Gå til innhold

Nattevæter som skal på leirskole!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har en datter som nå skal på leirskole og har problemer med nattevæting.

Hun er snart 13 år og vi har gjennomgått all den behandling som finnes både bla. leger, homeopat, akupunktur, soneterapi etc.... Har vært igjennom utallige netter med alarm-matter og Minirin. Ingenting hjelper!

Hun har nå kanskje 1 - 2 våte netter i løpet av en mnd. og jeg er nå usikker på hva vi skal gjøre ift. leirskole.

Har noen et råd å gi meg? Har noen andre vært i vår situasjon? Hvordan løste dere dette?

Skrevet

Prøv å gjør alt du kan for å overtale henne til å reise på leirskole om hun mot formodning skulle vurdere å ikke reise pga. sengevætingen. Det er viktig at barna kan være med på slike sosiale aktiviteter selv om de har dette problemet.

Skal de ha med soveposer? I så fall vil jeg anbefale at hun sover med trusebleie på seg. Hun bruker kanskje ikke bleier til daglig siden hun tisser på seg såpass skjelden som 1-2 ganger i måneden? Allikevel tro jeg dette kan være lurt om uhellet skulle være ute akkurat en av disse nettene.

Når det gjelder bleier, så har det kommet en ny type på markedet nå, de kalles for DryNites og er trusebleier som er beregnet på større sengevætere. Disse trusebleiene eller nattbukser som de kalles ;o) er veldig tynne og designet for å være diskre under f.eks. pyjamasen. En slik bleie kan hun med enkelthet ha liggende nede i soveposen om kvelden og trekke på seg når har lagt seg i denne, uten at de andre kan se at hun tar den på. Om morningen tar hun den av før hun står opp, og enten legger hun den i en pose og kaster den i søppla med en gang (de andre ser bare at hun kaster en pose), eller hun lar den ligge i soveposen og kaster den senere når hun har annledning uten å bli oppdaget. På denne måten gjør det ingenting om uhellet er ute, trusebleien tar seg av problemet og hun slipper å måtte henge maderassen til tørk.

Skal de sove i en vanlig seng, så kan hun selvsagt bruke disse trusebleiene der også, men det er lettere at dette kan bli oppdaget av de andre. Her ville jeg heller ha satset på sånne engangskladder/laken som man får kjøpt på apoteket. Dette er en 4 kanta sak man legger i sengen, som har oppsugingsmateriale (likt det som finnes i bleier) på en side, og plast på undersiden slik at maderassen ikke blir våt.

En 3 mulighet er at hun får medisiner fra legen i form av Minirin som hun tar på denne turen, men det er risikabelt dersom dere ikke vet på forhånd at dette hjelper henne.

Tror også jeg ville ha aliert meg med en av lærerne. Dvs. at man informerer læreren om at hun har dette problemet, og at hun/han er oppmerksom på dette, og at de sammen forsøker åf inne en måte å håndtere problemet på dersom uhellet skulle være ute og sengen blir våt om hun sover uten bleie. Altså at de får skiftet på sengen og eventuelt vasket/tørket sengetøy uten at de andre ungene ser dette.

Skrevet

Prøv å gjør alt du kan for å overtale henne til å reise på leirskole om hun mot formodning skulle vurdere å ikke reise pga. sengevætingen. Det er viktig at barna kan være med på slike sosiale aktiviteter selv om de har dette problemet.

Skal de ha med soveposer? I så fall vil jeg anbefale at hun sover med trusebleie på seg. Hun bruker kanskje ikke bleier til daglig siden hun tisser på seg såpass skjelden som 1-2 ganger i måneden? Allikevel tro jeg dette kan være lurt om uhellet skulle være ute akkurat en av disse nettene.

Når det gjelder bleier, så har det kommet en ny type på markedet nå, de kalles for DryNites og er trusebleier som er beregnet på større sengevætere. Disse trusebleiene eller nattbukser som de kalles ;o) er veldig tynne og designet for å være diskre under f.eks. pyjamasen. En slik bleie kan hun med enkelthet ha liggende nede i soveposen om kvelden og trekke på seg når har lagt seg i denne, uten at de andre kan se at hun tar den på. Om morningen tar hun den av før hun står opp, og enten legger hun den i en pose og kaster den i søppla med en gang (de andre ser bare at hun kaster en pose), eller hun lar den ligge i soveposen og kaster den senere når hun har annledning uten å bli oppdaget. På denne måten gjør det ingenting om uhellet er ute, trusebleien tar seg av problemet og hun slipper å måtte henge maderassen til tørk.

Skal de sove i en vanlig seng, så kan hun selvsagt bruke disse trusebleiene der også, men det er lettere at dette kan bli oppdaget av de andre. Her ville jeg heller ha satset på sånne engangskladder/laken som man får kjøpt på apoteket. Dette er en 4 kanta sak man legger i sengen, som har oppsugingsmateriale (likt det som finnes i bleier) på en side, og plast på undersiden slik at maderassen ikke blir våt.

