Gå til innhold

Stakkars adopterte barn...

Anbefalte innlegg

....med traumer, tilknytningsforstyrrelser og det som verre er, tenkte sikkert helsesøster i dag da vi var på 4-års kontroll. Eller kanskje hun rett og slett bare tenkte at Bella var ualminnelig uoppdragen....

Var på 4-års kontroll i dag, og jeg som ellers har skrytt over at vår datter ikke er særlig trassig og vanskelig må nok spise de ordene ;o)

For hjelpes! Det begynte med at hun ble bedt om å tegne et ansikt. Ok, så er ikke Bella så veldig glad i å tegne, men vi har noen fine ansikter på vegen her hjemme. Som hun tegnet i julen. I dag tegnet hun en slags trekant - som hun fargela. Jadda.

Så begynte helsesøster å stille spørsmål. Som Bella ikke akkurat var særlig innstilt på å svare på. Og svarene hun ga var i alle ganske langt fra sanneheten. Det kjekkeste hun vet er å male (det er en av de tingene hun ikke har tålmodighet til å gjøre mer enn fem minutt...), og nei, hun kan ikke hoppe eller hinke. Og i knapt snakke....

Så var det synstest. Kjenne igjen bokstaver. Det gikk bra på nært hold, men på avstand begynte hun å tulle. Sånn at vi nesten begynte å lure på om hun faktisk ikke så så langt. Må nok ta den om igjen...

Så begynte hun å leke med leker som laget så mye lyd at hun overdøvde helsesøster (som forøvrig snakket veldig lavt i utgangspunktet). Og fikk hysterisk anfall da jeg tok fra henne lekene. Ga henne noe som ikke bråkte, men dem hev hun i gulvet, så da bråkte jammen de også...

Og da ble mamma ganske sint, og sa at NÅ var det nok, nå skulle hun ta det rolig. Men det var akkurat som å trykke på en knapp - hysterisk gråt av en annen verden. Klamret seg til meg og nektet å gi seg. Måtte bare gi opp hele greia og gå....

Hva gikk av ungen?? Har faktisk aldri sett henne sånn før. Helsesøster snakket om at hun kanskje var trøtt etter barnehagen, men klokka var jo bare 12.30. Og at hun kanskje var lei seg fordi hun ikke kjente igjen bokstavene, men hun har jo vært interessert i bokstaver lenge, og kan ganske mange av dem.

Jeg dro hjem med en hysterisk unge som skreik hele veien hjem, og vel hjemme fikk jeg omsider kontakt. Vi ble enige om å dra opp igjen, be om unnskyldning til helsesøster og be om ny time. Og så ble gjort.

Men helsesøster ignorerte hele Bella, og det var dårlig gjort! Gikk bare rett forbi henne og bort til en annen unge. Heldigvis var det ei annen helsesøster som så det og sa til henne at det var hyggelig sagt. Men vi ga ikke opp og satt og ventet til hun var ferdig, og så ba Bella om unnskyldning en gang til, og jeg ba om ny time.

Fikk ny time om 1,5 mnd ("hun trenger kanskje litt tid på seg", mente helsesøster).

Nå er Bella blid som en lerke igjen (og ganske føyelig, for hun har fått klar beskjed om at hun har brukt opp kvoten sin for kange tider...).

Og jeg sitter her og begriper ikke hva som gikk av ungen i dag. Og lurer fælt på hva helsesøster skrev i boka si om datteren min, det ble nok et hakk i rullebladet, hehehehe.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155206-stakkars-adopterte-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja sånn kan det gå.

Hadde en slik dag i går, vi. Var sikker på at noen hadde vært her i går natt og byttet ut ungenen mine med noen andre, for jeg har da ikke _så_ vanskelige, kranglete og surkete unger!?

Men de var heldigvis kommet til rette igjen i dag ;)

Ja, nå fikk jeg meg en god latter. Er det ikke utgjort at gullet skal slå seg helt vrang på kontroll? (Dette kommer nok ikke til å ta seg bra ut på helsestasjonsrullebladet ditt!) Hadde jeg vært deg, ville jeg nok gitt møfrøet klar beskjed jeg også.

