Gå til innhold

Ukepenger til tenåring

Anbefalte innlegg

Jeg er dypt uenig. En femtenåring må da klare såpass. Gjøre kjøkkenet rent etter middag - er det så mye da ?

Han har bare godt av å lære ansvar. Skorpionfisken gjør sin fremtidige svigerdatter en tjeneste også.

Jeg synes at det blir vel mye om dette må gjøres _hver_ dag.

Uenig må du bare være:o)

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• frosken

10

• Lurveline

7

• skorpionfisken

7

Nå må du ikke glemme at psykologen sa til meg at barn under 18 år ikke skal ha noen oppgaver hjemme. De har mer enn nok med skolen og venner og bør slippe alt ansvar utenom det. Livet er nemlig ikke så enkelt for dem som det var for oss når vi var yngre.

Og dette er helt sant, jeg dro opp å snakket med dama for jeg nektet å tro det da datteren min fortalte meg det. Må bare tilføye at jeg ikke var enig med henne.

Nå må du ikke glemme at psykologen sa til meg at barn under 18 år ikke skal ha noen oppgaver hjemme. De har mer enn nok med skolen og venner og bør slippe alt ansvar utenom det. Livet er nemlig ikke så enkelt for dem som det var for oss når vi var yngre.

Og dette er helt sant, jeg dro opp å snakket med dama for jeg nektet å tro det da datteren min fortalte meg det. Må bare tilføye at jeg ikke var enig med henne.

Den psykologen må det være noe alvorlig galt med...

Hvordan skal tenåringsbarn forberedes på voksenlivet og det å ha plikter, ansvar osv, om de ikke har noen som helst plikter & ansvar hjemme? Det trenger ikke være så veldig mye, men nok til å se at ting ikke gjør seg selv.

Den psykologen må det være noe alvorlig galt med...

Hvordan skal tenåringsbarn forberedes på voksenlivet og det å ha plikter, ansvar osv, om de ikke har noen som helst plikter & ansvar hjemme? Det trenger ikke være så veldig mye, men nok til å se at ting ikke gjør seg selv.

De hadde så mye annet ansvar som skolearbeid.

Datteren min og jeg kranglet om det resten av tida hun bodde hjemme. Hun måtte gjøre det jeg sa ellers så ble det ikke noen goder. Nå har hun flyttet og det ser ut som det går bra.

Og da blir det så greit for dem å leve som voksne... Finne ut at oppvasken ikke går vekk av seg selv, at gulvene ikke er selvrensende, at samboere ikke trives så godt med møkk osv. osv.

Psykologer er fra tid til annen noen rare dyr kan man få inntrykk av.

Annonse

Og da blir det så greit for dem å leve som voksne... Finne ut at oppvasken ikke går vekk av seg selv, at gulvene ikke er selvrensende, at samboere ikke trives så godt med møkk osv. osv.

Psykologer er fra tid til annen noen rare dyr kan man få inntrykk av.

Hun var merkelig. Trodde datteren min snakket usant da hun fortalte det så jeg tok med minstemann og dro opp. Hun påstod at datteren min hadde alt for stort ansvar for minstemann også, hun ga ham nemlig brødskive innimellom og det var min jobb. Og å forlange at hun skulle være barnevakt innimellom, var helt hårreisende. Selv om det var fordi jeg skulle på foreldremøte på skolen til datteren min.

fei1365380229

Hun var merkelig. Trodde datteren min snakket usant da hun fortalte det så jeg tok med minstemann og dro opp. Hun påstod at datteren min hadde alt for stort ansvar for minstemann også, hun ga ham nemlig brødskive innimellom og det var min jobb. Og å forlange at hun skulle være barnevakt innimellom, var helt hårreisende. Selv om det var fordi jeg skulle på foreldremøte på skolen til datteren min.

Psykologen hadde nok et uavklart forhold til sin egen barndom. Kanskje hun hadde alt for mye ansvar for småsøsken og hushold selv :)

Så enorme krav du stilte til din datter! Både brødskiver og barnevakt???

