Gjest midia Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hei midia! Har fulgt litt med på denne tråden og nå tenkte jeg å "bryte" litt inn her, unnskyld. Sønnen min går i 7.kl. og han har asperger. Han hadde de samme skrive problemene son din + at han ikke skilte mellom små og store bokstaver og skrev alt i ett langt ord. Dette ordnet seg når han fikk data gjennom hjelpemiddelsentralen. Da så han plutselig alt som trykte bokstaver og fikk bruke rette prog. i begynnelsen. Har din unge data? Har søknadsskjema liggende hjemme,men vet ikke om hvem som skal fylle det ut? Husker du hva dere skrev? Håper på å få data til ham,har pc hjemme men vil gjerne ha en bærbar. Har gutten din pc hjemme eller på skolen fra hjelpemiddelsentralen? Han har prøvd å gjøre skrivelekser på pc å det går mye bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1014459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ferry Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Har søknadsskjema liggende hjemme,men vet ikke om hvem som skal fylle det ut? Husker du hva dere skrev? Håper på å få data til ham,har pc hjemme men vil gjerne ha en bærbar. Har gutten din pc hjemme eller på skolen fra hjelpemiddelsentralen? Han har prøvd å gjøre skrivelekser på pc å det går mye bedre. Husker ikke om det var assistenten eller spes.ped. som fylte det ut, men det ble gjort på skolen. Vi skrev bare under så ordnet skolen resten. Han har en laptop og 2 skrivere gjennom sentralen. En skriver på skolen og en hjemme. Dette er matriell han har fått foreløbig til han er ferdig med ungdomsskolen. På bupa sa de at det å skriv for hånd var vanskelig for barn med den diagnosen. Det er lagd egene læringsprogram for aspergerbarn på data, men disse er foreløbig bare på engelsk tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1014469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jone50 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hei Jone50! Gutten min har musikk som "særinteresse". Han har godt språk og leser kjempebra. Skriving er litt problematisk,han hopper over bokstaver som f.eks han blir hn og hun blir hn til blir ti osv. det er ofte vokaler som blir utelatt. Leker alene ute i friminutt, ser ikke ut til at det bryr ham så veldig å ha venner. Det med venner ser ut til at det blir mindre og mindre viktig for ham. Han er enebarn og vant til å leke alene,men han har gått i bhg siden han var 1 1/2 år. Lekte på sidelinja da også. Hva er Zoloft? Har han noen venner,eller leker han også på sidelinja? Hvilken hjelp har dere? Hei midia.det er nok ikke lett å skrive for disse barna.min skriver riktig men med store bokstaver.men tror det har med Touret"skrives vel ikke slik men"han har også noen tiks.sier han har venner,men de få gangene det har vært noen her er det kunn for å se på at han spiller,og det gidder de jo ikke lenge.de må jo ikke røre noe av systemene hans.Han hater å kjøre bil,kjeder seg og blir da veldig "autist"zoloft er et antidepresivt middel.Min sønn leker også på sidelinjen.Vi har prøvd weekend hjem og støttekontakt,men det vil han ikke.Har hjelpestønad,sats 2.hva har dere av hjelp.hvordan er det med spising? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1014800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hei midia.det er nok ikke lett å skrive for disse barna.min skriver riktig men med store bokstaver.men tror det har med Touret"skrives vel ikke slik men"han har også noen tiks.sier han har venner,men de få gangene det har vært noen her er det kunn for å se på at han spiller,og det gidder de jo ikke lenge.de må jo ikke røre noe av systemene hans.Han hater å kjøre bil,kjeder seg og blir da veldig "autist"zoloft er et antidepresivt middel.Min sønn leker også på sidelinjen.Vi har prøvd weekend hjem og støttekontakt,men det vil han ikke.Har hjelpestønad,sats 2.hva har dere av hjelp.hvordan er det med spising? Hei! Vi har ingen hjelp på fritiden,kan få støttekontakt men han vil ikke. Han har spes.ped lærer 6 timer i uka og assistent i friminuttene. 