En 3 mulighet er at hun får medisiner fra legen i form av Minirin som hun tar på denne turen, men det er risikabelt dersom dere ikke vet på forhånd at dette hjelper henne.

Tror også jeg ville ha aliert meg med en av lærerne. Dvs. at man informerer læreren om at hun har dette problemet, og at hun/han er oppmerksom på dette, og at de sammen forsøker åf inne en måte å håndtere problemet på dersom uhellet skulle være ute og sengen blir våt om hun sover uten bleie. Altså at de får skiftet på sengen og eventuelt vasket/tørket sengetøy uten at de andre ungene ser dette.

Hei SirenMerete,

takk for ditt innspill. Jeg har også kommet fram til at bleie sannsynligvis er eneste utvei.

Vet du hvor man får tak i disse DryNites?

Jeg bruker kladder til henne til daglig, men problemet er at da blir også sengetøyet vått. På leirskole er det vanlige senger, så jeg går nok på en løsning med en ny tøff pysj og nattbleie.

Hilsen jentemamma :-)

Skrevet

Hei SirenMerete,

takk for ditt innspill. Jeg har også kommet fram til at bleie sannsynligvis er eneste utvei.

Vet du hvor man får tak i disse DryNites?

Jeg bruker kladder til henne til daglig, men problemet er at da blir også sengetøyet vått. På leirskole er det vanlige senger, så jeg går nok på en løsning med en ny tøff pysj og nattbleie.

Hilsen jentemamma :-)

Ja, jeg tror nok nattbleie er den beste løsningen. Med en løs og ledig pyjamas, stor overdel som henger og dekker rumpa, bør det gå greit med en tynn og diskre trusebleie.

DryNites tror jeg nå selges i de fleste dagligvarebutikker, men mulig jeg tar feil der. Jeg har i hvertfall sett disse i bleiehyllene på Meny ved siden av de vanlige barnebleiene, det er en mørk grønn eller orange farge på pakken, forholdsvis liten pakke kontra vanlige bleieposer. Den orange tror jeg datteren din trenger. Vet også at du kan få kjøpt disse bleiene via apotekene.

Kladder hjelper nok ikke bestandig nei, har erfart det, men så har vi en gutt med sengvæter problem da. Gutter tisser ikke alltid i den retningen man ønsker om natten så her er det kun bleier som duger.

Har du snakket med jenta di om denne leirskolen og hvordan dere skal håndtere dette da? Tenker på at siden hun vanligvis bruker kladder, er hun enig med deg når det gjelder nattbleiene?

Skrevet

Ja, jeg tror nok nattbleie er den beste løsningen. Med en løs og ledig pyjamas, stor overdel som henger og dekker rumpa, bør det gå greit med en tynn og diskre trusebleie.

DryNites tror jeg nå selges i de fleste dagligvarebutikker, men mulig jeg tar feil der. Jeg har i hvertfall sett disse i bleiehyllene på Meny ved siden av de vanlige barnebleiene, det er en mørk grønn eller orange farge på pakken, forholdsvis liten pakke kontra vanlige bleieposer. Den orange tror jeg datteren din trenger. Vet også at du kan få kjøpt disse bleiene via apotekene.

Kladder hjelper nok ikke bestandig nei, har erfart det, men så har vi en gutt med sengvæter problem da. Gutter tisser ikke alltid i den retningen man ønsker om natten så her er det kun bleier som duger.

Har du snakket med jenta di om denne leirskolen og hvordan dere skal håndtere dette da? Tenker på at siden hun vanligvis bruker kladder, er hun enig med deg når det gjelder nattbleiene?

Hei,

ja, vi diskuterer dette hver dag. Jeg forsøker å belyse alle sider av saken, både positive og negative.

Vi samarbeider med lærer og min datter er nå inneforstått med at bleier er en mulig løsning.

En stor og hengete pysj, poser til å kaste bleier og våtservietter for vask.

Jeg vil jo så gjerne at hun skal få lov til å være med som de andre tenåringene og ha et normalt liv. Problemet er egentlig hva som kan skje hvis noen oppdager at det er blitt vått i sengen hennes. Konsekvensene av dette er store.... Det er dessverre ingen hyggelig klasse hun går i!

Uansett, takk for tipset ditt. Håper at din sønn også vokser dette av seg etterhvert.

Jentemamma :-)

Skrevet

Hei,

ja, vi diskuterer dette hver dag. Jeg forsøker å belyse alle sider av saken, både positive og negative.

Vi samarbeider med lærer og min datter er nå inneforstått med at bleier er en mulig løsning.

En stor og hengete pysj, poser til å kaste bleier og våtservietter for vask.

Jeg vil jo så gjerne at hun skal få lov til å være med som de andre tenåringene og ha et normalt liv. Problemet er egentlig hva som kan skje hvis noen oppdager at det er blitt vått i sengen hennes. Konsekvensene av dette er store.... Det er dessverre ingen hyggelig klasse hun går i!