Når jeg var 17 og 16 år også jobbet jeg ved siden av skolen og fikk derfor ingen lommepenger.

Jeg fikk skolebøker, men tror jeg kjøpte det meste av klær selv.

Alt for mye med 1000 kr i måneden. Tror ikke vi kommer til å begynne med lommepenger jeg, eldstemann er 12 år.

Men synes du ikke det er god trening for dem å prioritere hva de vil bruke penger på?

Synes av og til unger får mindre lyst på lørdagsgodt når de får penger til å kjøpe det selv :-) Plutselig blir en ny sprettball mer viktig...

Annonse

Så enorme krav du stilte til din datter! Både brødskiver og barnevakt???

Ja, det var altfor mye. Og så forlangte jeg at hun skulle rydde opp etter seg på kjøkkenet etterat hun hadde laget mat og det var virkelig for mye. Jeg skulle være takknemlig for at hun laget middag. Nemlig.

fei1365380229

Men synes du ikke det er god trening for dem å prioritere hva de vil bruke penger på?

Synes av og til unger får mindre lyst på lørdagsgodt når de får penger til å kjøpe det selv :-) Plutselig blir en ny sprettball mer viktig...

De får noen penger nå og da som de disponerer. Det er egentlig ikke det at jeg er imot ukepenger, men administrasjonen av dem ble så uoverkommelig. Har 4 unger, alle skulle ha forskjellig utbetalt, vi hadde ikke penger i lommeboka, glemte det, de skulle ha forskjellige oppgaver som de stort sett ikke gjorde. Så ble det forhandlet om jeg gjorde det og det.... og hun gjorde ingenting osv og derfor skal jeg ha 50 % av ukepengene og hun ikke mer enn 20 %.

Droppet det, men så får de litt hvis de hjelper til med oppgaver de nødvendigvis ikke gjør, de får penger til kino, gå på McDonalds en gang i blant, ungdomsklubb, skiturer, mobilkort (varer en evighet) m.m. når de trenger.

Jeg krever at de holder rommet nogenlunde ryddig og at de sier ja når jeg spør dem om ting. Så de støvsuger litt, rydder, går på butikken, rydder inn i oppvaskmaskinen osv.

Nå er ikke eldste mer enn 12 år og rimelig umoden så det kan hende vi innfører ukepenger etterhvert når de blir eldre.

Psykologen hadde nok et uavklart forhold til sin egen barndom. Kanskje hun hadde alt for mye ansvar for småsøsken og hushold selv :)

Det kan nok hende. Og det kan også hende at dattera mi følte veldig stort ansvar for broren men jeg har ikke oppdaget at hun har gjort noe spesielt for det.

Sier du det?

Min arving spurte lenge, lenge om det var greit at h*n tok en lynrask telefon... :)

Nå er vi for øvrig nede i kr 1700 på den hersens mobilgreia.

Eneste 'plusset' i denne saken, er at jeg slipper å tenke mobilutgifter de nærmeste x årene.

Noe for forbrukerrådet.

http://www.forbrukerportalen.no

Ja, det var altfor mye. Og så forlangte jeg at hun skulle rydde opp etter seg på kjøkkenet etterat hun hadde laget mat og det var virkelig for mye. Jeg skulle være takknemlig for at hun laget middag. Nemlig.

Jeg hadde langt mer ansvar (og ansvarsfølelse) for min bror i oppveksten, og det ble nok litt i meste laget. Men det du snakker om er jo bare helt normale ting som man må kunne forvente av nesten voksne barn da... Og ikke minst sånne småting ift. et langt yngre søsken. Hos oss var det bare 3 år mellom lillebroren min og meg, og det var et langt større ansvar å ta seg av han (pga funksjonshemningen). Så i mitt tilfelle tror jeg nok at jeg burde gjort mindre hjemme (ift. han, ikke ift. husarbeide og denslags). Men i etterpåklokskapens lys er det mye man kan finne ut av... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...