Gå til innhold

Spørsmål om helseattesten....

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvor "omfattende" helseattestene skal være?

"Gubben" og jeg har nå vært hos hver vår lege - og fått ganske forskjellige attester med oss tilbake. Nå lurer jo jeg på om dette er greit. Kanskje vil SBF be om mer utfyllende på min. Den legen jeg var hos hadde ikke vært borte i slike attester tidligere; lytta såvidt på lunge/hjerte - og det var det. Legen til mannen min målte blodtrykk osv og skrev det inn på skjema...

Hva slags erfaringer har dere andre?

Min lege spurte om jeg visste om det fantes noen slags veiledning som fulgte med skjema, men det har jeg ikke sett noe sted...

mvh, c",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155223-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-helseattesten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen og jeg dro til samme lege. Han målte blodtrykket og lyttet til lunger og hjerte. Og det var det. Uff, jeg håper ikke det var for lite. Han skrev ingenting av detaljer på attesten, bekreftet bare at adopsjon kunne anbefales helsemessig.

Nei, det kan da ikke kreves mer enn det? Da burde det ha stått på skjemaet. Jeg tror nok det holder jeg, Cacatina.

Mannen og jeg dro til samme lege. Han målte blodtrykket og lyttet til lunger og hjerte. Og det var det. Uff, jeg håper ikke det var for lite. Han skrev ingenting av detaljer på attesten, bekreftet bare at adopsjon kunne anbefales helsemessig.

Nei, det kan da ikke kreves mer enn det? Da burde det ha stått på skjemaet. Jeg tror nok det holder jeg, Cacatina.

Ja, vi får tru det... Jeg tenker vel som så at hvis det var mer, så hadde det fulgt med en eller annen form for veiledning for legen. Og skjema i seg sjøl må jo inneholde det de trenger.

Jada, det går nok greit!

Ja, vi får tru det... Jeg tenker vel som så at hvis det var mer, så hadde det fulgt med en eller annen form for veiledning for legen. Og skjema i seg sjøl må jo inneholde det de trenger.

Jada, det går nok greit!

Enig med du, slik må det være. Vanskelig for legen å skulle tippe hva som bør være med for at den ikke skal komme i retur liksom...

Men jeg lurer på noe som kanskje du vet. Nemlig om vi må ha enda en helseattest når papirene skal sendes ut av landet. En engelskspråklig en kanskje? Eller er det kun denne ene attesten?

Enig med du, slik må det være. Vanskelig for legen å skulle tippe hva som bør være med for at den ikke skal komme i retur liksom...

Men jeg lurer på noe som kanskje du vet. Nemlig om vi må ha enda en helseattest når papirene skal sendes ut av landet. En engelskspråklig en kanskje? Eller er det kun denne ene attesten?

Dere har nok fått gode nok helseattester. De krever kun at legen skriver under på at helsen er god! (selvfølgelig må han skrive med noe vedlegg hvis en har et helseproblem)

Det stemmer at dere må ha en ny helseattest når papirene går til utlandet. Dette er 1 A4 ark som legen skal skrive om begge ektefellene på samme skjema.

Det står omtrent slik: Undertegnede lege erklærer at herr... og hans kone... er fysisk og psykisk friske og ikke lider av noen smittsomme sykdommer... Så er det frivillig om dere vil skrive på resultat av en HIV-test. Vi har ikke gjort det noen av gangene og det har ikke vært noen som har spurt om det. (teksten på skjemaet er på norsk og spansk)

Dette gjelder Colombia. Hvis dere vil ha skjemaet kan dere maile meg på [email protected]

Lengen min spurte bare om jeg var frisk, og så skrev han under, ingen undersøkelser. Det var bra nok for å få godkjennelse i BUFA.

Med papirene til Colombia måtte vi ha ny helseattest der var det også en rubrikk for HIV-test.Tok testen, men husker ikke helt om det var obligatorisk eller frivillig.

Regner med at det er litt variasjon fra land til land på hva de krever av helseattesten.

Annonse

Dere har nok fått gode nok helseattester. De krever kun at legen skriver under på at helsen er god! (selvfølgelig må han skrive med noe vedlegg hvis en har et helseproblem)

Det stemmer at dere må ha en ny helseattest når papirene går til utlandet. Dette er 1 A4 ark som legen skal skrive om begge ektefellene på samme skjema.

Det står omtrent slik: Undertegnede lege erklærer at herr... og hans kone... er fysisk og psykisk friske og ikke lider av noen smittsomme sykdommer... Så er det frivillig om dere vil skrive på resultat av en HIV-test. Vi har ikke gjort det noen av gangene og det har ikke vært noen som har spurt om det. (teksten på skjemaet er på norsk og spansk)

Dette gjelder Colombia. Hvis dere vil ha skjemaet kan dere maile meg på [email protected]

Hva om jeg og mannen ikke har samme lege? Det går vel sikkert greit med en slik seperat attest?

Hva om jeg og mannen ikke har samme lege? Det går vel sikkert greit med en slik seperat attest?

Jeg er sannelig ikke sikker på dette. Vet at andre som har hatt forskjellig lege har fått felles attest av en av legene. Men, dette er jo ikke noen selvfølge. Legen bør jo kjenne litt til begge for å kunne skrive den. Sikkert lurt å spørre AF for sikkerhets skyld.

mvh

Vi har vær vår lege, og leverte hver vår attest.Det går helt greit.

Hvordan går det? Er sos.arbeider ferdig med ferien sin?

Jepp, hun er tilbake i dag i dag!

Skulle bruke i dag og i morgen på å gjøre rapporten ferdig, og på onsdag skal vi lese gjenneom. Håper det ikke trengs å rettes noe særlig, så er den sendt før uka er slutt!

trk1365380645

Tror det er litt annerledes til Etiopia enn Colombia. Jeg husker ikke noe skjema, bare at legen måtte si at fysisk og psykisk helse var bra, og gi en anbefaling av oss som foreldre. Vi gikk forøvrig til hver vår lege, og fikk hver vår attest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...