Gå til innhold

... en egen terminologi...?!?

Anbefalte innlegg

Som fersking i adopsjonen - og som resultat av de siste dagenes diskusjoner....

Jeg synes det tar litt tid å bli kjent med en passende "terminologi" ... hva som er "lov" og "ikke lov".

For min/vår del er greia sånn:

Vi har akkurat startet en prosess, i en ukjent "verden". Vi har ingen i familien eller i nær omgangskrets som har vært igjennom lignende prosess tidligere. Kort sagt: Alt er nytt.

Å adoptere et barn er for meg/oss en prosess, som ikke bare handler om å "vente på et barn/familiemedlem", men å gå igjennom en modingsprosess ift verdier.

Jeg ønsker ikke å være hårsår, om jeg bruker "feil" uttrykk er det også en læringsprosess. Men, jeg ønsker heller ikke at noen skal føle seg "tråkka" på med de uttrykkene jeg bruker i innleggene. Det er veldig, veldig greit å få tilbakemelding - men jeg må jo si at det er kjekt hvis vi "ferskinger" kan få litt SPACE til å prøve oss ut. Sånn jeg oppfatter det, er det nettopp det et sånt her forum er så fint til...

Jeps. Det var det. Sånn en varm sommerkveld.

Måtte bare si det!

Vi piratas!

Psst! Lærte den her et sted tidligere i dag, den er bra...:

c",)

mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke at du skal være så redd for å komme med "feil" ord og uttrykk her. At noen ikke takler at andre ordlegger seg "korrekt", får du nesten bære over med. Stort sett ok folk her som tåler det meste. :o)

Hilsen

Ikke ordlegger seg korrekt mener jeg. :o) Der ser du, nå skrev jeg feil......

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995006
Del på andre sider

Colombiamamma

Synest du klarer deg helt fint jeg :-)

Man kan ikke være hårsår her inne dersom man skriver før man tenker. Men det viktige er å ikke ta alle innlegg like alvorlig. Litt "pepper" gir en jo bare en annen synsvinkel på det man har skrevet. Og innlegg tolkes forskjellig av de ulike brukerene.

Håper du kommer til å trives her!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995195
Del på andre sider

fei1365380229

Tja, litt enig i det du skriver. Jeg visste heller ikke helt hva man skulle si om forskjellige saker, men var mye inne her før hjemmebesøk og søknader ble sendt for adopsjon.

Man lærer utrolig mye av å få "konstruktiv" kritikk av hva man sier, egentlig ikke fordi vi voksne er så hårsåre, men fordi at når vi får barna våre så vil vi ikke at det skal snakkes om "ordentlige mammaer", "egne barn" kontra "uegne barn" osv. over hodene på dem, det er utrolig hva de suger til seg.

Jeg er vår lille datters ordentlige mamma, men selvsagt ikke biologiske evt. magemamma og hun er helt min egen og jeg er hennes egen.

Det er faktisk sånn at vi MÅ oppdra endel mennesker rundt oss.

Vi har kommet til å si at hun hadde litt tynt hår "over hodet" på henne og når hun var hos mormor og hun skulle sette musefletter på henne så sa hun: "jeg har masse hår jeg mormor?"

Så gjett om vi må være forsiktige med hva vi sier i de små ørenes nærhver. Like greit å venne seg til hva man skal si før barnet kommer og tenke litt igjennom hva man tror barnet kan reagere på hvis andre voksne sier sånne ting over hodene på de små.

Litt rotete innlegg, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener (-:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995266
Del på andre sider

Tja, litt enig i det du skriver. Jeg visste heller ikke helt hva man skulle si om forskjellige saker, men var mye inne her før hjemmebesøk og søknader ble sendt for adopsjon.

Man lærer utrolig mye av å få "konstruktiv" kritikk av hva man sier, egentlig ikke fordi vi voksne er så hårsåre, men fordi at når vi får barna våre så vil vi ikke at det skal snakkes om "ordentlige mammaer", "egne barn" kontra "uegne barn" osv. over hodene på dem, det er utrolig hva de suger til seg.

Jeg er vår lille datters ordentlige mamma, men selvsagt ikke biologiske evt. magemamma og hun er helt min egen og jeg er hennes egen.

Det er faktisk sånn at vi MÅ oppdra endel mennesker rundt oss.

Vi har kommet til å si at hun hadde litt tynt hår "over hodet" på henne og når hun var hos mormor og hun skulle sette musefletter på henne så sa hun: "jeg har masse hår jeg mormor?"

Så gjett om vi må være forsiktige med hva vi sier i de små ørenes nærhver. Like greit å venne seg til hva man skal si før barnet kommer og tenke litt igjennom hva man tror barnet kan reagere på hvis andre voksne sier sånne ting over hodene på de små.

Litt rotete innlegg, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener (-:

Enig i at det er bra å få konstruktiv kritikk. Jeg synes imidlertid det vel så ofte kommer "ikke - konstruktiv" kritikk her inne når noen beveger seg litt "på kanten" av gjengs terminologi.

En annen ting er at det er veldig forskjellig hva folk oppfatter som negativt eller krenkende her i verden. Jeg har feks store problemer med begrepene "adoptivbarn" og "adoptivmamma/foreldre", men det er jo helt normale/vanlige begreper i norsk språkbruk. Motsatt, var neger et helt nøytralt ord for meg helt til det ble så mye snakk om at det var diskriminerende. Nå er det etterhvert blitt det for meg også, og jeg bruker det aldri, men det tok tid for meg å "klare" å gi det negativt innhold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995661
Del på andre sider

Annonse

fei1365380229

Enig i at det er bra å få konstruktiv kritikk. Jeg synes imidlertid det vel så ofte kommer "ikke - konstruktiv" kritikk her inne når noen beveger seg litt "på kanten" av gjengs terminologi.