1 1/2 time leksehjelp i uka har han også. Har ennå ikke fått diagnose da det står igjen ett spørsmålsskjema angående Asperger. Derfor har vi ventet med å søke hjelpestønad osv. Han er veldig kresen i matveien,liker ikke brød men vi bruker rundstykker å det går bra. Spiser aldri frokost,et halvt rundstykke og ingen drikke er det han vil ha på skolen. Litt flinkere til middag, da spiser han bra men lite grønnsaker. Kveldsmat går ned på høykant bare det ikke er brødskiver,det går på: egg,omelett,ostesmørbrød, vaffel m.m Brødskiva er grei å spise når den er stekt som ostesmørbrød eller vært i brødristeren. Han får vitamintabletter hver dag. Han vil sjelden/aldri ta i mot mat hos fremmede,går bra på restaurant og hos mormor. Hvordan er det med spising og hygiene hos dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1015842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jone50 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hei! Vi har ingen hjelp på fritiden,kan få støttekontakt men han vil ikke. Han har spes.ped lærer 6 timer i uka og assistent i friminuttene. 1 1/2 time leksehjelp i uka har han også. Har ennå ikke fått diagnose da det står igjen ett spørsmålsskjema angående Asperger. Derfor har vi ventet med å søke hjelpestønad osv. Han er veldig kresen i matveien,liker ikke brød men vi bruker rundstykker å det går bra. Spiser aldri frokost,et halvt rundstykke og ingen drikke er det han vil ha på skolen. Litt flinkere til middag, da spiser han bra men lite grønnsaker. Kveldsmat går ned på høykant bare det ikke er brødskiver,det går på: egg,omelett,ostesmørbrød, vaffel m.m Brødskiva er grei å spise når den er stekt som ostesmørbrød eller vært i brødristeren. Han får vitamintabletter hver dag. Han vil sjelden/aldri ta i mot mat hos fremmede,går bra på restaurant og hos mormor. Hvordan er det med spising og hygiene hos dere? Hei midia.Jeg har heller ikke hjelp på frit.er også alenemor,men på trygd,må være vansklig og jobbe når man har et slikt barn.Du MÅ forte deg å søke om hj.stønad.får det selv om han ikke har en diagnose.her går det kun i rent kjøtt,kun brun saus,egg,sjokopålegg,vafler og pannekaker.Men melkeprodukter må han være litt forsiktig med.får problemer med maven.Spiser kun hos kjente.selv om det er ting han liker,spiser han det ikke hvis fremede har lagd det.Ute på byen,kun pomes frite.vansklig disse barna,men jeg har en god gutt,som netopp ringte fra skolen,fordi han savnet meg.Dusjer kun på søndager,klarer ikke det selv.Når jeg sier vi må vaske,da er det et pes.Det +å pusse tenner+skifte tøy,er tydligvis helt unødvendig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1015872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hei midia.Jeg har heller ikke hjelp på frit.er også alenemor,men på trygd,må være vansklig og jobbe når man har et slikt barn.Du MÅ forte deg å søke om hj.stønad.får det selv om han ikke har en diagnose.her går det kun i rent kjøtt,kun brun saus,egg,sjokopålegg,vafler og pannekaker.Men melkeprodukter må han være litt forsiktig med.får problemer med maven.Spiser kun hos kjente.selv om det er ting han liker,spiser han det ikke hvis fremede har lagd det.Ute på byen,kun pomes frite.vansklig disse barna,men jeg har en god gutt,som netopp ringte fra skolen,fordi han savnet meg.Dusjer kun på søndager,klarer ikke det selv.Når jeg sier vi må vaske,da er det et pes.Det +å pusse tenner+skifte tøy,er tydligvis helt unødvendig Ikke noe bra hygiene her heller,pusse tenner er uaktuelt(tar fluor)men det blir jo ikke helt bra da. Vasker seg aldri om morgenen,liker ikke hårvask. Er flink til å vaske fingre etter dobesøk(heldigvis)uten at noen sier at han skal gjøre det. Jeg er samboer og har en del vikariater så jeg jobber en del. Samboeren er borte 14 dager pr mnd i jobb så jeg er mye alene om ansvaret. Vi kan ikke ta opp noen diskusjon med gutten for det fører så å si bestandig til raseri og han går løs på oss eller andre ting,det har blitt litt bedre etter medisin start men vi har ennå litt igjen. Så koselig at han ringer hjem å savner mamma'n sin. Gutten min er kosegutt å liker å sitte i fanget mitt å se tv f.eks Får mange klemmer også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1015881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jone50 