Gå til innhold

gravid student

Anbefalte innlegg

Hei, jeg en jente på 17 år som muligens er gravid. Jeg og min kjæreste skal fytte sammen i august. Han går på høgskole, mens jeg skal gjøre ferdg siste året på allmennfag. Men hvis jeg er gravid(vil føde i sept. og må derfor ta et års pause fra skolen) hvilke rettigheter har vi på penger siden ingen av oss jobber? Håper på svar snarest! Hilsen en bekymret jente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15669-gravid-student/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei okok.

Som Irene sier har du rett på engangsstønad. Det er litt over 30 000 kroner.

I tillegg vil jeg anbefale deg å søke fødselsstipend fra Lånekassen.

Kriteriene for å få fødselsstipend er at du har hatt rett til studielån det siste halvåret år FØR fødselen (det betyr altså ikke noe om du ikke har tatt opp lån, så lenge du har hatt rett til det), og at du har en skoleplass når barnet blir født! Siden du allerede er student er det ganske sikkert ikke noe problem for deg å få fødselsstipend.

Fødselsstipendet får du ved at du søker om lån på vanlig måte, og når barnet blir født sender du lånekassen fødselsattesten. Dermed blir lån for et skoleår omgjort til stipend. Om du ønsker å ta permisjon fra skolen eller du ønsker å fortsette å gå på skole er opp til deg – pengene får du uansett. Evt. permisjon kan også deles mellom deg og barnefaren slik dere ønsker.

Ønsker deg lykke til med skolegang og baby! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15669-gravid-student/#findComment-73804
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...