Gå til innhold

Det nytter å klage - ang. skattefradrag

Anbefalte innlegg

Trodde det skulle være grei skuring også denne gang (2003) å føre den delen av adopsjonsutgiftene som går til pass/ stell av barnet før adopsjonen (hjemkomst) som foreldrefradrag. Slik gikk det ikke. Blankt avslag første gang. Jeg ringte lokalt likningskontor og traff på en hyggelig saksbehandler som tilfeldigvis var adoptivfar selv. Neida, her var det intet håp, mente han, bare å glemme.

Men Mamta er sta som et esel og sendte inn klage med forklaring på at utgifter til pass og stell av adoptivbarnet må kunne regnes for fradragsberettiget på lik linje med barnehage - og SFO - utgifter, all den tid vi som adoptivforeldre juridisk har overtatt omsorgen for barnet. Dokumentert med div. skriv fra VB og organisasjonen i India.

To måneder senere kommer den gledelige nyheten, jeg fikk medhold! Gjett om jeg er glad!

Ville bare dele det med dere her inne, for jeg vet at her har vært endel spørsmål om dette tidligere. Det nytter ihvertfall å stå på.

Hilsener fra den stae nordlendingen

Fortsetter under...

Gratulerer! Det lønner seg å stå på!!

Jobber selv innenfor bransjen og vet hvor vanskelig enkelte ting skal være.....

Selv tror jeg at jeg dropper denne runden.

Nå blir jeg fornøyd med å få hente vår nydelige, vesle tulle fra India, om noen måneder. Så da får ligningen gå sin gang.

Det eneste som forgår opp i hodet mitt er forberedelser, for liten og stor, til å reise til India!!!! Klarer nesten ikke å få gjort noe på jobben heller. Sitter bare å nyter det nydelige ansiktet til vårt lille gull!

Gratulerer! Det lønner seg å stå på!!

Jobber selv innenfor bransjen og vet hvor vanskelig enkelte ting skal være.....

Selv tror jeg at jeg dropper denne runden.

Nå blir jeg fornøyd med å få hente vår nydelige, vesle tulle fra India, om noen måneder. Så da får ligningen gå sin gang.

Det eneste som forgår opp i hodet mitt er forberedelser, for liten og stor, til å reise til India!!!! Klarer nesten ikke å få gjort noe på jobben heller. Sitter bare å nyter det nydelige ansiktet til vårt lille gull!

Hei, tevil!

Hadde det ikke vært for at jeg fikk _den_ baksmellen, vill jeg nok ikke brydd meg så fælt jeg heller. Men nå utgjør dette foreldrefradraget nokså mange tusenlapper i forskjell...

Har forøvrig stor forståelse for at du har helt andre ting enn jobb i hodet for tiden. Husker selv ifjor på samme tid hvordan jeg drømte og dagdrømte om å få hente hjem den lile skatten vår som nå fyller to år om etpar uker...

Kos deg med forberedelsene og nyt bildene av det lile gullet. Krysser fingre for at ventetiden blir kortere enn dere tror.

Masse hilsener fra

Så fint! Vi fikk brev om at vår søknad om fradrag skulle bli sett nøyere på, og at vi derfor ikke fikk svar sammen med ordinær ligning. Nå har vi fått svar, igår faktisk. Det ble nei. :-(

MVH

Hei, AAA!

Så bakvendt at ikke skatteetaten kan ha lik praksis overalt og at man må klage på noe som i bunn og grunn sier seg selv! Jaja, lett skal det _ikke_ være...

fei1365380229

Vi fikk nei i 2002, men ja i 2003. Vi fikk som svar at adopsjonskostnader ikke var fradragsberettighet.

Vi hadde barnehage/SFO utgifter som oversteg høyeste fradrag også, men i 2003 hadde vi ikke det, og da fikk vi plutselig litt igjen av baksmellen.

Annonse

fei1365380229

Hvor stor del av adopsjonskostnadene går til pass/stell av barnet før adopsjonen er gjennomført? Visste ikke at det var sånn i det hele tatt jeg. Er dette spesielt for India eller likt for alle land?

Akkurat hvor stor del som går til pass og stell av barn kan jeg ikke svare på, men det er jo klart at noe av adopsjonskostnadene som vi betaler går til dette.

Vår lille jente bodde i fosterhjem/barnehjem i 1 1/2 år før hun kom til oss og dette er selvfølgelig ikke gratis.

Litt mer eksakte priser for de forskjellige land kan man sikkert få hvis man kontakter adopsjonsforeningene.

Gjest Nysgjerrig på adopsjon

Akkurat hvor stor del som går til pass og stell av barn kan jeg ikke svare på, men det er jo klart at noe av adopsjonskostnadene som vi betaler går til dette.

Vår lille jente bodde i fosterhjem/barnehjem i 1 1/2 år før hun kom til oss og dette er selvfølgelig ikke gratis.

Litt mer eksakte priser for de forskjellige land kan man sikkert få hvis man kontakter adopsjonsforeningene.

Hvordan kan skatteetaten vurdere hvilket fradrag man skal få hvis man ikke vet hvor stor utgiften er? Eller snakker man her om hele adopsjonskostnaden? Det er vel mye mer enn pass/stell av barnet i den kostnaden? Bl. a. administrasjon både i Norge og adopsjonslandet, oversettelse av dokumenter osv?

fei1365380229

Hvordan kan skatteetaten vurdere hvilket fradrag man skal få hvis man ikke vet hvor stor utgiften er? Eller snakker man her om hele adopsjonskostnaden? Det er vel mye mer enn pass/stell av barnet i den kostnaden? Bl. a. administrasjon både i Norge og adopsjonslandet, oversettelse av dokumenter osv?

Nei det får du nesten spørre skatteetaten om, men urimelig at det beløper seg på 25 000,- kr er det vel ikke (er ikke det fradraget for et barn?).

Hvor stor del av adopsjonskostnadene går til pass/stell av barnet før adopsjonen er gjennomført? Visste ikke at det var sånn i det hele tatt jeg. Er dette spesielt for India eller likt for alle land?

Kostnadene for pass og stell av barnet forut for adopsjonen varierer nok for de ulike giverlandene. Ved barnets hjemkomst, får man et skriv fra VB, som viser adoptivforeldrenes utgifter i fbm. adopsjonen, spesifikt mht. utgifter vedr. barnets fostring.

mvh

Gjest Nysgjerrig på adopsjon

Kostnadene for pass og stell av barnet forut for adopsjonen varierer nok for de ulike giverlandene. Ved barnets hjemkomst, får man et skriv fra VB, som viser adoptivforeldrenes utgifter i fbm. adopsjonen, spesifikt mht. utgifter vedr. barnets fostring.

mvh

Takk for forklaringen. Da lærte jeg noe nytt i dag også. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...