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Ikke noe bra hygiene her heller,pusse tenner er uaktuelt(tar fluor)men det blir jo ikke helt bra da. Vasker seg aldri om morgenen,liker ikke hårvask. Er flink til å vaske fingre etter dobesøk(heldigvis)uten at noen sier at han skal gjøre det. Jeg er samboer og har en del vikariater så jeg jobber en del. Samboeren er borte 14 dager pr mnd i jobb så jeg er mye alene om ansvaret. Vi kan ikke ta opp noen diskusjon med gutten for det fører så å si bestandig til raseri og han går løs på oss eller andre ting,det har blitt litt bedre etter medisin start men vi har ennå litt igjen. Så koselig at han ringer hjem å savner mamma'n sin. Gutten min er kosegutt å liker å sitte i fanget mitt å se tv f.eks Får mange klemmer også! Hei midia.Sitter å jobber på dataen,derfor så raskt svar.min sønn blir også vannvittig sint noen ganger,og gråter mye når han er sint.Vil helst ikke trøstes.Sitter på fanget,koser,og sier han elsker meg.Dette er mye innlært.Han har problemer med å se sint,lei seg,glad,o.l.men har lært noe etterhvert.Han har ritualer for kveldstell.avskjeder.jeg må fremdeles leie han inn på skolen,men der går det bedre i år etter at han fikk assistent.de spiller litt,baker,går på besøk o.l.dette synes han er gøy.hyggerlig å snakke med deg.kjenner ingen her med slik diagnose 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1015902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hei midia.Sitter å jobber på dataen,derfor så raskt svar.min sønn blir også vannvittig sint noen ganger,og gråter mye når han er sint.Vil helst ikke trøstes.Sitter på fanget,koser,og sier han elsker meg.Dette er mye innlært.Han har problemer med å se sint,lei seg,glad,o.l.men har lært noe etterhvert.Han har ritualer for kveldstell.avskjeder.jeg må fremdeles leie han inn på skolen,men der går det bedre i år etter at han fikk assistent.de spiller litt,baker,går på besøk o.l.dette synes han er gøy.hyggerlig å snakke med deg.kjenner ingen her med slik diagnose Ser ut til at din gutt er "mer"? preget av Asperger enn min er. Han klarer godt å vise om han er sint,sur,glad osv. Han vil sjelden ha trøst men blir heller sinna. Går selv til og fra skolen,å kan godt klare seg selv hjemme alene to-tre timer etter skoletid. Det er den sosiale biten som er det sterkeste tegnet på at han kanskje har Asperger,lite venner og stadig konflikter med andre barn er noe vi sliter med. Kjenner ingen her i området heller som har Asperger. Hyggelig å "sammenligne" litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1016503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jone50 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Ser ut til at din gutt er "mer"? preget av Asperger enn min er. Han klarer godt å vise om han er sint,sur,glad osv. Han vil sjelden ha trøst men blir heller sinna. Går selv til og fra skolen,å kan godt klare seg selv hjemme alene to-tre timer etter skoletid. Det er den sosiale biten som er det sterkeste tegnet på at han kanskje har Asperger,lite venner og stadig konflikter med andre barn er noe vi sliter med. Kjenner ingen her i området heller som har Asperger. Hyggelig å "sammenligne" litt. Hei igjen midia.Ja det er fint å se likheter og forskjeller.min er jo høyt.fung autist.men han og asbergere har jo mange likheter.og da særlig på det sosiale.min kan også godt være hjemm litt alene,sitter bare å spiller.men hvis det skulle skje noe,vet han ikke å ordne opp.om noen ringer å spør hvor jeg er,vet han ikke,selv om jeg sa hva jeg skulle 10 ganger.han går ikke til skole,jeg må kjøre.han blir fort sliten.det har kanskje noe med at han ikke lærte å gå før han var 22mnd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1016677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berni Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hei igjen midia.ja det er nok stor forskjell på disse barna,og diagnosene går over i hverandre.kommer nok litt ann på de som stiller diagnosen også.min sønn har nå etterhvert et brukbart språk,men med lite forståelse.prater heller ikke mye.jo om det han er opptatt av,spill feks,da