Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Nei, du må ikke slutte å amme sånn plutselig, da vil du veldig lett få brystbetennelse (samt at jeg antar at du gjerne vil amme videre, bare du får slutt på de såre brystene?)

Fortsett å amme. Pass på at barnet tar hele det brune området rundt vorten inn i munnen. La brystene lufttørke, smør gjerne med lanolin-fett som kjøpes i tuber på apotek og babyshop. (Særlig før dusjing er det fint å smøre, da svir det ikke sånn). Unngå dusjing hvis du kan mens det er veldig sårt, vask deg heller slik at du ikke tørker ut brystet mer (vann og såpe tørker begge ut den tynne huden).

Gå til helsestasjonen (eller fastlegen) i morgen, få litt hjelp til teknikk og litt trøst.

På apoteket får du kjøpt albuskjell og lanolinfettkrem, det kan hjelpe. Lanolinfettet er ikke farlig for babyen å få i munnen. På apoteket ar de også pumper.

Vær mest hjemme og naken, så slipper du klær som gnager. Ikke bruk ammeinnlegg i papir som klistrer seg fast.

Barnet tar ikke skade av litt blod fra deg, selv om det ser ekkelt ut hvis det gulper og det er blod i gulpet.. I know!!

Dette er en "herdingsprosess" mange må igjennom, det viktige er å passe på at barnet ikke suger bare på brystvorten, da blir det enda sårere..

Ring gjerne ammehjelpen, de står under a i telefonkatalogen (eller søk på nettet).

Be om full støtte og forståelse fra mannen din, vis ham dette hvor jeg kan skrive under på at det gjør VANVITTIG VONDT!

Bit tennene sammen, og fortsett ammingen, det blir bare værre både fysisk (brystbetennelse) og psykisk (hvis du ønsker å amme) ved å slutte å amme nå.

I morgen går dere til helsestasjonen og apoteket. Snakk med helsesøster om når du kan begynne å pumpe / la pappaen gi litt flaske. Det er en fin måte å avlaste brystvortene på, men barnet bør gjerne få litt mer dreisen på riktig ammeteknikk før en introduserer flaske, det kan gjøre vondt værre (at hun/han sutter enda mer på brystvorten). Så jeg antar at de anbefaler å vente en stund til.

Lykke til!

Gjest gladmor

Enig med "klem til deg". Hold ut om du har ønkse om å amme. Det går over.

VIktig å sjekke ammeteknikk, at barnet faktisk får nok bryst i munnen. Mye av det brune område rundt brystvorten skal inn i barnets munn.

Vondt er det. Om du vil pumpe men er redd for å gi flaske, kan du koppmate en dag eller to.

Hadde selv en nesten "kløyvd" brystvorte, som "sprakk" hver gang jeg ammet barnet. Endte med å pumpe noen dager og den utpumpede melka fikk barnet. Slik forsøkte jeg skåne brystet. Det gikk bra!

Det er skrekkelig vondt med såre brystvorter. Du kan ringe ammehjelpa også i helga. De er der for deg. De vil hjelpe med råd og trøst. Noen tilbyr også hjemmebesøk, for å hjelpe å se på teknikken om det trenges.

Ammehjelpa er forøvrig mødre som har ammet. Og som derfor vet hvordan det kan være på godt og vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...