Gå til innhold

Hvorfor er han så brun?

Anbefalte innlegg

Gjest hva svarer dere?

Hei!

Jeg har hatt første tur i barnehagen i dag med minsten. Det gikk forsåvidt greit (har ikke gått fra han enda). Men, rett før vi skulle gå hjem, fikk jeg følgende spørsmål fra ett av de litt større barna: "Hvorfor er han så brun?"

Lurer litt på hva dere svarer i slike situasjoner og på slike spørsmål? Vi har hele tiden vært "åpne" overfor barnet på dette med at han er adoptert, men føler likevel det er ubehagelig å få dette spørsmålet 1. dagen, hvor han er tilstede...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154842-hvorfor-er-han-s%C3%A5-brun/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Jeg ville bare svart at han var født i et annet land, og der er de fleste barna brunere i huden enn de barna som blir født i Norge.

Hvis han i tillegg har vært mye i solen i sommer, skal du jo selvsagt si det også, at dere har hatt ferie og vært mye i solen (og fordi han er født i et annet land, er han heldig som har hud som blir fortere brun..)

Gjest Speedo

Vi svarer "det er fordi han/hun er født i et annet land". Stort sett har det vært svar godt nok. Noen fortsetter da med tilleggsspørsmål (gjerne etter noen dager) som; "Har han/hun lagt i din mage?", og da har vi svart at de har lagt i magen til en dame i barnets fødeland. Ungene synes som ofte det er helt greit.

Lykke til!!!

Gjest skjerpe?

Vi svarer "det er fordi han/hun er født i et annet land". Stort sett har det vært svar godt nok. Noen fortsetter da med tilleggsspørsmål (gjerne etter noen dager) som; "Har han/hun lagt i din mage?", og da har vi svart at de har lagt i magen til en dame i barnets fødeland. Ungene synes som ofte det er helt greit.

Lykke til!!!

Synes ungene det er helt greit at du sier har lagt? Det er ikke noe ord engang!!

Jeg har et sånt "litt større barn". Og han stiller _haugevis_ av slike "hvorfor...?"-spørsmål hver dag. Så det er ikke mulig å svare med noen lang utredning hver gang, og det er heller ikke det han vil ha.

Si at han er født i landet X, og der er de fleste litt brunere enn de fleste som er født i Norge. Da ville i hvert fall sønnen min svart "okei" og vært ferdig med det for denne gangen - før han muligens ville lurt på hva slags bil dere har.

Det trenger forøvrig ikke bety at ungen som spurte, kommer fra et Ku Klux Klan-hjem (ikke at du antydet det, heller!).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...