prater han.men å prate om ting som opptar andre såvirker det som det går rett ut igjen.får heller ikke mye svar.nå har han begynt med verb på skolen.og det kunne like gjerne vært gresk.for å få han mer sosial ble det prøvd Zoloft,men da ble han så hyper.har ditt barn noen sær inntresser?Fint å snakke med deg foresten.kjenner ingen her vi bor med denne diagnose Hei! Jeg var ikke innom de siste dagene, derfor tok det litt tid før du fikk svar. Gutten min har "skjemaer" som særinteresse. Han bruker hver eneste dag ganske mye tid til å utforme og tegne kompliserte skjemaer som han da fyller ut. Ellers så skriver han telefonlister, eller andre lister. Merkelig det der med særinteresser, ikke sant? Du skrev at du ikke kjente noen med samme diagnose. Vi synes også det er vanskelig fordi barn med høytfungerende autsime både er annerledes en dårligere fungerende a. eller aspergere. Men vi har blitt kjent med noen "lignende" tilfeller gjennom autismeforeningen. Kanskje hadde dette vært noe for dere. De har mange aktive fylkeslag. Ellers så har Hab. Tjenesten i Buskerud begynt med en mandagsklubb. En gang i måneden får vi foreldrene undervisning, mens barna blir passet på. Veldig nyttig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1017201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jone50 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hei! Jeg var ikke innom de siste dagene, derfor tok det litt tid før du fikk svar. Gutten min har "skjemaer" som særinteresse. Han bruker hver eneste dag ganske mye tid til å utforme og tegne kompliserte skjemaer som han da fyller ut. Ellers så skriver han telefonlister, eller andre lister. Merkelig det der med særinteresser, ikke sant? Du skrev at du ikke kjente noen med samme diagnose. Vi synes også det er vanskelig fordi barn med høytfungerende autsime både er annerledes en dårligere fungerende a. eller aspergere. Men vi har blitt kjent med noen "lignende" tilfeller gjennom autismeforeningen. Kanskje hadde dette vært noe for dere. De har mange aktive fylkeslag. Ellers så har Hab. Tjenesten i Buskerud begynt med en mandagsklubb. En gang i måneden får vi foreldrene undervisning, mens barna blir passet på. Veldig nyttig! Hei berni.Tusen takk for opplysning om mandagsklubb.hab temet buskerud er vel drammen det da.merklig at jeg ikke har fått besk.mikael har jo vært der til utredning.jeg vet kun det jeg har lest meg til.pluss att vi var på nesbyen i fjord.kurs med autistfor.lærerikt,men slettes ikke nok.spør du meg faller disse barna mellom 2 stoler.vi snakkes,nå må jeg ringe koordinator å kjefte litt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1017506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berni Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hei berni.Tusen takk for opplysning om mandagsklubb.hab temet buskerud er vel drammen det da.merklig at jeg ikke har fått besk.mikael har jo vært der til utredning.jeg vet kun det jeg har lest meg til.pluss att vi var på nesbyen i fjord.kurs med autistfor.lærerikt,men slettes ikke nok.spør du meg faller disse barna mellom 2 stoler.vi snakkes,nå må jeg ringe koordinator å kjefte litt Hei igjen! Mandagsklubben er forholdsvis nytt og bare til barn opptil 10 år og deres foreldre, så sønnen din er for gammel. Vi var i Nesbyen i år. Veldig nyttig! Jeg er helt enig at våre barn på mange måter faller mellom to bord. De fleste har veldig liten kunnskap om høytfungerende autister og de blir jo stadig overvurdert av de rundt seg. Siden du bor i Buskerud - hvilken kommune er det da? Bor selv i Øvre Eiker.Vi har stort sett hatt god kontakt med de forskjellige instanser i kommunen, men de siste 1-2 år har det vært nokså uoversiktlig og langt i fra bra der p.g.a. omstruktureringer. De er også klart underbemannet. Jeg synes at vi stadig må minne dem om hva de må gjøre. Vedtak blir fattet og så ikke fulgt opp. Vi venter også fortsatt på å utarbeide en individuell plan (habiliteringsplan).Med avlastningen er det også så som så. Jeg opplever denne avhengigheten av instanser som veldig vanskelig og slitsom.Jeg føler at de er utløsende for mye unødvendig stress/belastninger. Men