Gå til innhold

5 måneder siden vi kom hjem fra Colombia

Anbefalte innlegg

Nå er det 5 måneder siden vi kom hjem med vår vakre prinsesse Maria. Tiden har gått utrolig fort.

Jeg må virkelig si at vi har vært utrolig heldige med vår prinsesse.

Maria har allerede begynt i barnehage, og der koser hun seg veldig.

Det går allerede veldig bra med norsken. Hun plaprer i ett sett.

Det som vi synes er utrolig, er at hun har vokst 4,5 cm på 4 måneder. Norsk mat er tydligvis bra for kropp og skjel.

Til alle dere som går og venter, dere har noe å glede dere til!

Fortsetter under...

Colombiamamma

Koselig å høre at det går bra med dere. Norsk kost gjør nok utslaget :-)

Vår Colombiaprinsesse starter i barnehage om ca. 1 mnd. hun har også vokst mye siden vi fikk henne. Hun har blitt stor jente.

Kos dere i sommervarmen

Så flott at det går fint med Maria!

Vår engel startet i bhg etter ca 5 mnd.. Han vokste også mye ganske fort. og har på 9 mnd vokst 8-9 cm! Språket kom også veldig raskt! han snakket ikke spansk da vi fikk han, og vi tenke at det var kanskje derfor han tok det så fort! Men så lærer barn utrolig raskt også da!

Til søndag er det akkurat 1 år siden vi kom hjem!!

Hvor gammel er Maria nå??? Vår engel blir 4 i slutten av November..

Fortsatt god sommer!

Så bra at det går så bra med dere - og prinsessa!

Kan jeg spørre hvor gammel Maria var når hun kom hjem til dere? Snakket hun spansk da, og lærte dere dere spansk på forhånd?

Det hadde vært kjempespennende å høre litt om hvordan utviklingen er ift språk og oppstart i barnehagen.

Vi søker godkjenning på barn fra 3 - 5 år, og har masse tanker om det... Nå har vi antennene ute på "full vift" (merkelig uttrykk, men du skjønner sikkert hva jeg mener...;o), og selv om det er lenge til det er aktuelt for oss er vi veldig nysgjerrige og på jakt etter å høre om andres erfaringer!

Håper du har lyst og tid til å fortelle litt!

Så bra at det går så bra med dere - og prinsessa!

Kan jeg spørre hvor gammel Maria var når hun kom hjem til dere? Snakket hun spansk da, og lærte dere dere spansk på forhånd?

Det hadde vært kjempespennende å høre litt om hvordan utviklingen er ift språk og oppstart i barnehagen.

Vi søker godkjenning på barn fra 3 - 5 år, og har masse tanker om det... Nå har vi antennene ute på "full vift" (merkelig uttrykk, men du skjønner sikkert hva jeg mener...;o), og selv om det er lenge til det er aktuelt for oss er vi veldig nysgjerrige og på jakt etter å høre om andres erfaringer!

Håper du har lyst og tid til å fortelle litt!

Maria var 3,5 år når vi fikk henne. Hun snakket spansk, mest i ord. Vi kan grunnleggende spansk, men måtte bruke ordboken mye.

Vi startet å lære henne norsk med en gang. Når vi kom hjem etter 3 uker i Colombia kunne hun allerede en del ord på norsk. Det gikk utrolig fort. Jeg tror det gikk bare en måned før hun forsto det meste vi sa på norsk. Nå snakker hun kun norsk. Hun forstår alt, og andre forstår henne.

Lykke til. Dere har virkelig noe å glede dere til.

Så flott at det går fint med Maria!

Vår engel startet i bhg etter ca 5 mnd.. Han vokste også mye ganske fort. og har på 9 mnd vokst 8-9 cm! Språket kom også veldig raskt! han snakket ikke spansk da vi fikk han, og vi tenke at det var kanskje derfor han tok det så fort! Men så lærer barn utrolig raskt også da!

Til søndag er det akkurat 1 år siden vi kom hjem!!

Hvor gammel er Maria nå??? Vår engel blir 4 i slutten av November..

Fortsatt god sommer!

Maria blir 4 i slutten av september. Hun snakket spansk i form av ord og noen setninger. Maria begynte også i barnehage etter 5 måneder.

Annonse

Maria var 3,5 år når vi fikk henne. Hun snakket spansk, mest i ord. Vi kan grunnleggende spansk, men måtte bruke ordboken mye.

Vi startet å lære henne norsk med en gang. Når vi kom hjem etter 3 uker i Colombia kunne hun allerede en del ord på norsk. Det gikk utrolig fort. Jeg tror det gikk bare en måned før hun forsto det meste vi sa på norsk. Nå snakker hun kun norsk. Hun forstår alt, og andre forstår henne.

Lykke til. Dere har virkelig noe å glede dere til.

Vår gutt som var 2 år og 8 mnd kunne bare si Mamma, pappa og flaske på spansk (dette stod i papirene) Fikk ikke inntrykk at han snakket noe mer, da Colombianerene ikke skjønte hva han "bablet" om!

Vi følte og trodde at han skjønte mye av det vi sa til han mens vi var i Colombia.. (mest på slutten av tiden,, vi var der i nesten 6 uker)

Det første norske ordet han sa var TØYSEKOPPEN.. ! Jeg trodde ikke mine egne ører da han snudde seg mot meg og sa dette!!!

- Så er vi tøysete og tullete alle tre også da!

Så bra at alt går fint med dere.

Det gjør det her å selv om lydnivået har øket betraktelig siden nov'03. Frøkna har et lydnivå som kan skremme enhver. Hun hyler så høyt at vi allerede har begynt å snakke om å sende henne på operaskolen.......(c:

Ha en fortsatt fin og varm sommer!

vennlig hilsen

Vår gutt som var 2 år og 8 mnd kunne bare si Mamma, pappa og flaske på spansk (dette stod i papirene) Fikk ikke inntrykk at han snakket noe mer, da Colombianerene ikke skjønte hva han "bablet" om!

Vi følte og trodde at han skjønte mye av det vi sa til han mens vi var i Colombia.. (mest på slutten av tiden,, vi var der i nesten 6 uker)

Det første norske ordet han sa var TØYSEKOPPEN.. ! Jeg trodde ikke mine egne ører da han snudde seg mot meg og sa dette!!!

- Så er vi tøysete og tullete alle tre også da!

Det er veldig spennende å høre om dette med språket, synes jeg.

Vi tenkte vi skulle begynne på spanskkurs vi da, nå i høst... så får vi se hva vi får ut av det...

Tenker mye på dette om dagen i og med at vi ønsker å adoptere et barn som allerede har utviklet et språk. Hvordan skal vi møte han/henne, hvordan legge til rette i barnehage/skole med tospråklig støtte osv????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...