Uansett, takk for tipset ditt. Håper at din sønn også vokser dette av seg etterhvert.

Jentemamma :-)

Det er flott at dere snakker ut om mulige scenarioer som kan skje, slik at hun er forberedt på det mest selv om man får håpe problemer ikke oppstår.

Om dere bestemmer dere for at hun skal bruke bleier, så tror ejg det kan være lurt å "trene" litt på dette hjemme. At hun bruker bleier nen periode før hun reiser slik at hun blir vant til å sove med disse, og at hun blir trygg på at de holder tett om uhellet skulle være ute. Og ikke minst at hun får testet ut kombinasjonen bleie og pysj slik at hun ser hvor godt bleien skjules under.

Når det gjelder poser til å kaste bleiene, så ville jeg ha kjøpt inn såkalte "hundeposer". Du vet slike som man bruker til å plukke opp bæsjen med. Disse er små og diskre, og svarte i fargen slik at ingen kan seg igjennom posen hva den inneholder. Våtservietter er nok også en god løsning slik at hun kan vaske av seg urinlukten rimelig fort, men ikke send med henne våtservietter til babyer da. Disse har ofte parfymelukt som kan være avslørenede. Nei, kjøp heller noen på apoteket som er nøytrale og uten parfyme. Bra dere snakker med lærer, har hun/han noen tisp eller erfaring som kommer godt med i slike situasjoner da?

Jeg syns også at det er viktig at man deltar aktivt selv om man har et sengevæter problem. Det er trist at dette skal kunne medføre mobbing osv. :o(

Tror ikke på noen snarlig løsning for vår sønn enda, han har våte bleier hver natt :o( Men, en dag tar det slutt, så vi får bare håpe det ikke er så lenge til.

Skrevet

Nevøen min var sengevæter til han var 17, og kviet seg også for å overnatte sammen med andre barn. Men han deltok f.eks. på Norway-cup hvor de sov i soveposer. Han hadde med en ekstra sovepose som lederen oppbevarte (og slektninger i nærheten som kunne sørge for vask dersom det ble nødvendig). I tillegg brukte han medisiner i slike situasjoner, selv om han til vanlig hadde såpass store bivirkninger at foreldrene ikke ville at han skulle bruke de fast.

Dersom det er vanlige senger, er jeg enig i det dere allerede planlegger. Tror at jeg i tillegg ville forsøkt å få læreren til å engasjere seg slik at de praktiske forholdene legges best mulig til rette. Dersom det ikke er toalett på hvert rom, bør hun plasseres på et rom som med kort avstand til enten bad eller toalett - og de må sørge for at det finnes egnet søppelkasse på enten toalettet eller badet. Unger er dessverre ofte ikke spesielt greie med hverandre, og det kan være lurt å tenke gjennom alle praktiske detaljer. Jeg hadde ikke sendt med henne svarte hundeposer - men enten brukt hvite eller vanlige bæreposer - hundeposene forbinder ungene med noe ekkelt så det vekker sikkert nysgjerrigheten mer enn nødvendig.

Kanskje hadde det vært ok for henne om hun kunne betrodd seg til en venninne - men det kommer selvfølgelig an på om vedkommende vil klare å ikke prate om problemet...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei

Hvordan gikk det på leirskolen med datteren din?

Skrevet

Hei

Hvordan gikk det på leirskolen med datteren din?

Hei,

vi kjøpte Huggies DryNites og pakket dem godt inn slik at ingen kunne se hva det var.

Datter sov i sovepose slik at det var enkelt å ta av og på DryNites uten at noen kunne se det.

Et tips til andre er at de også ringer til leirskolen på forhånd, vi var ikke de første som kom dit med nattevæter problemer!

Heldigvis ble det ikke vått den uken hun var på leirskole, og vi er veldig glad i ettertid over at vi lot henne reise!

Takk for at du spurte!

Hilsen jentemamma

Skrevet

Hei,

vi kjøpte Huggies DryNites og pakket dem godt inn slik at ingen kunne se hva det var.

Datter sov i sovepose slik at det var enkelt å ta av og på DryNites uten at noen kunne se det.

Et tips til andre er at de også ringer til leirskolen på forhånd, vi var ikke de første som kom dit med nattevæter problemer!

Heldigvis ble det ikke vått den uken hun var på leirskole, og vi er veldig glad i ettertid over at vi lot henne reise!

Takk for at du spurte!

Hilsen jentemamma

Så flott at det ordnet seg slik at hun fikk kost seg på leirskolen da :o)

Godt hun ikke tisset på seg under turen da, så slapp hun det problemet. Ellers da, noen bedring å spore med tissingen, eller har hun fått bruk for DryNites trusene senere?

Tenkte meg vel at de hadde vært borti problemet før på leirskolen ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...