Gå til innhold

Ukepenger til tenåring

Anbefalte innlegg

Gjest flerbarnsmor

Jeg er enslig flerbarnsmor som nå vil innføre ukepenger til ungene mine. Før har jeg bare stukket til dem noen kroner når jeg har hatt litt ekstra penger.

Den eldste er 14, (de andre 10 og 8.)

Hva gir man til tenåringer i den alderen i uka?

Gir dere penger til å kjøpe for i kantina på skolen i tillegg?

Hva med kino, bytur innom McDonald og slike ting - betaler barna selv eller får de penger av foreldrene da?

Og hvilke plikter og jobber i hjemmet skal barna da gjøre til gjengjeld?

Tips om oppgaver man kan gi en gutt i den alderen, hadde også vært godt å få! Vi bor i leilighet, har ikke hage. Selv har jeg vurdert om ikke obligatorisk lesing av avisa daglig hadde vært en oppgave som bør komme inn under betingelsene for å få ukepenger.

Det er også interessant å høre om dere gir forskjellig beløp til barn i forskjellig alder, og hvordan dere i så fall begrunner det overfor barna.

Takknemlig for å høre hva andre gjør og gir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155901-ukepenger-til-ten%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• frosken

10

• Lurveline

7

• skorpionfisken

7

Jeg har to barn, en på 14 og en på 2,5.

Så det er bare en som får ukepenger/månedspenger.

Hun får 400,- i måneden, blir satt inn på kontoen hennes, som hun har minibankkort til. Så hun tar ut når hun trenger.

Har hun ikke med matpakke på skolen, får hun penger til mat i kantina. Men hun smører stort sett matpakke selv.

Hun må dekke det hun skal selv. Men hvis vi er i byen sammen, og stopper for å spise f.eks. på McDonalds, betaler selvfølgelig jeg.

Og når hun trenger klær får hun det.

Hva hun gjør for disse pengene?? Egentlig ikke så mye. Men hun må holde rommet og badet sitt ryddig og rent. Hun på passe lillebroren sin en sjelden gang. Hun hjelper meg med middagen innimellom. Og hun hjelper til med andre ting når hun blir bedt om det.

Grunnen til at hun ikke har flere faste plikter, er den at hun bruker mye tid på lekser og trener tre kvelder i uken. Begge disse tingene synes også vi det er viktig at hun skal få tid til.

Men venninna til min datter får faktisk 1000,- kr. i mnd. Og hun får penger utenom når hun trenger det. Hun lager middag et par dager i uken, og det er det hun gjør.

Om det er vi som er gjerrige, eller foreldra til venninna som er gavmilde, det vet jeg ikke. Men jeg synes 1000,- er altfor mye å gi til en 14-åring.

skorpionfisken

Min sønn på 15 får kr 100,- i uka, noe han mener er alt for lite. Om han passer sin søster får han ekstra for det.

For 100-lappen må han holde rommet sitt sånn noenlunde sånn at man kan gå inn der uten å få kvelningsfornemmelser. Han må dessuten holde kjøkkenet vårt rent og ryddig, ved å ta av bordet etter middag. Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske det som ikke går inn i maskinen. Vaske benker og gulv om det er skittent. De samme pliktene har han når han er hos sin far.

Utenom 100-lappen som han bruker på digg og kino, så betaler faren for Young-talk abonnement til mobilen, og jeg betaler for påfyll til busskortet hans.

Ut over det kjøper vi de klærne vi mener han må ha. Han har større krav enn det vi dekker, så han har i sommer hatt sommerjobb som har dekket det jeg ikke mener han må ha, men som han selv mener han må ha.

Min sønn på 15 får kr 100,- i uka, noe han mener er alt for lite. Om han passer sin søster får han ekstra for det.