Eldstejenta vår var med pappa på fireårskontroll i sin tid. Hun ville ingen ting - absolutt ingen ting. Det var helt umulig å få noe som helst ut av henne. Pappa måtte bare gi opp og ta med gullet hjem. I hennes tilfelle var det nok snakk om akutt prestasjonsangst, så vi tok det pent.

Jeg var på fireårskontroll med yngstejenta for ikke så lenge siden. Var litt spent på forhånd, men hun oppførte seg forbløffende greit. Det skar seg litt på slutten med hørselstesten. Helsesøster ga henne en haug med klosser og sa at hun skulle kaste en på meg hver gang hun hørte en lyd i hodetelefonene. Jeg satt der som 'tvungent frivillig ' skyteskive, og frøkna syntes det var så gøy å kaste klosser på mamma at hele hørselstesten gikk i vasken. Ikke akkurat den beste metoden, spør du meg. Vel, vi fikk ny time noen uker senere, og da nøyde helsesøster seg med å foreslå nikking. Det funka, og vi kom velberget gjennom fireårskontrollen.

Tror du Bella kan ha reagert på at hun følte seg styrt eller kontrollert? Var det noe med helsesøster som kan ha vekket rampen i henne? Noen ganger kan helsesøstre være sånn overhyggelig-blide-tantete-liksom-forståelsesfulle-et-eller-annet som virker tilgjort eller halvfalskt. Slikt tror jeg barn kan reagere helt instinktivt på.

Dere får ha lykke til med neste time. Håper det går glattere da :-)

Ja, nå fikk jeg meg en god latter. Er det ikke utgjort at gullet skal slå seg helt vrang på kontroll? (Dette kommer nok ikke til å ta seg bra ut på helsestasjonsrullebladet ditt!) Hadde jeg vært deg, ville jeg nok gitt møfrøet klar beskjed jeg også.

Eldstejenta vår var med pappa på fireårskontroll i sin tid. Hun ville ingen ting - absolutt ingen ting. Det var helt umulig å få noe som helst ut av henne. Pappa måtte bare gi opp og ta med gullet hjem. I hennes tilfelle var det nok snakk om akutt prestasjonsangst, så vi tok det pent.

Jeg var på fireårskontroll med yngstejenta for ikke så lenge siden. Var litt spent på forhånd, men hun oppførte seg forbløffende greit. Det skar seg litt på slutten med hørselstesten. Helsesøster ga henne en haug med klosser og sa at hun skulle kaste en på meg hver gang hun hørte en lyd i hodetelefonene. Jeg satt der som 'tvungent frivillig ' skyteskive, og frøkna syntes det var så gøy å kaste klosser på mamma at hele hørselstesten gikk i vasken. Ikke akkurat den beste metoden, spør du meg. Vel, vi fikk ny time noen uker senere, og da nøyde helsesøster seg med å foreslå nikking. Det funka, og vi kom velberget gjennom fireårskontrollen.

Tror du Bella kan ha reagert på at hun følte seg styrt eller kontrollert? Var det noe med helsesøster som kan ha vekket rampen i henne? Noen ganger kan helsesøstre være sånn overhyggelig-blide-tantete-liksom-forståelsesfulle-et-eller-annet som virker tilgjort eller halvfalskt. Slikt tror jeg barn kan reagere helt instinktivt på.

Dere får ha lykke til med neste time. Håper det går glattere da :-)

Ja, om noen år klarer vel jeg også å le av det ;o) Vi har snakket ganske mye om det, og jeg tror nok at hun innser at sånn oppførsel ikke er akseptabel. Og jeg har nå ei lita ei som påstår hun skal være snill resten av livet... Det gjenstår vel enda å se... heheheh.

Jeg har forsøkt å forstå hva som skjedde. Vårt ellers snille gull har den siste uken hatt antydning til sinnesutbrudd av typen "får jeg det ikke som jeg vil, så skriker jeg". Hakket mer trassig enn vi er vant med. Kanskje vi omsider skal få trassalderen for alvor, *grøss*...