En annen ting er at det er veldig forskjellig hva folk oppfatter som negativt eller krenkende her i verden. Jeg har feks store problemer med begrepene "adoptivbarn" og "adoptivmamma/foreldre", men det er jo helt normale/vanlige begreper i norsk språkbruk. Motsatt, var neger et helt nøytralt ord for meg helt til det ble så mye snakk om at det var diskriminerende. Nå er det etterhvert blitt det for meg også, og jeg bruker det aldri, men det tok tid for meg å "klare" å gi det negativt innhold.

Enig med deg der! Det går ann å påpeke at det kanskje ikke er så lurt å si, det og det... uten å bli ekle. Det er jo ganske betegnende at de som er skarpest har anonyme nick også.

Jeg sa også neger før og det var ikke ment stygt. Har sluttet helt å si det selvfølgelig.

Veldig mange av de jeg møter sier: dine egne barn og mener da mine tre egenfødte, jeg bruker konsekvent egenfødte, men gjorde nok ikke i begynnelse av adopsjonsprosessen.

Det verste jeg opplevde i den forbindelse var når jeg var på sykehuset og jeg sa jeg hadde fire barn og akkurat hadde vært hjemme i adopsjonspermisjon og legen skrev i journalen at jeg hadde tre barn og en adoptert. Legen var av etnisk opprinnelse og jeg har faktisk ikke gjort noe med det, men det irriterer meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995697
Del på andre sider

fei1365380229

Enig med deg der! Det går ann å påpeke at det kanskje ikke er så lurt å si, det og det... uten å bli ekle. Det er jo ganske betegnende at de som er skarpest har anonyme nick også.

Jeg sa også neger før og det var ikke ment stygt. Har sluttet helt å si det selvfølgelig.

Veldig mange av de jeg møter sier: dine egne barn og mener da mine tre egenfødte, jeg bruker konsekvent egenfødte, men gjorde nok ikke i begynnelse av adopsjonsprosessen.

Det verste jeg opplevde i den forbindelse var når jeg var på sykehuset og jeg sa jeg hadde fire barn og akkurat hadde vært hjemme i adopsjonspermisjon og legen skrev i journalen at jeg hadde tre barn og en adoptert. Legen var av etnisk opprinnelse og jeg har faktisk ikke gjort noe med det, men det irriterer meg.

Uff, det hørtes ut som jeg hadde noe imot at legen var av etnisk opprinnelse, det hadde jeg ikke han var veldig flink. Tenkte bare at han kanskje hadde litt annet syn på det med biologiske/adopterte barn det var derfor jeg nevnte det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995705
Del på andre sider

Uff, det hørtes ut som jeg hadde noe imot at legen var av etnisk opprinnelse, det hadde jeg ikke han var veldig flink. Tenkte bare at han kanskje hadde litt annet syn på det med biologiske/adopterte barn det var derfor jeg nevnte det.

Det skjønte vi jo, da ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995753
Del på andre sider

Synest du klarer deg helt fint jeg :-)

Man kan ikke være hårsår her inne dersom man skriver før man tenker. Men det viktige er å ikke ta alle innlegg like alvorlig. Litt "pepper" gir en jo bare en annen synsvinkel på det man har skrevet. Og innlegg tolkes forskjellig av de ulike brukerene.

Håper du kommer til å trives her!

... men jeg synes ikke det er greit at noen blir "hakka" på ...

Og jeg synes det er veldig spennende når vi kan være litt uenige. Synes nordmenn generelt er lite flinke til det... skal liksom som oftest være enig med siste taler...

Det er når vi får til å være uenige, diskutere på saklig vis - og vise hverandre gjensidig respekt at vi kan lære av hverandre og "komme ett skritt videre"....

c",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995786
Del på andre sider

Gjest fillolin - takknemlig for svar

Jeg skal ikke diskutere dette, bare lurer (er litt ny i "nettverdenen") - er ikke alle nick anonyme? Eller er noen mer anonyme enn andre? Er det flere "ting" en burde vite? (Og dette er ikke ironisk ment, jeg lurer virkelig!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995851
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg skal ikke diskutere dette, bare lurer (er litt ny i "nettverdenen") - er ikke alle nick anonyme? Eller er noen mer anonyme enn andre? Er det flere "ting" en burde vite? (Og dette er ikke ironisk ment, jeg lurer virkelig!)

Neida alle er vel anonyme, men "anonym nå" og "mener nå jeg" og "bare litt krass" er liksom mer anonym en "fei" eller "Line" hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995857
Del på andre sider

Annonse

Når man skriver mye på et forum kjenner man igjen nick etter hvert, og det hender at man, istedetfor å skrive under med sitt vanlige nick skriver et helt tilfeldig annet nick for anledningen, sånn at man ikke skal bli knyttet til det stygge svaret man gir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-995862
Del på andre sider

Colombiamamma

... men jeg synes ikke det er greit at noen blir "hakka" på ...

Og jeg synes det er veldig spennende når vi kan være litt uenige. Synes nordmenn generelt er lite flinke til det... skal liksom som oftest være enig med siste taler...

Det er når vi får til å være uenige, diskutere på saklig vis - og vise hverandre gjensidig respekt at vi kan lære av hverandre og "komme ett skritt videre"....

c",)

Enig!! Synd om noen føler seg hakket på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155030-en-egen-terminologi/#findComment-996294
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...