Gå til innhold

Ukepenger til tenåring

Anbefalte innlegg

Jeg hadde langt mer ansvar (og ansvarsfølelse) for min bror i oppveksten, og det ble nok litt i meste laget. Men det du snakker om er jo bare helt normale ting som man må kunne forvente av nesten voksne barn da... Og ikke minst sånne småting ift. et langt yngre søsken. Hos oss var det bare 3 år mellom lillebroren min og meg, og det var et langt større ansvar å ta seg av han (pga funksjonshemningen). Så i mitt tilfelle tror jeg nok at jeg burde gjort mindre hjemme (ift. han, ikke ift. husarbeide og denslags). Men i etterpåklokskapens lys er det mye man kan finne ut av... :-)

Det kan jo hende at hun var redd at jeg ikke klarte å følge ham opp men hun har absolutt ikke gjort mer, heller mindre, i forhold til andre med småsøsken.

At du gjorde mye, tror jeg virkelig på. Men dere var kanskje så slitne alle sammen at det bare ble som det ble. Og alle vil jo det beste for sine egne og man gjør jo alt man kan for at alle skal ha det bra.

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• frosken

10

• Lurveline

7

• skorpionfisken

7

De får noen penger nå og da som de disponerer. Det er egentlig ikke det at jeg er imot ukepenger, men administrasjonen av dem ble så uoverkommelig. Har 4 unger, alle skulle ha forskjellig utbetalt, vi hadde ikke penger i lommeboka, glemte det, de skulle ha forskjellige oppgaver som de stort sett ikke gjorde. Så ble det forhandlet om jeg gjorde det og det.... og hun gjorde ingenting osv og derfor skal jeg ha 50 % av ukepengene og hun ikke mer enn 20 %.

Droppet det, men så får de litt hvis de hjelper til med oppgaver de nødvendigvis ikke gjør, de får penger til kino, gå på McDonalds en gang i blant, ungdomsklubb, skiturer, mobilkort (varer en evighet) m.m. når de trenger.

Jeg krever at de holder rommet nogenlunde ryddig og at de sier ja når jeg spør dem om ting. Så de støvsuger litt, rydder, går på butikken, rydder inn i oppvaskmaskinen osv.

Nå er ikke eldste mer enn 12 år og rimelig umoden så det kan hende vi innfører ukepenger etterhvert når de blir eldre.

Skjønner at det kunne bli mye administrasjon ut av å holde styr på hvem som hadde gjort sine plikter og ikke...*s*

Det viktigste er jo at du har plikter som de i rimelig grad etterlever; ikke nødvendigvis noe poeng å knytte ukepenger til dette - kanskje tvert i mot...

Min skrekkhistorie er venninnen min som aldri hadde ryddet rommet sitt selv da hun flyttet hjemmefra, og aldri hadde gjort noen form for husarbeide. Hun levde etter mottoet "man skal ikke gjøre noe man ikke har lyst til"... Men hun klarer å få andre til å gjøre det for seg fortsatt - til min store irritasjon!

Jeg hadde langt mer ansvar (og ansvarsfølelse) for min bror i oppveksten, og det ble nok litt i meste laget. Men det du snakker om er jo bare helt normale ting som man må kunne forvente av nesten voksne barn da... Og ikke minst sånne småting ift. et langt yngre søsken. Hos oss var det bare 3 år mellom lillebroren min og meg, og det var et langt større ansvar å ta seg av han (pga funksjonshemningen). Så i mitt tilfelle tror jeg nok at jeg burde gjort mindre hjemme (ift. han, ikke ift. husarbeide og denslags). Men i etterpåklokskapens lys er det mye man kan finne ut av... :-)

Søsken av sterkt funksjonshemmede og syke barn har jo også ofte en stor emosjonell belastning å forholde seg til ved siden av det praktiske. Men ofte er vel totalbelasningen på familien såpass stor at det er vanskelig å unngå en viss overbelastning av søsken.

Det er flott.

Jeg har ingen erfaring med psykologer, men en venninne av meg var hos en engang og jeg ble ikke imponert over hva hun fortalte.

Jeg har privat veldig god erfaring av psykolog. I jobbsammenheng jobber jeg mye sammen med skolepsykologer, og har veldig variert erfaring. Ganske mye dårlig egentlig.

Annonse

Hvis vi tenker på den samme så er han ganske søt også dah...*s* Mannen min hadde mye glede av å fortelle om hvor stor idiot sjefsgnomen var til ham en time hver uke.

