT - har skolen egen kontaktperson for det, da? Hvordan finner jeg ut hvem det er? Aldri vært i kontakt med dem, vi... Skolen har skrytt av egen kompetanse gjennom mange år nå og er lite lydhøre for at det overhodet skulle finnes noe de ikke kan - i hvert fall om adhd. BUP har hele tiden vært på giversiden med opplæring, støtte og informasjon, det har skolen heller ikke tatt imot. Utvisning har de derimot tenkt på som alternativ. Sikkert lettere å føle seg vellykket da? (Ikke meningen å høres bitter ut. Men man kan ikke flykte fra eller flytte bort alt som man ikke får til med sin nåværende kompetanse, mener nå jeg. Det ligger jo i skolens natur å ustoppelig lære mer og mer og mer - gjelder ikke det det pedagogiske personalet der, også?) Det jeg tenker, er at kanskje de vil få samme aha-opplevelse som jeg fikk, dersom de kommer på kurs og faktisk møter andre ahdh-ere og også kolleger - så de skjønner at dette er noe mer enn bare mitt vanskelige barn! At det er mange og spennende barn det er snakk om - individualister - men likevel med noe felles. En spennende utfordring! Hører med til historien vår at han ikke er noe typisk adhd-barn og i tillegg utvikler ODD - det innebærer at han krangler mer enn samarbeider. I hvert fall når man "tar ham feil" - og jeg er jo heller ingen vellykket ekspert på det området. Jeg har i alle år stolt på skolens kompetanse i denne saken og rost dem for deres innsats. Det strider mot noe i meg nå å oppdage at de faktisk vet mindre enn meg, og jeg har bare slått opp i vanlige bøker om adhd og lest! Selv de enkleste symptomer kjenner de ikke igjen og vanlige tiltak bruker de ikke overfor mitt barn! De sitter og beskriver oppførselen hans som tatt ut av læreboka - og så konkluderer de med at det _ikke_ er adhd, men sannsynligvis vrangvilje! Skolen følger faktisk _ikke_ engang opp det som blir avtalt mellom oss, i samarbeid med BUP. Og hvordan takler man det? Kan selvfølgelig gå inn og slå knyttneven i bordet, men med en sønn som gjør det allerede, er jeg redd slike reaksjoner bare vil bli feiet unna... Jeg tror bare ikke lenger på at skolen vil høre på meg, samme hva den selv sier. Jeg må finne en måte å hjelpe min sønn på - noe som innebærer at jeg må klare få gjennomslag for mer opplæring om adhd. Det vil komme flere barn tilgode, også. Derfor håper jeg - på et inspirerende kurs som gjør at lærerne, og særlig da spesialpedagogene, kan få øynene opp for adhd! Og like utfordringen de tross alt er utdannet for! Eller kanskje er det jeg som trenger et kurs - i hvordan man skal legge fram saker og ting og hvordan man ikke skal miste selvtilliten når ekspertisen blir uenige, for ikke å snakke om ikke følger opp... Hjertesukk fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154244-%C3%A5-f%C3%A5-skolen-p%C3%A5-kurs/#findComment-988570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 PPT - har skolen egen kontaktperson for det, da? Hvordan finner jeg ut hvem det er? Aldri vært i kontakt med dem, vi... Skolen har skrytt av egen kompetanse gjennom mange år nå og er lite lydhøre for at det overhodet skulle finnes noe de ikke kan - i hvert fall om adhd. BUP har hele tiden vært på giversiden med opplæring, støtte og informasjon, det har skolen heller ikke tatt imot. Utvisning har de derimot tenkt på som alternativ. Sikkert lettere å føle seg vellykket da? (Ikke meningen å høres bitter ut. Men man kan ikke flykte fra eller flytte bort alt som man ikke får til med sin nåværende kompetanse, mener nå jeg. Det ligger jo i skolens natur å ustoppelig lære mer og mer og mer - gjelder ikke det det pedagogiske personalet der, også?) Det jeg tenker, er at kanskje de vil få samme aha-opplevelse som jeg fikk, dersom de kommer på kurs og faktisk møter andre ahdh-ere og også kolleger - så de skjønner at dette er noe mer enn bare mitt vanskelige barn! At det er mange og spennende barn det er snakk om - individualister - men likevel med noe felles. En spennende utfordring! Hører med til historien vår at han ikke er noe typisk adhd-barn og i tillegg utvikler ODD - det innebærer at han krangler mer enn samarbeider. I hvert fall når man "tar ham feil" - og jeg er jo heller ingen vellykket ekspert på det området. Jeg har i alle år stolt