Gå til innhold

Derfor spurte jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å fortelle dere hvorfor jeg spurte om erfaringene med Verdens Barn og Adopsjonsforum...

Jeg sendte nemlig mail til alle organisasjonene da lysten på adopsjon begynte å melde seg, for jeg hadde et viktig spørsmål.

Da vi har vært separert i 8 mnd. (flyttet sammen igjen i februar iår), lurte jeg på om vi kunne adoptere. Eller om vi måtte vente i 2 år før vi kunne starte...

- bare for å få sagt det, så har vi vært sammen i 15 år. Og gift i 5 år..

Jeg er redd dette ville ødelegge for oss, om vi nå velger å adoptere..

Fra Adopsjonsforum fikk jeg en hyggelig mail, der de takket for at jeg viste min interesse. Jeg ble rådet til å kontakte barnevernet i kommunen min. Som avslutning ønsket de oss lykke til.

Da mailen kom fra Verdens Barn ble jeg kjempe skuffet! Jeg sletta den raskt, med tårer i øynene..!

Det jeg leste var at de anbefalte oss å fjernadoptere, det var mange barn som trengte slik hjelp også...

Det var jammen ikke det jeg trengte å få vite, jeg følte meg langt fra velkommen der i gården!

Det tok bort en del av gleden, føltes som om vi ikke var gode nok:(

Derfor valgte jeg bort Verdens Barn(i første omgang), men jeg ser at dere andre har hatt gode erfaringer med dem...

Derfor måtte jeg spørre...

- lurte på om jeg bare hadde overreagert...?

Så har jeg også begynt å tenke... kanskje er vi ikke gode nok...?

Som dere skjønner, og som tidligere sagt, jeg tenker èn del for tiden...:)

Gjest unnskyld hvis jeg tar feil
Skrevet

Begynner nesten å lure på om du er en annen enn den du gir deg ut for å være jeg.

En viss plageånd......

Hvis jeg tar feil så syns jeg allikevel dere bør vente en god stund før dere adopterer. Det er vel en grunn til at dere har vært separert?

Skrevet

Hææ? Tøyser du? Det høres jo helt vanvittig rart ut.

Hvis dette virkelig stemmer så må noen på VB ha misforstått deg vel. Det kan da ikke være mulig å svare sånn på spørsmålet du stilte hvis de har forstått deg riktig. Håper jeg da.

Skrevet

Hørtes litt rart ut det svaret du hadde fått. Hva med å sjekke med InorAdopt? Vi bruker dem, og er til nå veldig fornøyde. Hyggelige folk og bra informasjonspakke.

Hilsen

Skrevet

Vel...fjernadopsjon var kanskje litt drøyt, men at dere trenger tid før dere starter med adopsjon er det ingen tvil om. Finn først ut av eget forhold før dere plusser på med barn. Barn er ingen nøkkel til lykken, den må dere skape selv! :)

trk1365380645
Skrevet

Ville bare si at vi har brukt AF og er veldig fornøyde. Men vi har hatt en prosess som har gått på skinner fra første dag, kanskje det hadde vært annerledes hvis det var noe "spesielt" med vår sak? Tror uansett ikke det viktigste for dere nå er hvilken forening dere bruker, men så lenge dere er sikre på hva dere gjør og hvorfor dere er sammen igjen, tror jeg det blir en fin tid fremover! Lykke til:-)

Skrevet

Hei

Vi har brukt AF ved begge våre adopsjoner og vært veldig fornøyd - også når ting ikke gikk helt "på skinner". Opplevde at vi ikke fikk tildeling fra Kina sammen med de andre med samme LID - og det var jo et sjokk og ganske "mot normalt"! Føler vi fikk mye info fra Kina-teamet og god og personlig oppfølging i den siste ventetida. Og selvfølgelig var det vredt den siste ekstra ventemnd!!!

Opplegget i Kina har vi også vært veldig fornøyd med - har hatt 2 fantastiske hentereiser. Den siste gangen - kom hjem i juni - reiste vi 3 dager før resten av gruppa og fikk masse hjelp fra AF med å booke hotellet + at guiden hentet oss på flyplassen og hjalp oss på plass på hotellet.

kan, utfra våre erfaringer anbefale AF (vi valgte i sin tid forening utfra en magefølelse).

Hilsen en vledig fornøyd tobarnsmamma

Skrevet

Begynner nesten å lure på om du er en annen enn den du gir deg ut for å være jeg.

En viss plageånd......