Da tror jeg vi tenker på den samme. han har virkelig reddet meg et par ganger når jeg har mistet fullstendig oversikten og alt motet. Han har de beste forklaringene på hvorfor ting er blitt som de har blitt :o)

skorpionfisken

"Han må dessuten holde kjøkkenet vårt rent og ryddig, ved å ta av bordet etter middag. Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske det som ikke går inn i maskinen. Vaske benker og gulv om det er skittent."

Hvor ofte gjør han dette?

Ikke _hver_ dag vel?

Jo, hver dag når han er hjemme hos meg (og jeg tror også det når han er hos faren).

Til gjengjeld lager vi middag hver dag, gjør alt det andre husarbeidet, vasker klærne hans og måker sne/klipper gress. Vi handler inn den maten han trenger pluss litt usunn junk-food innimellom.

I tilegg til dette kan han gjøre andre ting for å tjene penger. Siste uka tjente han 120,- i tilegg for å passe søstera og stebroren i fire timer. Han tjente også 700,- for å vaske en bygning for oss i fire timer (Ikke hjemme). Han skal vaske samme bygningen 4 timer neste uke og tjener 700,- da også.

I sommer tjente han 14000 på en sommerjobb, rett til egen lomme.

Poenget vårt med den lave ukelønna er at han skal stimuleres til å jobbe for å tjene egne penger. Er det noe han må ha så skaffer vi det utenom ukelønna.

Vi betaler 200 pr mnd til mobilen, og gir ham penger til busskort.

Heisann!

Eg synes 100NOK var for lite ihht alt det han må gjøre hjemme. Eg ville nok ha doblet ukelønna hvis dere har god nok økonomi til det. Det koster litt å være sammen med venner. (ta en hamburger, stikke innom bowling, leie en film..) Ungdommer som får for lite lommepenger KAN falle for fristelsen å naske, dessverre.

mvh

mvh

Huff, for å si det på den måten så er det ikke annet å vente at dagens unge er så utrolig uforskammet og bortskjemde når man ser hva somme mener!

Da jeg var tenåring, og det er vel ikke mere enn ti- tolv år siden så gjorde jeg og min søster det meste av husarbeidet, vi fikk litt penger av og til om mor kunne avse noen kroner, hamburger, kino osv fikk vi av og til penger fra bestemor til....

Hvorfor? Jo fordi som mange andre familier så slet min mor sinnsykt med å få endene til å møtes, hun var enslig uten noen som helst støtte i fra staten og med mange ekstrajobber så jobbet hun døgnet rundt og jeg og min søster gjorde dette av egen sunn fornuft fordi vi visste hvor glad og rør mor ble når hun kom hjem for å lage middag og potetene var kokt, oppvasken var tatt, det var støvsuget og ryddet i nesten alle rom... Vi gjorde dette for henne, fordi det var hun som satte mat på bordet og sydde klærne våres etter beste evne!, fordi stefaren våres hadde en tendens til å drikke opp det meste vi hadde av penger!

De gangene bestemor ikke stakk i oss penger til lørdagsgodter eller kino, så jobbet for det, med å sitte barnevakt, klippe naboenes plener, handle for eldre i nabolaget og passe hunder, unger osv osv osv!

Det er bare tull at dagens tenåringer ikke skal gjøre noe hjemme, åsså kreve å få betalt for det i tilleg, et betalt ansvar kalles det, og hva gjør de når de flytter ut, krever de da også at de skal få betalt når de vasker hybelen sin, nei den ser ut som en svinesti fordi ingen har lært dem at det er noe som heter ansvar uten løn!

Saksbehandleren jeg snakket med sist gang jeg var i kontakt med de, var et j.... stort rass......

Noe av det mest arrogante som går i to sko.

NetCom er RÆVA.

Du får ha en hyggelig helg, favn.

Hilsen

Hehe... NetCom damen som ringte til meg for litt siden måtte være noe tom i hodet, hun spurte meg om jeg hadde mobil telefon? Det er den du ringer på nå, sa jeg, da sa hun ja jeg ser det og du har djuce kontant kort ser jeg... ja sa jeg, hvorfor det da sa hun, fordi jeg hadde lyst til å ha det vel, jeg hold igang den samtalen ganske lenge med små fraser... dama skjønne ikke at jeg ikke i min villeste fantasi ville skifte over til netcom:)

Jo, hver dag når han er hjemme hos meg (og jeg tror også det når han er hos faren).

