Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 8 mnd, mitt andre barn. Har fullammet i 6 mnd uten de store problemene, litt sår i starten.Ammer fortsatt mye. Han sover i 10 timer uten mat om natten.

Problemet mitt er at jeg nå har fått smertefulle sprekker ved "roten" av brystvortene. Dette har vart et par uker nå, og det er forferdelig vondt å amme. Han har seks tenner, de fire siste har kommet de siste dagene. Jeg har inntrykk av at han har riktig sugetak, han gaper høyt, men jeg kan ikke være sikker, kjenner bare at det gjør vondt!

Har prøvd å smøre med Purelan, og det føles som om det beskytter litt, men jeg blir ikke mindre sår.

Trenger gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156659-s%C3%A5re-brystvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære sassy.

Ditt spørsmål kan gi flere alternative svar. Først sier du at barnet har fått mange tenner i den siste tiden. Dersom barnet biter eller gnisser med de skarpe tennene, kan dette lage sår.Sørg for å ta barnet raskt fra brystet når han er ferdig med å suge effektivt slik at han ikke blir liggende å gnisse. Har du først fått sår er dette en inngangsport for baktereier som kan gi infeksjon i såret. Et annet alternativ kan være sopp.Det kan være smertefullt ved amming, men kjennetegnes også med stikkende,brennende smerter etter og mellom amminger. Brystknoppene får ofte sterk rød farge og huden kan være skinnende og tørr. Barnet kan ha trøske som vises som et hvitt belegg på slimhinnene i munnen eller rød,irritert hud i bleieregionen.Hvis du er av de som har eksemhud kan du også få eksem på brystknoppene som kan lage sprekker i huden Har barnet begynnt med ny mat eller tatt medisin som kan gi kontakteksem på huden din? .Jeg vil anbefale at du kontakte helsestasjonen eller fastlegen for en vurdering og at det blir tatt en prøve av såret og melken din slik at du kan få riktig behandling. Dersom du har sopp, skal både mor og barn ha behandling med Mykostatin til begge er symptomfri. Lykke til.

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...