For 100-lappen må han holde rommet sitt sånn noenlunde sånn at man kan gå inn der uten å få kvelningsfornemmelser. Han må dessuten holde kjøkkenet vårt rent og ryddig, ved å ta av bordet etter middag. Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske det som ikke går inn i maskinen. Vaske benker og gulv om det er skittent. De samme pliktene har han når han er hos sin far.

Utenom 100-lappen som han bruker på digg og kino, så betaler faren for Young-talk abonnement til mobilen, og jeg betaler for påfyll til busskortet hans.

Ut over det kjøper vi de klærne vi mener han må ha. Han har større krav enn det vi dekker, så han har i sommer hatt sommerjobb som har dekket det jeg ikke mener han må ha, men som han selv mener han må ha.

Jeg har bare lyst til å si dette:

Young talk er det verste lureriet jeg har vært borte i. Høres veldig fint ut å ha kontroll på hva barnet bruker i måneden, ikke sant?

Men slik ble det her:

Young talk, dette djevelens lureri, betyr at man betaler fast kr 200 pr måned på mobilabonnementet. Ok, det betyr ringetid på kr 200 i måneden, kr 2400 på et år. Kroner tohundre på en måned, kroner totusenfirehundre på ett år.

En ekstraservice ved Young talk, er 30 gratis sms i måneden. Det er fint.

Men hvor mye ringer og sms-er ditt barn for? Mitt ringer for kanskje 30 kroner. H*n sms-er ikke for så _veldig_ mye utover de 30 som er gratis, skal vi si 50 ekstra?

Ingenting av dette skjønte dumme meg. Det kan jeg ta på toskeskapens kappe, sant nok.

Men hva betyr i grunnen alt dette?

Jo: Den summen barnet ikke ringer/sms-er for av de 200, akkumuleres, samles opp og kan benyttes til ringing neste måned, eller den måneden deretter osv. Det visste jeg jo ved inngåelsen av abonnementet, men jeg skjønte ikke konsekvensene. Hør her:

Mitt barns Young talk-abonnement hadde ved utgangen av kontraktsforløpet (etter et år) kr 2200 i uringte penger. Kroner totusentohundre som sto der og som jeg faen meg ikke kunne få tilbake. Pengene var 100% bundet til NetCom.

'Løsningen' som NetCom 'tilbyr' er å overføre det akkumulerte beløpet til Kontant, dvs ikke det vanlige rotet med kontant-kort, men nøyaktig de samme betingelser. I tillegg må jeg pinadø betale inn et beløp på kr 50 hvert år for at Kontant-avtalen skal holdes vedlike og jeg ikke skal miste alle pengene.

Kontant... dritdyre telleskritt, dritdyre sms-er. Det dyreste og dårligste mobil'tilbudet' i hele, bloody verden.

Trenger jeg gni det inn at jeg er pissesur på Netcom?

Young talk er det verste lureriet jeg har vært borte i. Høres veldig fint ut å ha kontroll på hva barnet bruker i måneden, ikke sant?

Men slik ble det her:

Young talk, dette djevelens lureri, betyr at man betaler fast kr 200 pr måned på mobilabonnementet. Ok, det betyr ringetid på kr 200 i måneden, kr 2400 på et år. Kroner tohundre på en måned, kroner totusenfirehundre på ett år.

Men hvor mye ringer og sms-er ditt barn for? Mitt ringer for kanskje 30 kroner. H*n sms-er ikke for så _veldig_ mye utover de 30 som er gratis, skal vi si 50 ekstra?

Ingenting av dette skjønte dumme meg. Det kan jeg ta på toskeskapens kappe, sant nok.

Jo: Den summen barnet ikke ringer/sms-er for av de 200, akkumuleres, samles opp og kan benyttes til ringing neste måned, eller den måneden deretter osv. Det visste jeg jo ved inngåelsen av abonnementet, men jeg skjønte ikke konsekvensene. Hør her:

Mitt barns Young talk-abonnement hadde ved utgangen av kontraktsforløpet (etter et år) kr 2200 i uringte penger. Kroner totusentohundre som sto der og som jeg faen meg ikke kunne få tilbake. Pengene var 100% bundet til NetCom.