Og hun er IKKE glad i å opptre på kommando. Masse spørsmål fra en fremmed dame var helt tydelig ikke tingen. Da pappa spurte hva som var gått gale nå i ettermiddag, så svarte hun !at damen spurte så mange spørsmål og jeg fikk ikke tenke". Så jeg tror hun misstrivdes med hele situasjone.

Hun fikk heller ingen "oppvarming", det var veiing, måling og rett på sak. Jeg så at med barnet etterpå så tok hun seg tid til å sitte ned og leke litt med henne utenfor kontoret, og det var sikkert ikke så dumt. Det var en ung helsesøster, så hun var kanskje ganske fersk i jobben?

Og så lurer jeg i ettertid på om synstesten var Spikeren i kisten for timen. Om det virkelig er sånn at hun ikke så skikkelig, og at det gjorde henne frustrert. Hun sa etterpå da vi kom hjem at det var vanskelig å se med lapp for øyet. Ok, hun var ikke noe prakteksemplar før synstesten, men det var etter den hun låste seg fullstendig. Da mistet hun fullstendig interessen for hele Helsesøster og ville bare bråke med lekene.

Og uten og vagt forsøke å unnskylde bøllefrøet mitt, så hadde ikke helsesøster særlig barneteke. Hun var ikke koselig tantete, men alvorlig og pratet veldi lavt.

Men uansett forklaring på bøllefrøets oppførsel, så er det i alle fall gjort rimelig klart her i heimen at sånn vil ikke bli akseptert i framtiden!

Og neste gang skal pappa få lov til å gå, for mamma har fått sin dose helsestasjon ;o)

Men jeg får vel bare være glad for at det ikke ble foretatt hørselstest ved hjelp av å kaste byggeklosser på mamma i tillegg! ;o)

Beste hilsen fra

Hihihohohohahahaha... Jeg har humret og ledd helt siden du ringte etter at du hadde vært der. Jeg syns å huske en i går som trodde at Bella kom til å bestå 4-årskontrollen med laud omtrent. Hihihihohoho...

Fniiiiz fra

Hihihi, bare vent til ditt lille bøllefrø skal til pers om et par års tid, du, så skal vi snakkes da! Du er bare glad for å høre at vi også har en unge som skriker litt innimellom, du ;o)

Men laud blir det ikke, nei, hun måtte gå 4-årskontrollen om igjen ;o)

Beste hilsen fra

Annonse

Hehe, ja sånn kan det gå.

Hadde en slik dag i går, vi. Var sikker på at noen hadde vært her i går natt og byttet ut ungenen mine med noen andre, for jeg har da ikke _så_ vanskelige, kranglete og surkete unger!?

Men de var heldigvis kommet til rette igjen i dag ;)

Godt du fikk dem igjen! ;o)

Jeg fikk vel min straff fordi jeg har skrytt av at Bella vår _ikke_ er trassig. Noen peker nese til meg nå... Kan bli spennende framover ;o)

Beste hilsen fra

ha ha ha.... måtte tenke på tanteungen min som var på kontroll for litt siden, og på ALLE spørsmål fra helsesøster om hun kunne si det ene eller det andre ble besvart med: mmmMMMmm....

Kan du stå på 1 fot? mmmMMMmm

Kan du telle til 5?...mmmMMMmmm

vi fikk oss en god latter da vi hørte det...hun må nok gå om igjen,ja...

Nå synes jeg ikke hun høres så VELDIG utypisk 4-åring ut da.., men det skumle er at helsesøster kan skrive ned ting hun ikke synes er "passende", og da får du gjerne høre det om noen år, "journalen" følger dem jo langt opp i skolealder!

Da gutten min var mellom 1 og 2, hadde han en jente i gaten han ikke likte, hver gang han så henne, langet han ut en arm og forsøkte å slå! Det var bare henne, ingen andre!

I min desperasjon spurte jeg helsesøster om gode råd, hvilket hun ikke hadde..