Hvis jeg tar feil så syns jeg allikevel dere bør vente en god stund før dere adopterer. Det er vel en grunn til at dere har vært separert?

Hva behager....???

Jeg tror jammen du tar feil, nå føler jeg meg "tatt" igjen!

Jeg er rimelig fersk i faget her, ang adopsjon mener jeg.

Jeg mener det jeg skrev, og ingenting annet. Jeg er ikke inne på dette forumet for å lage kvalm, jeg er her ganske enkelt for å søke hjelp!

Skjønner IKKE hva du mener med at jeg er en plageånd..!??

- du er ikke det fnugg bedre med din oppførsel, du såret meg inderlig:(

Vi har vært sammen i 15 år, om du leste det. Og da er det enkelte som har behov for en tenkepause, for å komme videre...

Vi hadde en fin og lærerrik seprasjon, vi lærte mye av det begge to. Vi hadde en så "mild" seprasjon at hverken skole eller barnehage merket at vi bodde fra hverandre èn gang:)

Det er slike som deg som tar motet av en stakkar!

Unnskylding er på sin rette plass!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest fast bruker av forumet
Skrevet

Hva behager....???

Jeg mener det jeg skrev, og ingenting annet. Jeg er ikke inne på dette forumet for å lage kvalm, jeg er her ganske enkelt for å søke hjelp!

Vi har vært sammen i 15 år, om du leste det. Og da er det enkelte som har behov for en tenkepause, for å komme videre...

Vi hadde en fin og lærerrik seprasjon, vi lærte mye av det begge to. Vi hadde en så "mild" seprasjon at hverken skole eller barnehage merket at vi bodde fra hverandre èn gang:)

Forumet har det siste året i perioder vært terrorisert av en bestemt bruker som opererer med mange ulike nick. Den som har skrevet innlegget ovenfor har av en eller annen grunn lurt på om du kan være denne brukeren. Vet ikke hvorfor. Synes ikke det er noen grunn til å mistenkeliggjøre deg. Foreslår at du ser bort fra innlegget. Det må ha vært en misforståelse.

Håper alt går bra med deres prosess!

Gjest TilKina
Skrevet

Hei

Vi har brukt AF ved begge våre adopsjoner og vært veldig fornøyd - også når ting ikke gikk helt "på skinner". Opplevde at vi ikke fikk tildeling fra Kina sammen med de andre med samme LID - og det var jo et sjokk og ganske "mot normalt"! Føler vi fikk mye info fra Kina-teamet og god og personlig oppfølging i den siste ventetida. Og selvfølgelig var det vredt den siste ekstra ventemnd!!!

Opplegget i Kina har vi også vært veldig fornøyd med - har hatt 2 fantastiske hentereiser. Den siste gangen - kom hjem i juni - reiste vi 3 dager før resten av gruppa og fikk masse hjelp fra AF med å booke hotellet + at guiden hentet oss på flyplassen og hjalp oss på plass på hotellet.

kan, utfra våre erfaringer anbefale AF (vi valgte i sin tid forening utfra en magefølelse).

Hilsen en vledig fornøyd tobarnsmamma

Dette synes jeg høres veldig rart ut....

Ikke minst fordi jeg vet at VB ikke bruker utrykket ”fjernadopsjon”. De kaller det heller ”fadderskap”, slik at det ikke blir forvekslet med adopsjon.

Skrevet

Hva behager....???

Hei og velkommen til forumet!

Ser du har fått 'pepper' fra enkelte andre. Håper du ikke lar deg skremme bort av den grunn. Jeg tror deg i hvert fall på at du er her av den grunn du sier.

Har lyst til å gi deg en tilbakemelding på nicket ditt:

Du har valgt 'error', som alle vet betyr 'feil'. Jeg har respekt for de assosiasjonene og tankene vi har til ord. Her er tankerekken som nicket ditt utløste hos meg da jeg så det første gang:

'error'? 'feil'? Det var da et merkelig nick. Synes h*n at h*n har gjort noe feil? Er h*n redd for å gjøre noe feil? Opplever h*n seg selv som en eneste stor feil? Hvorfor velger h*n et slikt nick - hva er det som er 'feil'?

Hvordan andre assosierer og tenker vet jeg ikke, men jeg tror det er lett å få negative assosiasjoner til ordet 'error'.

