Gå til innhold

Hva bør hun betale hjemme ?

Anbefalte innlegg

Gjest borteboer

Datteren min på snart 18 år skal bo hjemme hos meg (mor). Jeg mottar enda bidrag fra hennes far kr 2100 per mnd. I tillegg har jeg barnetrygd til hun er 18. Jeg skal bo borte (skolegang) slik at hun også får borteboer stipend på 3500 per mnd. Hva bør datteren min ha i mnd for å klare seg. Jeg betaler selvsagt løpende boutgifter. Jeg mener borteboer stipend skal være med å dekke boutgifter. Hun mener hun skal ha det selv.

Hvordan kan vi legge dette rettferdig opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154786-hva-b%C3%B8r-hun-betale-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gladmor

Vet ikke om jeg skjønte problemstillingen helt. Men forsøker meg allikevel.

Hun blir jo boende som om hun selv hadde flyttet på hybel, siden du ikke er der. Ergo må hun ha penger til mat, husleie, strøm etc. Personlig ville jeg valgt betale husleie/strøm selv, og ment at de 3500 burde være nok til mat/klær/fornøyelser/mobiltelefon for henne etc.

Fullt studielån er visst på 80000 pr år. Dersom det er for 10 mnd vil det si 8000 pr mnd. Som skal dekke ALT, husleie etc. Så jeg synes 3500 til mat etc burde være nok. Tror nesten dere må forsøke dere frem. Personlig ville jeg heller startet med å gi litt for lite enn for mye. Dette for å fordre til sparing, som kommer godt med også i studietiden.

du får bidrag kr. 2100, barnetrygd ca. 1000 og hun får borteboerstipend på kr. 3500. Hvis dette regnes som hennes inntekt har hun altså ca. 7600 pr. mnd. Dette er jo langt mer enn man trenger for mat, klær, reise, osv. 3000 i husleie er jo realistisk og kanskje i underkant av hva hun måtte på betale på en "virkelig" hybel, avhengig av hvor man bor i landet.

Gjest for 4 år siden..

Slik vi ordnet det fikk jeg bidraget (1000 kr), borteboerstipendet (da 2800) + 1000 kr fra min mor.

Ut fra dette betalte jeg mat, telefon, hybel, skolebøker etc etc etc

Fikk av og til litt ekstra for å kjøpe klær.

Det fungerte bra.

Vet ikke om jeg skjønte problemstillingen helt. Men forsøker meg allikevel.

Hun blir jo boende som om hun selv hadde flyttet på hybel, siden du ikke er der. Ergo må hun ha penger til mat, husleie, strøm etc. Personlig ville jeg valgt betale husleie/strøm selv, og ment at de 3500 burde være nok til mat/klær/fornøyelser/mobiltelefon for henne etc.

Fullt studielån er visst på 80000 pr år. Dersom det er for 10 mnd vil det si 8000 pr mnd. Som skal dekke ALT, husleie etc. Så jeg synes 3500 til mat etc burde være nok. Tror nesten dere må forsøke dere frem. Personlig ville jeg heller startet med å gi litt for lite enn for mye. Dette for å fordre til sparing, som kommer godt med også i studietiden.

Hei.

Jeg er nok uenig med de fleste som har skrevet med deg.

Jeg flyttet hjemme fra når jeg var 16 ( nå 20 ). Viss hun får på høgskole/univeristet så får hun ca 8000 mnd. Det er jo sånn ca hva hun skal bruke. Noen som har skrevet til deg sier at 3500 burde være nok.Men ikke helt. Viss hun får 8000 kr mnd, så bør hun klare seg med dette og heller spøøre deg om mere viss det kniper noen mnd!

Viss hun går på vgs, så har regnes stipendet ut fra hvor masse du tjener. Hun får altså borteboerstipend uten tanke på hva du tjener, men andre stipend/lån regnes ut fra hva du tjener. Viss du tjener så masse at hun ikke får fullt stipend evt lån så bør du dekke opp det hun egentlig ville fått viss du hadde lav inntekt.

Håper dette var til hjelp!

Jeg er litt usikker på spørsmålet ditt. Skal hun bo HELT for seg selv, eller HJEMME til deg?

Annonse

Gjest litt eldre nå

Bor hun gratis hjemme så burde hun klare seg med de pengene. Eventuelt betale feks 1000 i "husleie". Jeg levde på 3400 i mnd da jeg gikk på vgs, bodde i nabobyen. det kosta 1000 kr på elevhybel, og jeg klarte meg fint på stipendet. fikk ingenting hjemmefra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...