jeg er kjempefornøyd med skolen og vi har et godt tilbud der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1020881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jone50 Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hei igjen! Mandagsklubben er forholdsvis nytt og bare til barn opptil 10 år og deres foreldre, så sønnen din er for gammel. Vi var i Nesbyen i år. Veldig nyttig! Jeg er helt enig at våre barn på mange måter faller mellom to bord. De fleste har veldig liten kunnskap om høytfungerende autister og de blir jo stadig overvurdert av de rundt seg. Siden du bor i Buskerud - hvilken kommune er det da? Bor selv i Øvre Eiker.Vi har stort sett hatt god kontakt med de forskjellige instanser i kommunen, men de siste 1-2 år har det vært nokså uoversiktlig og langt i fra bra der p.g.a. omstruktureringer. De er også klart underbemannet. Jeg synes at vi stadig må minne dem om hva de må gjøre. Vedtak blir fattet og så ikke fulgt opp. Vi venter også fortsatt på å utarbeide en individuell plan (habiliteringsplan).Med avlastningen er det også så som så. Jeg opplever denne avhengigheten av instanser som veldig vanskelig og slitsom.Jeg føler at de er utløsende for mye unødvendig stress/belastninger. Men jeg er kjempefornøyd med skolen og vi har et godt tilbud der. Hei berni.Ja jeg heiv meg på telf,kun for å finne ut at Mikael var for gammel.men fikk snakke med han som har hatt sønnen min på hab teamet.fikk ut mye frustrasjon.he .he.min koordinator hadde sagt at hun trodde alt gikk greit,uten å snakke med meg.kjekt ikke sant?når jeg ikke klager,er sikkert alt o.k.Så nå skal det jobbes.han har enderlig fått basengtrening hver Tors.begynner vel å gå seg til på skolen,men senest i kveld lurte han på om jeg kunne kjøpe dynamitt,skulle sprenge skolen.Vi bor på Hurum.om du vil prate litt mer privat er mail min:[email protected] også med assistenten,og hun sier at dagens skole egner seg ikke for autister.vi snakkes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1021687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Han har vært til utredning men ennå ikke fått sikker diagnose. Men de tror det er Asperger og ADHD. Han får Ritalin for adhd å det hjelper en del. Han har 8 timer spes.ped hjelp pr uke på skolen. Assistent i friminuttene. Håper på å få diagnosen før jul sånn at vi kan søke om grunnstønad/hjelpestønad og hjelpemidler snart. Vi bør også ha en diagnose før vi kan melde oss på kurs ol. Har vært på ett kurs om Autisme/Asperger barn i regi av bup som utreder gutten vår. Må legge til at gutten vår gikk i barnehagen å var fire år da jeg første gang tok kontakt med ppt. Det ble gjort observasjon èn dag men de fant ingenting, så gikk det noen år å gutten begynte på skolen,da kom bup på banen for videre utredning å de er ennå ikke ferdig så det tar tid! (Gutten er 9 år og fjerdeklassing) Har dere noe hjelp i skolen? dere behøver ikke en diagnose på papiret for å melde dere på kurs. dersom noen er intresert i å reise litt skal det være et kurs i bodø i begynnelsen av mars 2005. dette er et kurs hvor man kan få dekket reise opphold og tapt arbeidsfortjeneste fra trygdekontoret. kurset anonseres på hjemmesiden til autismeforeningen i nordland om ikke så lenge. ellers så skal det være gilbergkurs i oslo 18 og 19 november. info på "ps-forum.no" tema er empatiforstyrrelser hos barn og unge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1047445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei berni.Tusen takk for opplysning om mandagsklubb.hab temet buskerud er vel drammen det da.merklig at jeg ikke har fått besk.mikael har jo vært der til utredning.jeg vet kun det jeg har lest meg til.pluss att vi var på nesbyen i fjord.kurs med autistfor.lærerikt,men slettes ikke nok.spør du meg faller disse barna mellom 2 stoler.vi snakkes,nå må jeg ringe koordinator å kjefte litt Hei var du på seminaret den andre uka i fjor. for de over ti år. det var i så fall jeg også så da har vi møttes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156576-den-nyeskole-modellen/page/2/#findComment-1047785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.