Mitt forslag er derfor at du skifter til et annet nick som er mer nøytralt, eller som lettere gir positive assosiasjoner. Du skriver at du føler deg 'tatt' igjen. Med nicket 'error' tror jeg dessverre du stiller deg lagelig til for hogg. Synes ikke du skal gjøre det mot deg selv - det er støtte du trenger nå, ikke sant!

Klem fra

Gjest anonymus nettopp nå
Skrevet

Da vi skulle velge forening leste vi informasjonspakkene fra VB og AF.

VB formidler ikke adopsjon til enslige, og vi forstod det som om det var pga "familieverdier", og det vi oppfattet som en noe mer konservativ holdning enn AF.

Vi valgte derfor AF, fordi vi følte oss mer på bølgelengde med dem, selv om enslig adopsjon ikke var aktuelt for oss i noe fall.

Svaret du fikk minner om de samme holdningene, synes jeg, og ville valgt som deg.

Skrevet

Da vi skulle velge forening leste vi informasjonspakkene fra VB og AF.

VB formidler ikke adopsjon til enslige, og vi forstod det som om det var pga "familieverdier", og det vi oppfattet som en noe mer konservativ holdning enn AF.

Vi valgte derfor AF, fordi vi følte oss mer på bølgelengde med dem, selv om enslig adopsjon ikke var aktuelt for oss i noe fall.

Svaret du fikk minner om de samme holdningene, synes jeg, og ville valgt som deg.

Så pussig, jeg vet da om enslige som har adoptert via VB.

Og de har svart følgende på et spørsmål om dette på siden på nettet:

Spørsmål:

Hvordan kommer en på venteliste over enslige som venter på å få tildelt land? Skal en betale inn forskudd og fylle ut søknadsskjema på vanlig måte? Eller skal en bare melde fra om at en vil stå på listen?

Svar:

Du har anledning til å stå på en venteliste hos Verdens Barn. Du vil bli kontaktet når det er mulig å ta deg inn som enslig søker i vår forening. Dessverre er det mange som ønsker å adoptere som enslig. Vi har kun anledning til å formidle adopsjon til rundt 8 enslige i året. Kina er

Gjest unnskyld hvis jeg tar feil
Skrevet

Ser du har fått 'pepper' fra enkelte andre. Håper du ikke lar deg skremme bort av den grunn. Jeg tror deg i hvert fall på at du er her av den grunn du sier.

Du har valgt 'error', som alle vet betyr 'feil'. Jeg har respekt for de assosiasjonene og tankene vi har til ord. Her er tankerekken som nicket ditt utløste hos meg da jeg så det første gang:

'error'? 'feil'? Det var da et merkelig nick. Synes h*n at h*n har gjort noe feil? Er h*n redd for å gjøre noe feil? Opplever h*n seg selv som en eneste stor feil? Hvorfor velger h*n et slikt nick - hva er det som er 'feil'?

Hvordan andre assosierer og tenker vet jeg ikke, men jeg tror det er lett å få negative assosiasjoner til ordet 'error'.

Mitt forslag er derfor at du skifter til et annet nick som er mer nøytralt, eller som lettere gir positive assosiasjoner. Du skriver at du føler deg 'tatt' igjen. Med nicket 'error' tror jeg dessverre du stiller deg lagelig til for hogg. Synes ikke du skal gjøre det mot deg selv - det er støtte du trenger nå, ikke sant!

Klem fra

Jeg assosierte error med vår plageånd som har vært her før. Jeg beklager at jeg har tatt feil, men han begynte også med å fortelle noe og så kom det mer og mer.

Det var derfor jeg trodde du var han, siden du først skrev du hadde to gutter og så var det tre gutter og så plutselig hadde du vært separert osv..

Beklager, men jeg syns allikevel dere bør gi det litt mer tid.

Gjest error, for siste gang!
Skrevet

Klem fra

Hei ahg.

Jeg har selv tenkt på nicket mitt, men grunnen til at jeg har det er en tidligere "feil"...

Jeg har hatt det nicket i 5-6 år, jeg valgte det da jeg var inne på et annet forum...

For 5-6 år siden slet jeg veldig med å bli gravid. I hele to år slet jeg, før jeg endelig ble det:)

Så der og da syns jeg error passet bra...

Og siden har jeg ikke vært inne på DoktorOnline...

Før nå...

Men som sagt, så har jeg ikke likt nicket mitt i dette forumet. Har selv følt dårlige wibber med det...

Så nå skal jeg bytte nick, må bare tenke ut et nytt ett...