på skolens kompetanse i denne saken og rost dem for deres innsats. Det strider mot noe i meg nå å oppdage at de faktisk vet mindre enn meg, og jeg har bare slått opp i vanlige bøker om adhd og lest! Selv de enkleste symptomer kjenner de ikke igjen og vanlige tiltak bruker de ikke overfor mitt barn! De sitter og beskriver oppførselen hans som tatt ut av læreboka - og så konkluderer de med at det _ikke_ er adhd, men sannsynligvis vrangvilje! Skolen følger faktisk _ikke_ engang opp det som blir avtalt mellom oss, i samarbeid med BUP. Og hvordan takler man det? Kan selvfølgelig gå inn og slå knyttneven i bordet, men med en sønn som gjør det allerede, er jeg redd slike reaksjoner bare vil bli feiet unna... Jeg tror bare ikke lenger på at skolen vil høre på meg, samme hva den selv sier. Jeg må finne en måte å hjelpe min sønn på - noe som innebærer at jeg må klare få gjennomslag for mer opplæring om adhd. Det vil komme flere barn tilgode, også. Derfor håper jeg - på et inspirerende kurs som gjør at lærerne, og særlig da spesialpedagogene, kan få øynene opp for adhd! Og like utfordringen de tross alt er utdannet for! Eller kanskje er det jeg som trenger et kurs - i hvordan man skal legge fram saker og ting og hvordan man ikke skal miste selvtilliten når ekspertisen blir uenige, for ikke å snakke om ikke følger opp... Hjertesukk fra Noe av det du beskriver tror jeg gjelder for de fleste foreldre med kronisk syke barn; etterhvert vet man som foreldre mer enn både helsepersonell og andre om akkurat denne sykdommen... Det er utrolig mange ting skolen burde vært bedre på - men som foreldre er det selvfølgelig hårreisende å merke inkompetanse nettopp i forhold til sitt barns problemstilling. Vet du at det finnes et godt kurs av den typen du beskriver og som tilbys skolene? Og vet du om det er økonomi eller tidsmangel som er rektors hovedinnvending? Kanskje kan løsningen være at de personene på skolen som har med din sønn å gjøre i det minste blir kurset? Dessverre tror jeg du har rett i at du bør tenke gjennom hvordan du presenterer din frustrasjon overfor skolen. Det er lett for skolen å mene at "som sønn så mor" dersom du gir uttrykk for din berettigede frustrasjon på feil måte eller tidspunkt. Når det gjelder PPT så er de i allefall enkelte steder organisert slik at hver skolen har en spesiell kontaktperson i PPT, og siden PPT skal bidra til kompetanseheving i skolen kan de kanskje være interessert i innspill fra deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154244-%C3%A5-f%C3%A5-skolen-p%C3%A5-kurs/#findComment-989153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 En måte å gjøre det på kan være å liste opp hva som kjennetegner ADHD og hvordan de ulike kjennetegnene preger ditt barn. Har du sett ett adhd-barn så har du sett ett, derfor hjelper det ikke med generelle kurs. Lærerne må få opplæring i akkurat det barnet de har med å gjøre. jeg vet jo ikke hvor du bor, men flere steder i landet arrangeres det kurs om ADHD jevnlig. kunne helt sikkert være bra for deg å gå et slikt kurs også, selv om du kan mye så er det utrolig hvor givende det kan være å komme i kontakt med andre foreldre. vil anbefale at du tar kontakt med foreningen, dersom du ikke allerede har gjort det. når du da mottar kursinvitasjoner så kan du sende kopier til skolen. eller du kan muligens få foreningen til å sende det direkte til skolen. det gjør ihvertfall vi i autismeforeningen. dersom det dreier seg om en normalt stor skole så finnes det helt sikkert flere ADHD barn der. kunne jo være intresant å vite noe om hvordan foreldrene til disse barna opplever skolen. sist vil jeg nevne at din sønn sikkert skulle hatt en ansvarsgruppe dersom han ikke har det. det er det ikke optil skolen å avgjøre!!! dersom han har behov for koordinerte tjenester så har han også rett til en individuell plan. han må da motta tjenester fra flere enn skolen. f.eks trygde og eller sosialkontor. jeg går ut fra at du mottar hjelpestønad fra trygdekontoret. det skulle også være mulig for BUP å holde et miniseminar på skolen!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154244-%C3%A5-f%C3%A5-skolen-p%C3%A5-kurs/#findComment-1044063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.