Gå til innhold

trk

Gjest prosjektleder

Anbefalte innlegg

Gjest prosjektleder

Du sa at dere deler permisjonen og jobber annenhver dag, hvis jeg forsto deg rett ? Har dere delt sånn fra første dag, eller var en hjemme hele tiden i begynnelsen ? Hvor gammel var barnet da dere kjom hjem ?

Vi tenker at vi skal dele permisjonen 50 - 50, men at det kanskje er lurt at barnet får roe seg med en person i starten. Men kanskje er det bare tull - kanskje skaper det mer uro og utrygghet å plutselig endre etter to - tre mnd. ?

Jeg har egentlig lyst til å ha hele permisjonen selv, hadde det med førstemann, men vet av erfaring at 1-2 er atskillig mer krevende å være hjemme med enn 0-1 åringer. Og jeg er heller ikke så glad i lekeplasser :)

Også er det jo det, da - at permisjonen skal være til beste for barnet, og ikke til beste for en av foreldrene. Og jeg er overbevist om at det er best for barn å få like mye tid med mamma og pappa. Så jeg må nok bare gi meg....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154607-trk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke trk men tenkte jeg kunne svare likevel. :)

Vi delte permisjonen 50-50 med vårt første barn. Vi hadde 4 uker hjemme sammen begge to med barnet (som var 9 mnd da vi fikk henne) etter at vi kom hjem fra Kina. Da var mine første fire uker morspermisjon og min manns var fire ferieuker. Det var veldig fint å ha den måneden sammen i begynnelsen, for det var jo store forandringer og mye nytt for både oss og datteren vår.

Så begynte vi å ha annenhver uke hver hjemme. Det var veldig bra for oss og for jobben. Datteren vår ble trygg på oss begge og vi hadde masse overskudd og gledet oss til hjemmeuken. Samtidig hadde vi jobblivet også. Vi opplevde ingen utrygghet hos barnet ved at vi var hjemme med henne annenhver uke, tvert imot. Hun fikk like mye av oss begge to.

Neste gang skal blir det mer tradisjonell permisjon men pappaen skal ta pappapermisjonen som en dag i uken i deler av permisjonstiden. Litt dumt, men denne gangen går det ikke å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154607-trk/#findComment-991458
Del på andre sider

trk1365380645

Ser at Karamelis hadde det veldig likt oss, da vi også var hjemme en måned begge to (men da var det min mann som hadde adopsjonspermisjon og jeg velferdspermisjon og ferie). Vårt barn var vel 2 år da vi hentet han, og er veldig aktiv (spesielt da han nettopp var kommet), så selv om jeg jobber i barnehage syns jeg det var avslappende å komme på jobb av og til :-)

I og med at vi begge var hjemme sammen den første tiden, og gikk rett over i denne rytmen, har det aldri vært noen forskjell på oss for barnet. Som du sier, tror jeg også at det er veldig positivt for barnet å ha tid med både mor og far, og ikke minst for far å ha alene- tid med barnet. Og det er som oftest positivt for mor senere, så jeg ser på det som en vinn- vinn- situasjon for alle tre. Men det er klart at da må jeg som mor og kvinne slippe kontrollen over felt som jeg egentlig føler jeg skulle vært sjef på, men det er ikke SÅ vanskelig... I tillegg til at det er kjekt å være på jobb, så må det sies at det å komme hjem har fått en ny dimensjon: Et strålende ansikt som roper "mamma!" ut vinduet- da blir alle jobbergrelser blåst bort!

Som jeg tror jeg nevnte før, for jobben sin del er det nok en fordel med "lengre økter" (1 uke jobb, 1 uke hjemme, evt 2 og 3 dager på rad), ellers er det vanskelig å være helt med på jobb. Jeg tror heller ikke det vil gjøre noen forskjell for barnet.

Har jeg svart på noe av det du lurte på? Ellers får du bare skrive og klage! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154607-trk/#findComment-991640
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...