'Løsningen' som NetCom 'tilbyr' er å overføre det akkumulerte beløpet til Kontant, dvs ikke det vanlige rotet med kontant-kort, men nøyaktig de samme betingelser. I tillegg må jeg pinadø betale inn et beløp på kr 50 hvert år for at Kontant-avtalen skal holdes vedlike og jeg ikke skal miste alle pengene.

Kontant... dritdyre telleskritt, dritdyre sms-er. Det dyreste og dårligste mobil'tilbudet' i hele, bloody verden.

Helt enig, absolutt det verste abonementet du kan ha.

Har ikke mye godt å si om NetCom, nei

Annonse

Kan du være snill å komme med noen skikkelige ukvemsord om NetCom? For min skyld?

:)

Saksbehandleren jeg snakket med sist gang jeg var i kontakt med de, var et j.... stort rass......

Noe av det mest arrogante som går i to sko.

NetCom er RÆVA.

Du får ha en hyggelig helg, favn.

Hilsen

skorpionfisken

Men slik ble det her:

hehe.

Jeg skjønner problemet ditt...

Men her i huset er ikke det noe problem skjønner du. Min tenåring sukker og stønner over at han selv av sine lommepenger må kjøpe kontantkortene han trenger når han har brukt opp de 200,- som er tilgjengelig hver måned med YoungTalk. Det er ikke skjelden han må låne min telefon siste dagen(e) før påfyll til "viktige telefoner" fordi hans er tom.

Nå hører det med til historien at grunnen til at vi (ok, min ex) betaler for at han skal ha YoungTalk er at vi (jeg) ikke har fast-telefon. Han "må" altså ha mobiltelefon for å holde kontakt med omverdenen.

hehe.

Jeg skjønner problemet ditt...

Men her i huset er ikke det noe problem skjønner du. Min tenåring sukker og stønner over at han selv av sine lommepenger må kjøpe kontantkortene han trenger når han har brukt opp de 200,- som er tilgjengelig hver måned med YoungTalk. Det er ikke skjelden han må låne min telefon siste dagen(e) før påfyll til "viktige telefoner" fordi hans er tom.

Nå hører det med til historien at grunnen til at vi (ok, min ex) betaler for at han skal ha YoungTalk er at vi (jeg) ikke har fast-telefon. Han "må" altså ha mobiltelefon for å holde kontakt med omverdenen.

Sier du det?

Min arving spurte lenge, lenge om det var greit at h*n tok en lynrask telefon... :)

Nå er vi for øvrig nede i kr 1700 på den hersens mobilgreia.

Eneste 'plusset' i denne saken, er at jeg slipper å tenke mobilutgifter de nærmeste x årene.

Gjest gladmor

Vi har akkurat endret på opplegget. Følgende skal vi nå prøve:

13 åringen: 450 kr mnd på konto, som hun selv har kort til. Vi dekker 50 kr pr mnd av mobilbruk.

Plikter: rydde kjeller hver uke, lage middag en gang pr uke, tømme oppvaskmaskinen ca 3 gang pr uke. Rommet er hennes ansvar.

Utgifter til fysisk aktivitet, som feks svømmebassengtur, dekkes av oss, likeledes lørdagsgodt. Blader må hun selv kjøpe. Kino; vet ikke enda. Kanskje blir hun å betale det selv (?)

.

De to andre har "lønnsforhandlinger" på gang. Vi betaler lørdagsgodt og et bladabonnement. Utover det tipper jeg 11 åringen kommer til å få 70-80 kr pr uke. Bruker ikke mobil. Yngstemann fortsetter å få 50 kr pr uke.

Plikter: 11 åringen tømmmer oppvaskmaskinen ca 3 gang pr uke. Følger 7 åringen til skolen hver dag.

7 åringen tar rydder bort bestikk fra oppvaskmaskinen. Men det blir ikke så ofte...

