freshte Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Vi har vært hjemme med jenta vår i 6 uker nå, og det meste begynner å gå seg til Hun sover 12 timer hver natt, er glad og blid, og sluker alt som livet har å by på. Bortsett fra mat! Hun er 14 mnd, og har ikke fått annet enn flaske før overtakelsen, men hun har heller ikke villet ha annet etterpå heller. Vi forsøker å gi henne smaksprøver på alt ved å gni litt på leppene hennes, men hun vrir seg unna både fingre og skje. Hun smaker heller ikke på lekene sine, eller andre ting, bortsett fra litt avis i ny og ne. Har prøvd å fylle fruktpure eller potetmos på flaska, men da ville hun ikke ta den, og heller ikke ved neste måltid. Har derfor utsatt det eksperimentet av frykt for at hun vil nekte å ta flaska. Har fått mange råd av helsesøster, men ingenting ser ut til å hjelpe. Hun får nok næring med morsmelkerstatning og velling av forskjellig slag, og har lagt på seg siden vi kom hjem, men det er jo vanskelig å venne henne på ny mat så lenge hun ikke vil ta imot skjeen. Da vi oppdaget at hun likte sjokolade, prøvde vi med nugatti på skjeen. Det var suksess i 2 dager, og deretter nektet hun igjen. Er det noen som har vært i lignenede situasjon og har noen råd å komme med? Vi har adoptert fra Kina. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155914-hun-vil-ikke-ha-fast-f%C3%B8de/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Har du prøvd med å la henne sitte sammen med dere når dere spiser, og ha tilgang på biter av potet, brød, kokte grønnsaker ol. så hun selv kan plukke i munnen? Ikke forsøke å mate henne, men la henne utforske maten selv? (Det kan nok bli en del som havner på gulvet/kastes rundtomkring men det er OK). Når hun ser dere spise, kanskje hun vil forsøke å putte litt i munnen selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155914-hun-vil-ikke-ha-fast-f%C3%B8de/#findComment-1002142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 jeg vil støtte kava sitt forslag, men det kunne også ha hjulpet hvis dere kjente noen andre med små barn og ba dem spise sammen med dere.Ofte er det slik at barn hermer etter hverandre,derfor kan det hende at hun ville ha prøvesmakt litt når hun så at andre små gjør det samme.(det er faktisk ikke det samme om det er voksne som viser-det er utrolig snålt!) Ellers så ville jeg ha prøvd nestle barnegrøt i godt uttynnet stand og dyttet skjeen litt inn i munnen,selvom hun spytter det utigjen så må man fortsette å prøve litt og videre neste dag....Husker med min første egenfødte at vi måtte gjøre dette da flaska ble foretrukket.Da var barnet et halvt år gammelt, men min erfaring med mitt kinabarn er at alt er veldig på "etterskudd" og de må få gjennomgå disse babytingene først før de kan gjøre andre ting som vi egentlig ville ha forventet i den aldersgruppa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155914-hun-vil-ikke-ha-fast-f%C3%B8de/#findComment-1002229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no stress Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Ta tiden til hjelp! Vi brukte mye lenger tid enn det. - med god samvittighet. Det kommer. Jeg prøvde å se henne for meg med tutteflaske på skolen, og da skjønte jeg at hun selvsagt ville spise andre ting etterhvert. Hun trenger den tryggheten ennå. Du trenger ikke være bekymret for næringsinntaket. Det er mye godt i det hun får på flaske. Vår datter brukte mer enn et år før hun spiste fast føde. Men tynn velling (på flasken) gikk greit forholdvis fort. Og etterhvert tynn grøt - som vi i begynnelsen presset i henne med skje. Det gikk over to år før hun tok en bit av et eple... Bare ikke stress henne. Det blir pinlig med flaske på ungdomsskolen, så har hun ikke sluttet før, så skjer det nok da.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155914-hun-vil-ikke-ha-fast-f%C3%B8de/#findComment-1002599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinaadoptant Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hei Vi har det akkurat slik dere har det!! Vi kom hjem fra Kina for 6 uker siden vi også, og har ei jente som nå er 12 mnd gammel. Hun tar også kun flaske. Hun spiser (drikker...) alle typer grøt, most banan, middag (most potet/gulrot) men alt fra flaske som vi har klippet større hull i. Da vi kom hjem startet vi med skje, og vi "lurte" henne på forskjellige måter til å spise grøt etc. av skje. Det skar seg etter hvert fullstendig, og nå nekter hun plent på annet enn vanlig flaske. Har også prøvd brødbiter, men det er bare totalt uinteressant for henne. Helsesøster og lege mener at vi ikke skal stresse dette i det hele tatt - det ordner seg etter hvert. Mitt råd til deg er å ikke tvinge eller lure skje inn i munnen hennes, for da kan det gjøre vondt verre. For øvrig har vi det samme problemet med tannkost. Hun hater tannkosten, men vi prøver litt hver dag... Noen som har råd her? (Var dere på samme hentereise som oss, kanskje? Vi var med VB i Kina fra 1.-15. juli) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155914-hun-vil-ikke-ha-fast-f%C3%B8de/#findComment-1003930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.