Da han mange år etter var hos helsesøster igjen, spurte hun om han hadde fått kontroll over aggresjonen sin.. Jeg ble helt matt, han er verdens snilleste gutt, slåingen hans gikk over da han var 2...

mvh

*LOL*

Syns jammen Bella var flink, jeg, som ble med tilbake for å be om unskyldning! Ellers er jeg tilskuer til minst èn slik konsultasjon i uka, og det er ikke alle 4 åringer som er like medgjørlige, nei... Men har tilgode å oppleve at de kommer tilbake for å be om unnskyldning, he-he.

Takk forat du deler slike hverdagsopplevelser med oss!

Hilsener

Ikke morsomt for noen parter når slikt skjer. Skal på 2,5 årskontroll med vesla om 1 mnd. Vår helsesøster er av den litt morske og strenge typen. Veldig opptatt av grensesetting, så det blir moro å se hvordan det går for vesla er i en trassig periode for tiden. Dessuten liker hun slett ikke helsesøstre og leger pga hun har fått endel sprøyter. Det kan ikke være noe slikt som jenta di husker (har negative assosiasjoner til helsestasjonen)? Synes at det er viktig å tenke på at det er en kunstig situasjon for barnet, og å plutselig skulle mestre/utføre på kommando er ikke like enkelt. Litt oppvarming er et "must" - lite pedagogisk gjort av helsesøster synes jeg, reagerte på at hun overså jenta da hun ville be om unnskyldning. Dårlig gjort synes nå jeg....

Bella syntes sikkert at helsesøster var dum, det er jo litt teit å skulle bevise for noen at man faktisk KAN tegne ansikter, hinke etc. -hvis man bare har lyst!

Jeg husker føfelsen, hvis jeg irriterte meg over det en voksen sa eller gjorde da jeg var liten, kunne jeg finne på å gjøre stikk motsatt av alt, sabotere og illskrike.

Og helsesøstre som ikke behandler ungene med respekt og ser at de faktisk er små ordentlige mennesker, kan du få billig av meg...

ha ha ha.... måtte tenke på tanteungen min som var på kontroll for litt siden, og på ALLE spørsmål fra helsesøster om hun kunne si det ene eller det andre ble besvart med: mmmMMMmm....

Kan du stå på 1 fot? mmmMMMmm

Kan du telle til 5?...mmmMMMmmm

vi fikk oss en god latter da vi hørte det...hun må nok gå om igjen,ja...

Hihihi, hun svarte jo rett i det minste :-)

Beste hilsen fra

Annonse

Jeg fikk meg også en god latter av innlegget ditt. Datteren din er helt normal og det skjønner sannsynligvis også helsesøsteren. Jeg har selv arbeidet på helsestasjon og 4 åringer er ikke alltid like samarbeidsvillige. Men utrolig nok går det somregel fint når de kommer igjen etter noen uker.

Nå synes jeg ikke hun høres så VELDIG utypisk 4-åring ut da.., men det skumle er at helsesøster kan skrive ned ting hun ikke synes er "passende", og da får du gjerne høre det om noen år, "journalen" følger dem jo langt opp i skolealder!

Da gutten min var mellom 1 og 2, hadde han en jente i gaten han ikke likte, hver gang han så henne, langet han ut en arm og forsøkte å slå! Det var bare henne, ingen andre!

I min desperasjon spurte jeg helsesøster om gode råd, hvilket hun ikke hadde..

Da han mange år etter var hos helsesøster igjen, spurte hun om han hadde fått kontroll over aggresjonen sin.. Jeg ble helt matt, han er verdens snilleste gutt, slåingen hans gikk over da han var 2...

mvh

Huff, du må ikke si det en gang! Skrekk og gru!!

Det var kanskje ikke så veldig utypisk 4-åring, men det var veldig utypisk henne. Og jeg er ikke særlig vant til å takle slike situasjoner. Får satse på at pappa og Bella klarer å rette opp inntrykket ved neste besøk....

Beste hilsen fra

*LOL*

Syns jammen Bella var flink, jeg, som ble med tilbake for å be om unskyldning! Ellers er jeg tilskuer til minst èn slik konsultasjon i uka, og det er ikke alle 4 åringer som er like medgjørlige, nei... Men har tilgode å oppleve at de kommer tilbake for å be om unnskyldning, he-he.