I tillegg må alle rydde etter seg, etter hvert måltid.

.

Gjest trubaduren

Hun får 400,- i måneden, blir satt inn på kontoen hennes, som hun har minibankkort til. Så hun tar ut når hun trenger.

Har hun ikke med matpakke på skolen, får hun penger til mat i kantina. Men hun smører stort sett matpakke selv.

Hun må dekke det hun skal selv. Men hvis vi er i byen sammen, og stopper for å spise f.eks. på McDonalds, betaler selvfølgelig jeg.

Hva hun gjør for disse pengene?? Egentlig ikke så mye. Men hun må holde rommet og badet sitt ryddig og rent. Hun på passe lillebroren sin en sjelden gang. Hun hjelper meg med middagen innimellom. Og hun hjelper til med andre ting når hun blir bedt om det.

Grunnen til at hun ikke har flere faste plikter, er den at hun bruker mye tid på lekser og trener tre kvelder i uken. Begge disse tingene synes også vi det er viktig at hun skal få tid til.

Men venninna til min datter får faktisk 1000,- kr. i mnd. Og hun får penger utenom når hun trenger det. Hun lager middag et par dager i uken, og det er det hun gjør.

Om det er vi som er gjerrige, eller foreldra til venninna som er gavmilde, det vet jeg ikke. Men jeg synes 1000,- er altfor mye å gi til en 14-åring.

Heisann!

Da jeg var 17 år fikk jeg 1000NOK i mnd. Men da måtte jeg betale klær selv også.

Jeg fikk 1000 kr i måneden da jeg var 15 år. Og penger utenom til klær, bokklubb og iblant kino. Etterhvert ble det forhandlet opp til 1300 (da var jeg 17 tror jeg).

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest lærer på vgs

Heisann!

Eg synes 100NOK var for lite ihht alt det han må gjøre hjemme. Eg ville nok ha doblet ukelønna hvis dere har god nok økonomi til det. Det koster litt å være sammen med venner. (ta en hamburger, stikke innom bowling, leie en film..) Ungdommer som får for lite lommepenger KAN falle for fristelsen å naske, dessverre.

mvh

mvh

Kan du være snill å komme med noen skikkelige ukvemsord om NetCom? For min skyld?

:)

NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt,NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt,NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt,NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt,NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt,NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt, NetCom er noe skikkelig dritt!!!!!!!

Mvh en venn i nøden (og fornøyd Telenor kunde*S*)

"Han må dessuten holde kjøkkenet vårt rent og ryddig, ved å ta av bordet etter middag. Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske det som ikke går inn i maskinen. Vaske benker og gulv om det er skittent."

Hvor ofte gjør han dette?

Ikke _hver_ dag vel?

fei1365380229

Heisann!

Da jeg var 17 år fikk jeg 1000NOK i mnd. Men da måtte jeg betale klær selv også.

Når jeg var 17 og 16 år også jobbet jeg ved siden av skolen og fikk derfor ingen lommepenger.

Jeg fikk skolebøker, men tror jeg kjøpte det meste av klær selv.

Alt for mye med 1000 kr i måneden. Tror ikke vi kommer til å begynne med lommepenger jeg, eldstemann er 12 år.

"Han må dessuten holde kjøkkenet vårt rent og ryddig, ved å ta av bordet etter middag. Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske det som ikke går inn i maskinen. Vaske benker og gulv om det er skittent."

Hvor ofte gjør han dette?

Ikke _hver_ dag vel?

Hvorfor ikke ?

Det må vel være enkelt å tenke seg til hvorfor jeg lurer på dét.

Jeg synes det er alt for mye.

Jeg er dypt uenig. En femtenåring må da klare såpass. Gjøre kjøkkenet rent etter middag - er det så mye da ?

Han har bare godt av å lære ansvar. Skorpionfisken gjør sin fremtidige svigerdatter en tjeneste også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...