Til gjengjeld lager vi middag hver dag, gjør alt det andre husarbeidet, vasker klærne hans og måker sne/klipper gress. Vi handler inn den maten han trenger pluss litt usunn junk-food innimellom.

I tilegg til dette kan han gjøre andre ting for å tjene penger. Siste uka tjente han 120,- i tilegg for å passe søstera og stebroren i fire timer. Han tjente også 700,- for å vaske en bygning for oss i fire timer (Ikke hjemme). Han skal vaske samme bygningen 4 timer neste uke og tjener 700,- da også.

I sommer tjente han 14000 på en sommerjobb, rett til egen lomme.

Poenget vårt med den lave ukelønna er at han skal stimuleres til å jobbe for å tjene egne penger. Er det noe han må ha så skaffer vi det utenom ukelønna.

Vi betaler 200 pr mnd til mobilen, og gir ham penger til busskort.

Lønna er det jo ikke noe å si på, men jeg syntes kanskje det var litt mye å gjøre for en 15-åring. Man har da en del lekser i den alderen også + fritidsaktiviteter og kamerater.

At man skal hjelpe til hjemme er jeg enig i, men kanskje ikke så mye _hver_ dag.

Om man har flere barn tett, så blir det jo ikke så mye igjen å gjøre for mor og far hvis hver av dem skal gjøre så mye hver dag.

skorpionfisken

Lønna er det jo ikke noe å si på, men jeg syntes kanskje det var litt mye å gjøre for en 15-åring. Man har da en del lekser i den alderen også + fritidsaktiviteter og kamerater.

At man skal hjelpe til hjemme er jeg enig i, men kanskje ikke så mye _hver_ dag.

Om man har flere barn tett, så blir det jo ikke så mye igjen å gjøre for mor og far hvis hver av dem skal gjøre så mye hver dag.

Har ikke flere barn tett. Har en 8 åring som rydder og steller og styrer helt uoppfordret. Det er faktisk hun som ofte jager på oss for å få det ryddig rundt oss. Hun er beviset på at ryddighet og ordentlighet ligger i genene, og ikke i hva man lærer der man er. Hun har som fast oppgave å støvsuge stua, kjøkkenet og gangene, i tilegg til sitt eget rom.

Han bruker 15-30 minutter hver dag på kjøkkenet (det tar ikke lenger tid enn det å tømme og fylle og starte en oppvaskmaskin, vaske knivene og skjærfjølene, gå over benkene med en klut og gå ut med søpla. I tilegg til dette gjør han lekser og bruker 2-4 timer hver dag foran PC og TV om han ikke er med venner, så jeg synes ikke synd i ham.

Ser på det som en del av mine barns oppdragelse at de skal vite at ting ikke gjør seg selv i et hus, og at det ikke er bare en person i huset som skal gjøre husarbeide. Hadde jeg hatt seks barn skulle jeg ikke gjort noe husarbeide selv :-).

Joda, jeg er lat, og det mener jeg mine svigerbarn vil takke meg for i framtiden.

Har ikke flere barn tett. Har en 8 åring som rydder og steller og styrer helt uoppfordret. Det er faktisk hun som ofte jager på oss for å få det ryddig rundt oss. Hun er beviset på at ryddighet og ordentlighet ligger i genene, og ikke i hva man lærer der man er. Hun har som fast oppgave å støvsuge stua, kjøkkenet og gangene, i tilegg til sitt eget rom.

Han bruker 15-30 minutter hver dag på kjøkkenet (det tar ikke lenger tid enn det å tømme og fylle og starte en oppvaskmaskin, vaske knivene og skjærfjølene, gå over benkene med en klut og gå ut med søpla. I tilegg til dette gjør han lekser og bruker 2-4 timer hver dag foran PC og TV om han ikke er med venner, så jeg synes ikke synd i ham.

Ser på det som en del av mine barns oppdragelse at de skal vite at ting ikke gjør seg selv i et hus, og at det ikke er bare en person i huset som skal gjøre husarbeide. Hadde jeg hatt seks barn skulle jeg ikke gjort noe husarbeide selv :-).

Joda, jeg er lat, og det mener jeg mine svigerbarn vil takke meg for i framtiden.

Kanskje lurt å huske på at b

barn lærer mer av det du gjør.

Så om du er "lat" og ikke gkør så mye selv, så er det dette de lærer av, ikke det du sier til dem at de må gjøre.