Takk forat du deler slike hverdagsopplevelser med oss!

Hilsener

Ja, jeg var faktisk ganske imponert over at hun frivillig ble med tilbake igjen da jeg foreslo det. Hun kikket litt i gulvet da hun ba om unnskyldning, men var riktig så flink. Men hun var litt skuffa over at hun ikke fikk prøve igjen med en gang, ville vel vise at hun kunne likevel, men helsesøster ville la det gå minst en måned først.

Tenkte at hvis hun skulle huske helsestasjonen med annet enn skrekk, så måtte hun gå smilende derfra. Og det fikk vi til, heldigvis.

Beste hilsen fra

Ikke morsomt for noen parter når slikt skjer. Skal på 2,5 årskontroll med vesla om 1 mnd. Vår helsesøster er av den litt morske og strenge typen. Veldig opptatt av grensesetting, så det blir moro å se hvordan det går for vesla er i en trassig periode for tiden. Dessuten liker hun slett ikke helsesøstre og leger pga hun har fått endel sprøyter. Det kan ikke være noe slikt som jenta di husker (har negative assosiasjoner til helsestasjonen)? Synes at det er viktig å tenke på at det er en kunstig situasjon for barnet, og å plutselig skulle mestre/utføre på kommando er ikke like enkelt. Litt oppvarming er et "must" - lite pedagogisk gjort av helsesøster synes jeg, reagerte på at hun overså jenta da hun ville be om unnskyldning. Dårlig gjort synes nå jeg....

Det går nok bra med datteren din skal du se, men du får be om litt oppvarming på forværelset først. For du har nok rett i at det er en god ide.

Bella har ingen vonde minner fra helsestasjonen, så det er nok ikke det. Det var nok bare hele situasjonen hun ikke likte. Og en god porsjon 4-års trass....

Beste hilsen fra

Bella syntes sikkert at helsesøster var dum, det er jo litt teit å skulle bevise for noen at man faktisk KAN tegne ansikter, hinke etc. -hvis man bare har lyst!

Jeg husker føfelsen, hvis jeg irriterte meg over det en voksen sa eller gjorde da jeg var liten, kunne jeg finne på å gjøre stikk motsatt av alt, sabotere og illskrike.

Og helsesøstre som ikke behandler ungene med respekt og ser at de faktisk er små ordentlige mennesker, kan du få billig av meg...

Takk for trøstende ord! Det stemmer nok at Bella ikke er så glad i å opptre på kommando. Og det ble nok litt mange rare spørsmål som "må du tisse om natten", "sover du hele natten" osv. Det hadde nok gått hakket bedre om hun hadde kjent helsesøster litt bedre. Men hun kunne jo for mamma sin skyld ha svart skikkelig likeveld... Da helsesøster spurte om hva det beste mamma laget til middag var, så svarte hun "mamma lager ikke god mat!", hihihi, der fikk jeg den ;o)

Og den ene bråkeleken var det helsesøster som sa hun kunne ta med inn. Så da var det kanskje ikke så smart at hun tok den fra henne igjen når hun lekte med den...

Helsesøster var ikke den største pedagogen i verden, og Bella var alt annet enn velvillig innstilt og veldig, veldig trassig.... *grøss*, jeg håper virkelig at det ikke skal fortsette! Som min mann sa da jeg sank sammen i sofaen i kveld - "tenk på de som har det slik _hver_ dag!"....

Beste hilsen fra

Jeg fikk meg også en god latter av innlegget ditt. Datteren din er helt normal og det skjønner sannsynligvis også helsesøsteren. Jeg har selv arbeidet på helsestasjon og 4 åringer er ikke alltid like samarbeidsvillige. Men utrolig nok går det somregel fint når de kommer igjen etter noen uker.

Takk for trøsten, jeg håper også at det skal gå bedre neste gang. Bella har i alle fall lovet å oppføre seg da...

Men neste gang sender jeg pappa, bare for sikkerhetsskyld ;o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...