Gå til innhold

fra kamera til pc til video...

Anbefalte innlegg

trk1365380645
Skrevet

Har klart mesterstykket å redigere en liten videosnutt på pc- en min (dvs: Lagt musikk oppå 6 minutter film...), og er veldig fornøyd med meg selv. Men så finner jeg liksom ikke ut hva jeg så kan gjøre for å få pc-filen til å bli en video... Må sikkert gå veien om kameraet igjen,men mangler bruksanvisning, og syns ikke det var så lett å tenke seg til. Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Kommer selvfølgelig an på hva slags kamera og hva slags redigeringsprogram du har på PC, men enkleste måte er å plugge kamera i PC'n som du gjorde når du fikk bildene inn på pc'n.

Sett kamera ditt i play + record + pause samtidig.

Gjør klar filmen din på pc'n.

Slipp pauseknapp på kamera.

Trykk på play på PC'n og du skal få det over.

(Dette gjør jeg ihvertfall med firewire - tror det går med USB også.)

Lykke til!

hilsen

Skrevet

Sant det er gøy? Jeg elsker å redigere filmer og må faktisk begrense meg kraftig for å ikke få for mye film. Jeg har redigert og tatt det tilbak til både VHS og DVD. Men jeg har Mac og ikke Windows, så det er litt forskjellig.

Du skal vel ha den til å bli en VHS? I mitt program kan jeg velge "eksporter" i menyen. Da tar jeg den ferdige redigerte filmen tilbake på DV-tapen (en annen enn den med råfilmen). Deretter kobler jeg kameraet med DV-tapen med den ferdige filmen til TVen. Så har jeg en tom vhs i videospilleren og trykker play på kameraet og record på videospilleren. Jeg mener å huske at jeg måtte ha TVen på en annen kanal som jeg slet med å finne. Det er en stund siden jeg gjorde dette.

Men sånn er vel veien å gå uansett om det er Mac eller PC. DVD-brenner er mye gøyere men det har jeg dessverre ikke selv. Sukk.

Lykke til jaffal!

Gjest hilsen fra nybegynner
Skrevet

Jeg spør litt jeg også:

Må man ha et eget filmredigeringsprogram for å spille av en film på pc fra kamera, eller er det nok å ha en kabel? Nå tenker jeg ikke på redigering altså, for der må man vel kjøpe et program.

Skrevet

Jeg spør litt jeg også:

Må man ha et eget filmredigeringsprogram for å spille av en film på pc fra kamera, eller er det nok å ha en kabel? Nå tenker jeg ikke på redigering altså, for der må man vel kjøpe et program.

Jeg må bruke et program (iMovie, gratisprogram) for å se på filmen på min Mac. Det er dette programmet jeg bruker til å både se film på datamaskinen som er på kameraet, overføre filmen til datamaskinen og til å redigere med.

Gjest hilsen en nybegynner
Skrevet

Jeg må bruke et program (iMovie, gratisprogram) for å se på filmen på min Mac. Det er dette programmet jeg bruker til å både se film på datamaskinen som er på kameraet, overføre filmen til datamaskinen og til å redigere med.

Hvor kan man laste ned det programmet da?

trk1365380645
Skrevet

Sant det er gøy? Jeg elsker å redigere filmer og må faktisk begrense meg kraftig for å ikke få for mye film. Jeg har redigert og tatt det tilbak til både VHS og DVD. Men jeg har Mac og ikke Windows, så det er litt forskjellig.

Du skal vel ha den til å bli en VHS? I mitt program kan jeg velge "eksporter" i menyen. Da tar jeg den ferdige redigerte filmen tilbake på DV-tapen (en annen enn den med råfilmen). Deretter kobler jeg kameraet med DV-tapen med den ferdige filmen til TVen. Så har jeg en tom vhs i videospilleren og trykker play på kameraet og record på videospilleren. Jeg mener å huske at jeg måtte ha TVen på en annen kanal som jeg slet med å finne. Det er en stund siden jeg gjorde dette.

Men sånn er vel veien å gå uansett om det er Mac eller PC. DVD-brenner er mye gøyere men det har jeg dessverre ikke selv. Sukk.

Lykke til jaffal!

Takk for svar. Nå har jeg prøvd å finne ut av det, men får det likevel ikke til, og så tenkte jeg at du høres ut som en som kanskje kan hjelpe meg videre... Jeg kommer så langt at jeg skal overføre til "bærbar enhet", men det ser ikke ut til at kameraet er en bærbar enhet?! Kan jeg bruke iMovie når jeg ellers bruker windows? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe dvd- brenner?! (Som vi ikke har råd til, for vi må jo spare til neste adopsjon:-) )

Skrevet

Takk for svar. Nå har jeg prøvd å finne ut av det, men får det likevel ikke til, og så tenkte jeg at du høres ut som en som kanskje kan hjelpe meg videre... Jeg kommer så langt at jeg skal overføre til "bærbar enhet", men det ser ikke ut til at kameraet er en bærbar enhet?! Kan jeg bruke iMovie når jeg ellers bruker windows? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe dvd- brenner?! (Som vi ikke har råd til, for vi må jo spare til neste adopsjon:-) )

Hei!

Ikke meningen å blande seg inn her, men jeg fikk så lyst til å svare deg. Vi kjøpte et program for redigering av filmer for over ett år siden, men har ikke kommet i gang ennå. Men- det klør i fingrene etter å redigere filmene fra Sri Lanka :-)

Men - ang. om kameraet ditt er en bærbar enhet, så er den jo det. Det som avgjør er om den har både DV in og out! Noen kameraer har bare mulighet til å sende filmen fra seg, altså DV out. Da kan man ikke få filmen tilbake til kameraet. Dette ble vi gjort oppmerksomme på da vi kjøpte kamera før hentereisen, så vi kjøpte ett som hadde DV in også, dvs at det kan ta imot ferdig redigert film etterpå.

Men - dersom dere ikke har et slikt kamera selv, så kan dere kanskje låne et av noen!?

Lykke til med det!

Mvh

trk1365380645
Skrevet

Hei!

Ikke meningen å blande seg inn her, men jeg fikk så lyst til å svare deg. Vi kjøpte et program for redigering av filmer for over ett år siden, men har ikke kommet i gang ennå. Men- det klør i fingrene etter å redigere filmene fra Sri Lanka :-)

Men - ang. om kameraet ditt er en bærbar enhet, så er den jo det. Det som avgjør er om den har både DV in og out! Noen kameraer har bare mulighet til å sende filmen fra seg, altså DV out. Da kan man ikke få filmen tilbake til kameraet. Dette ble vi gjort oppmerksomme på da vi kjøpte kamera før hentereisen, så vi kjøpte ett som hadde DV in også, dvs at det kan ta imot ferdig redigert film etterpå.

Men - dersom dere ikke har et slikt kamera selv, så kan dere kanskje låne et av noen!?

Lykke til med det!

Mvh

Takk for svar! Har leitet gjennom den ikke helt forståelige menyen på skjermen, og finner ingen dv-in, så det ser mørkt ut. Men jeg gir ikke helt opp før jeg har fått tak i bruksanvisningen og får lest den! Men nå har i hvertfall min bror lært meg å lage video-cd, og muligheten for å lagre filen på en cd slik at jeg kan ta den med til noen med dvd- brenner. Så jeg lærer masse!

Skjønner forresten det med å redigere hentereisefilm, det er det jeg har prøvd litt på også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...