Takk for ditt fornuftige innlegg, takk for at du sa ifra:)

klem

Gjest litchi
Skrevet

Personlig håper jeg virkelig at de 8. mnd separasjon ikke skal ha noe å si for om dere får lov til å adoptere ! For meg er et 15 - år langt ekteskap og 8. mnd separasjon som er "trukket tilbake", en sterk indikasjon på at forholdet deres holder ! Mer sannsynlig at dere kommer til å ende opp sammen for godt, enn at vi med et stakkars 5- år gammelt ekteskap skal gjøre det - selv om vi har det bra nå. (Jeg tviler ikke på at vårt holder, altså - men 5 år er nå bare 5 år, og det er vanskelig "å spå")

Nå er det ikke adopsjonsforeningene som avgjør om dere får adoptere - det er det SBF som gjør, og naturligvis i praksis de som skriver sosialrapporten. Vil tro at dersom dere har bearbeidet årsakene til separasjonen, og har funnet et stabilt grunnlag for forholdet deres videre fremover, så kan dere godt bli godkjent. Jeg har en hel del bagasje med meg fra min fortid, men har gjennombearbeidet den så mye som det er mulig å gjøre, tror jeg. I sosialrapporten er det nettopp fremhevet som en ekstra ballast og styrke hos meg i foreldrerollen, og ikke negativt overhodet. (Vi ble godkjent, ja...)

Ellers er jeg enig med ahg at du kanskje bør vurdere å bytte nick. Jeg fikk også negative assosiasjoner til "error".

Når det gjelder VB, så er vi veldig fornøyd med måten vi er mottatt på og oppfølgingen vi har fått så langt. Det var dette med tildelingstider som bekymret meg, men så hadde jeg jo misforstått det ganske kraftig.

Skrevet

Hei ahg.

Jeg har selv tenkt på nicket mitt, men grunnen til at jeg har det er en tidligere "feil"...

Jeg har hatt det nicket i 5-6 år, jeg valgte det da jeg var inne på et annet forum...

For 5-6 år siden slet jeg veldig med å bli gravid. I hele to år slet jeg, før jeg endelig ble det:)

Så der og da syns jeg error passet bra...

Og siden har jeg ikke vært inne på DoktorOnline...

Før nå...

Men som sagt, så har jeg ikke likt nicket mitt i dette forumet. Har selv følt dårlige wibber med det...

Så nå skal jeg bytte nick, må bare tenke ut et nytt ett...

Takk for ditt fornuftige innlegg, takk for at du sa ifra:)

klem

Flott, ser fram til å 'møte' deg på forumet med nytt nick som gir deg og andre gode vibber :-)

Skrevet

Jeg vil tro at det er en styrke, snarere enn en svakhet, at dere har hatt en separasjon og så funnet sammen igjen. Det er viktig at dere finner gode formuleringer på dette overfor barnevernet.

Med mindre dere har misforstått saksbehandleren i VB helt - og husk at det kan ha vært en enkeltperson som hadde fordommer - så ville jeg nok valgt en annen forening. Hva med Inor Adopt?

Gjest fremmed på dette forumet
Skrevet

Jeg assosierte error med vår plageånd som har vært her før. Jeg beklager at jeg har tatt feil, men han begynte også med å fortelle noe og så kom det mer og mer.

Det var derfor jeg trodde du var han, siden du først skrev du hadde to gutter og så var det tre gutter og så plutselig hadde du vært separert osv..

Hvorfor tror du plageånden er en HAN ? Jeg tror det er en HUN.

Gjest @mamma
Skrevet

Prøv å vær mer sikker i din sak, før du beskylder noen for ting de er helt uskyldige i.

Det er ikke gøy å komme inn helt fersk i faget, for å søke råd og hjelp. For så å få seg en skikkelig på trynet!

Om du syns mitt innlegg var usakelig, kunne du spurt meg direkte istedenfor å angripe slik.

Du kunne spurt om hvorfor jeg "plutselig" hadde tre gutter, og ikke to som tidligere nevnt...

Men hadde du lest innleggene mine skikkelig, hadde du sett begrunnelsen der!

Og helt egentlig har ingen noe med om vi har vært separet! Fikk vite hos Barnevernet at vi bare måtte søke, da vi tross alt har en sønn på 12 år. Så vi har vist at vi mener noe med vårt forhold.

Og en seprasjon er bare en prosess, for å jobbe videre med ekteskapet på....

Du får mene hva du vil, at vi bør vente, men heldigvis trenger jeg ikke ta ditt råd til etterretning:)

c",)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...