Gå til innhold

Fri fra jobb ifm. samarbeidsmøter og legebesøk (ADHD)

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma-A

Jeg har vært hjemmeværende en stund for å følge opp min sønn som har ADHD. Men nå skal jeg begynne å jobbe, og han skal begynne i 2. klasse. Det første skoleåret har vi hatt en del møter med skole og SFO, i tillegg til at jeg har vært (både med og uten gutten) hos BUP flere ganger. Dette er faktisk ganske tidkrevende arbeid, og nå ser jeg at jeg må bruke en del av min arbeidstid til slike gjøremål.

Så da lurer jeg på - kan jeg kreve dette innenfor lønnet arbeidstid? Eller må jeg ta fri uten lønn? Jeg skal bare jobbe 70%, men det er for å få tid til å gjøre unna husarbeid og daglige gjøremål før han kommer hjem fra SFO og krever meg 100%.

Noen som har erfaring med dette?

Fortsetter under...

Vi har fått beskjed at vi kan ta møter og lignende på "sykdom barn". Blant annet har BUP på forespørsel utstilt en bekreftelse på dette. Men vær forsiktig, det er jo begrenset hvor mange sykdomsdager man kan bruke per år, selv om man har flere dager til gode med et funksjonshemmet barn. Noen arbeidsgivere er også romslige når det gjelder å gi fri med lønn i slike tilfeller. Det går an å spørre. Når du har et barn som trenger mye mer hjelp, oppsyn osv. enn et jevnaldrede "vanlig" barn så kan du ha krav om hjelpestønad fra Trygdekontet. Har du søkt om dette? Du kan også søke om kommunal omsorgslønn, men det varierer voldsomt fra kommune til kommune om du får dette invilliget og lønnen er lav.

• 1 måned senere...

Vi får fri med lønn, i hvert fall, men begge arbeider i offentlig sektor som har gode ordninger for slikt. Det går bare av 10-dagerskvoten hvis vi er borte hele dagen, og ikke hvis vi er på sykehus. Dvs at vi stort sett får velferdspermisjon.

Men: Vi legger alt vi kan utenom arbeidstid og til minst mulig belastende tider. Det hjelper selvsagt på samarbeidet med arbeidsgiverne!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...