Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er så smått begynt å undersøke hva som finnes av barnehager i nærmiljøet. Ikke mye å skryte av må jeg si - det er langt fra sikkert at man får plass her. Min nabo fortalte at hun trodde utenlandskadopterte var garantert barnehageplass. Stemmer dette? Jeg leste litt om det i går, og ser at det finnes en slags "frivillig" prioritering hvor barnehagen selv kan velge å prioritere barn med minoritetsbakgrunn. Er det i tilfelle dette kapittelet vi havner innunder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154505-garantert-barnehageplass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare noen tanker

Jeg tror at større barn som trenger språkstimulering før de begynner på skolen kan få ekstra hjelp gjennom helsesøster og få tildelt plass i barnehage.

Når det er sagt, så vil jeg ikke håpe at våre små adoptivbarn blir prioritert før andre.Da blir det nemlig dobbeltmoral:Vi vil at alle rundt oss skal se på våre barn på lik linje med norskfødte.Da kan man ikke også mene at de skal prioriteres i noen sammenhenger fremfor andre heller.

I vår kommune stemmer det iallefall ikke. Det gis ikke noen som helst prioritering av adoptivbarn på gnerell basis.

Egentlig syns jeg det er riktig også jeg da. Finnes det vilkår som gjør at barna trenger barnehageplass mer enn andre, så for all del, men ikke prioritert plass for friske velfungerende barn syns jeg. (og nei, vi fikk ikke plass selv!!)

MVH

Du er ikke garantert barnehageplass for barnet ditt. Vi fikk barnehageplass av andre grunner for førstemann, men for veslejenta vår så hadde det ikke noe å si. Vi hadde til og med en del vedlegg til bhg.søknaden. Bl.a. fra helsestasjonen.

Etter mye mas fikk vi omsider plass til henne også men måtte tåle at bhg ikke var direkte i nærmiljø.

Det kan jo hende at det er forskjellig fra kommune til kommune.

fei1365380229

Ingen prioritert plass i vår kommune heller, fylt tre år ville hun vært også. Men nå ble jeg syk og da fikk vi prioritert plass allikevel, men det var garantert ikke fordi hun var adoptert.

Vi kunne nesten ikke fått noen til å skrive om språkvansker heller - da hun laaaangt fremme på dette området.

Gjest ChiengMai

I kommunen vår får ikke adoptivbarn prioritert plass automatisk. Siden våre gutter var hhv 2 år 6 mnd og 2 år 3 mnd da de kom til oss fikk de plass med det samme vi ønsket det siden vi argumenterte med den språklige utviklingen og det faktum at det ikke bor barn på samme alder i nærheten. Når det gjelder eldstemann sa avdelingsleder at vi hadde flaks som fikk plass pga et slikt argument siden han etter 6 mnd i Norge lå helt i øvre skikt språkmessig i forhold til de på samme alder som hadde bodd her hele livet. Vi hadde søkt plassen i god tid og visste da lite om hvordan han kom til å utvikle seg.

Annonse

Det var jo grei beskjed - tydeligvis ingen automatisk prioritet.

ChiengMai; det er av den grunn du forklarer at jeg er litt nervøs for barnehageplass. Vi søker adopsjon fra Thailand, og siden barna gjerne er i alder 1.5 - 2 år når de kommer er jeg redd for at bruddet i deres språkutvikling vil kunne medføre at de trenger ekstra oppfølging. Den trening barnet får i lek og sosial omgang med jevngamle i barnehage er en stor fordel i så måte.

Adoptivbarn blir ikke prioritert fordi de er adoptert. Men de kan bli prioritert f.eks. med begrunnelse i økt behov for språkstimulans.

Prioriteringene går på behov barna har, og det blir uavhengig om de er adoptert eller ikke. Sånn har i allefall jeg forstått det.

Adoptivbarn blir ikke prioritert fordi de er adoptert. Men de kan bli prioritert f.eks. med begrunnelse i økt behov for språkstimulans.

Prioriteringene går på behov barna har, og det blir uavhengig om de er adoptert eller ikke. Sånn har i allefall jeg forstått det.

Det høres egentlig ut som det eneste riktige også.

Takk for svar!

Gjest ChiengMai

Det var jo grei beskjed - tydeligvis ingen automatisk prioritet.

ChiengMai; det er av den grunn du forklarer at jeg er litt nervøs for barnehageplass. Vi søker adopsjon fra Thailand, og siden barna gjerne er i alder 1.5 - 2 år når de kommer er jeg redd for at bruddet i deres språkutvikling vil kunne medføre at de trenger ekstra oppfølging. Den trening barnet får i lek og sosial omgang med jevngamle i barnehage er en stor fordel i så måte.

Dette kan du bruke som argument som du sender med en barnehagesøknad når den tid kommer. I de fleste kommuner vil de nok gi barn som er såpass store når de kommer til Norge plass i barnehage. Kommunene er nok klar over at apparatet de må bruke når barna kommer i skolealder er betydelig mer ressurskrevende og at det derfor er en god investering med barnehageplass.

Begge gangene vi søkte plass i barnehage sendte jeg med brev der jeg begrunnet hvorfor gutta burde få plass.

Ta kontakt med kommunen, eller barnehagen (hvis den er privat) og be om vedtektene. I vedtektene blir alle inntakskriterier beskrevet. Det viktigste tipset jeg kan gi (jobber i barnehage sjøl) er at du sender med et vedlegg til søknaden din der du beskriver deres situasjon. Jo mer opptaksmyndigheten vet (enten det er kommuneadministrasjon eller styrer i barnehagen), jo bedre er det for dem å fatte et rettferdig vedtak. De fleste kommuner har en formulering som sier at det er "hvert enkelts barn totale livssituasjon som skal vurderes".

Ønsker dere massevis med lykke til når dere skal søke på barnehageplass!

Gjest Sommerstorm

Hvis man legger ved en begunnelse for at barnet bør bli prioritert, så er det viktig at dette komme fra fagfolk. Ikke nok at man skriver et brev og begrunner selv. Det forsøkte vi, men fikk til svar at vi da burde ha kontaktet barnevernstjenesten el. i kommunen for å få en slik begrunnelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...