Annonse

skorpionfisken

Hun var merkelig. Trodde datteren min snakket usant da hun fortalte det så jeg tok med minstemann og dro opp. Hun påstod at datteren min hadde alt for stort ansvar for minstemann også, hun ga ham nemlig brødskive innimellom og det var min jobb. Og å forlange at hun skulle være barnevakt innimellom, var helt hårreisende. Selv om det var fordi jeg skulle på foreldremøte på skolen til datteren min.

Hadde denne psykologen egne barn? Eller var dette noe hun bare hadde lest seg til.

Om hun har egne barn. Stakkar de når de blir voksne og møter verden.

skorpionfisken

Kanskje lurt å huske på at b

barn lærer mer av det du gjør.

Så om du er "lat" og ikke gkør så mye selv, så er det dette de lærer av, ikke det du sier til dem at de må gjøre.

Hvor gammel er du? Er du barn eller har du barn?

Jeg fleipa når jeg sa at jeg var lat. Det er faktisk mer å gjøre i en husholdning enn å rydde kjøkkenet etter middag, og støvsuge. Greit nok at han har full skole ved siden av og lekser. Jeg har selv studert i mange år nå, og vet at man kan disiplinere seg til å gjøre både lekser og husarbeide. Nå er jeg i fullt arbeide og like sliten som han etter jobb. Hvorfor skal jeg da ta alt husarbeidet, og la ham slippe unna?

Men noen har det i seg uansett hva man gjør eller ikke gjør. Min datter (som ikke deler min og sin brors late gener) har ryddemani, og har aldri hatt det rotete på rommet sitt. Hun smårydder også andre plasser i huset. Min sønns rom er stort sett en slagmark. Må mases på for å gjøre elementære ting som å ta opp skitne klær av gulvet. For at han i det hele tatt skulle få føling med at det finnes husarbeide måtte vi innføre strengt regime med kjøkkenet etter middag. Under mye protester over flere år faktisk. Nå endelig 15 år gammel gjør han det uoppfordret fordi han vet at det ikke nytter å slippe unna. Han synes faktis det er morsomt å gjøre det før vi rekker å mase på ham.

Selv slapp jeg å gjøre husarbeide hjemme. Min mor gjorde heller alt selv fordi hun ikke orket å mase på meg. Selv det rotete rommet mitt tok hun innimellom. Jeg hadde ingen plikter hjemme.

Jeg kan love deg at det ble ett sjokk å flytte hjemmefra og oppdage hvor mye det var å gjøre med et hus når man styrer selv.

Hun var merkelig. Trodde datteren min snakket usant da hun fortalte det så jeg tok med minstemann og dro opp. Hun påstod at datteren min hadde alt for stort ansvar for minstemann også, hun ga ham nemlig brødskive innimellom og det var min jobb. Og å forlange at hun skulle være barnevakt innimellom, var helt hårreisende. Selv om det var fordi jeg skulle på foreldremøte på skolen til datteren min.

Stakkars datteren min da.

Nå har pappaen og jeg ligget med oppkastsyke.Alle i familien har vært syke bortsett fra eldstedatteren på 13.

Hun har skiftet bleie på minstemor(en gang) ryddet hus, og laget taco til oss.

Dette er faktisk helt frivillig fra hennes side, men i følge den psykologen så er det jo virkelig synd på henne.

Stakkars datteren min da.

Nå har pappaen og jeg ligget med oppkastsyke.Alle i familien har vært syke bortsett fra eldstedatteren på 13.

Hun har skiftet bleie på minstemor(en gang) ryddet hus, og laget taco til oss.

Dette er faktisk helt frivillig fra hennes side, men i følge den psykologen så er det jo virkelig synd på henne.

Det er grunn til full oppvask med barnevernet det, skal jeg si deg ;o)

Nå må du ikke glemme at psykologen sa til meg at barn under 18 år ikke skal ha noen oppgaver hjemme. De har mer enn nok med skolen og venner og bør slippe alt ansvar utenom det. Livet er nemlig ikke så enkelt for dem som det var for oss når vi var yngre.

Og dette er helt sant, jeg dro opp å snakket med dama for jeg nektet å tro det da datteren min fortalte meg det. Må bare tilføye at jeg ikke var enig med henne.

Jeg snakket nettopp med en 4 år gammel jente som hadde plukket poteter, passet lillesøster, matet høner osv og hadde tjent 500 kroner de siste to månedene. Hun ønsker seg nemlig en dukke som kan rape!!! Hun var så stolt over jobbingen sin at hun nesten sprakk:-)

Tror du jeg bør kontakte barnevernet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...