cacatina Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Var inne på en dansk nettside, der en familie har laget en innholdsrik og informativ dagbok fra sin "hentereise". De forteller mye om "alt" - både om barna og alt de opplever. Det er også ganske så mye "opplegg" med saks-behandling for at familien skal ha nødvendige papirer før de kan returnere til Danmark. Kan noen fortelle oss om hvordan den Colombianske saksbehandlingen er for norske adoptanter? Hva må man igjennom av "rettsbehandlinger" (det var jo også et ord....:-) før barnet både praktisk og formelt tilhører oss og kan bli med hjem til Norge? mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
peetmor Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hei Bare kort innpå. Det starter med at dere skal ha et møte med ICBF på overtagelsesdagen, deretter avtales et nytt møte i underkant av ei uke etter det første ICBF-møte. Dette for at de vil se hvordan det går med dere alle sammen osv. Deretter setter ICBF igang rettsystemmet. Denne prosessen ser vi ikke noe til annet enn at vi går i ventemodus. Hvor lang denne prosessen tar er avhening av hvilket distrikt dere har fått tildeling ifra. Når dommen er underskrevet av alle parter skaffes fødselsattest på barnet og det utstedes kun på et kontor på det stedet barnet har hatt sin adresse. Så skal det kopieres 10-13 eksemplarer av sentenciaen (domspapirene) (pluss masse andre papirer) som skal fordeles rundt om (c: Colombiansk og norsk pass blir utstedet i Bogota slik at de aller fleste må regne to virkedager x-tra i Bogota for å ordne dette. Mere husker jeg ikke i farta (c: men jeg er glad vi har advokater som ordner det aller meste. Noen har fått oppleve å ha blitt "intervjuet" av de ulike etatene (ICBF, retten)mens vi har kun hatt hyggelige møter. Med ICBF var gjenomgangen av all informasjon om barnet som var fokus samt at det er her vi/dere kan spørre om alt dere lurer på angående barnet. Kjekt å notere seg spørsmålene før man reiser for når overtagelsedagen er der......tenkte allefall ikke jeg på alt det jeg gikk å grubla på før vi reiste (c: Ved siste hentereise måtte vi skaffe kake og cola til 15 pers. på tre timer da vi skulle skrive under sentenciaen på dommerkontoret hvor dommeren var tilstede. Det ble hektisk, morsomt men en veldig fin ramme rundt denne høytidige øyeblikke da barnet ble juridisk vårt. Og det viste seg at dommeren var ei hyggelig og flott dame. Dette opplevde vi ikke med førstemann for da satt vi på en gammel trebenk en timestid i en mørk korridor mens vi ventet på å få skrive under papirene som dommerens sektretæren hadde. (c: Nei nå må jeg gi meg. dette begynner å bli langt.. Lykke til og god natt fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/#findComment-1008594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cacatina Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Hei Bare kort innpå. Det starter med at dere skal ha et møte med ICBF på overtagelsesdagen, deretter avtales et nytt møte i underkant av ei uke etter det første ICBF-møte. Dette for at de vil se hvordan det går med dere alle sammen osv. Deretter setter ICBF igang rettsystemmet. Denne prosessen ser vi ikke noe til annet enn at vi går i ventemodus. Hvor lang denne prosessen tar er avhening av hvilket distrikt dere har fått tildeling ifra. Når dommen er underskrevet av alle parter skaffes fødselsattest på barnet og det utstedes kun på et kontor på det stedet barnet har hatt sin adresse. Så skal det kopieres 10-13 eksemplarer av sentenciaen (domspapirene) (pluss masse andre papirer) som skal fordeles rundt om (c: Colombiansk og norsk pass blir utstedet i Bogota slik at de aller fleste må regne to virkedager x-tra i Bogota for å ordne dette. Mere husker jeg ikke i farta (c: men jeg er glad vi har advokater som ordner det aller meste. Noen har fått oppleve å ha blitt "intervjuet" av de ulike etatene (ICBF, retten)mens vi har kun hatt hyggelige møter. Med ICBF var gjenomgangen av all informasjon om barnet som var fokus samt at det er her vi/dere kan spørre om alt dere lurer på angående barnet. Kjekt å notere seg spørsmålene før man reiser for når overtagelsedagen er der......tenkte allefall ikke jeg på alt det jeg gikk å grubla på før vi reiste (c: Ved siste hentereise måtte vi skaffe kake og cola til 15 pers. på tre timer da vi skulle skrive under sentenciaen på dommerkontoret hvor dommeren var tilstede. Det ble hektisk, morsomt men en veldig fin ramme rundt denne høytidige øyeblikke da barnet ble juridisk vårt. Og det viste seg at dommeren var ei hyggelig og flott dame. Dette opplevde vi ikke med førstemann for da satt vi på en gammel trebenk en timestid i en mørk korridor mens vi ventet på å få skrive under papirene som dommerens sektretæren hadde. (c: Nei nå må jeg gi meg. dette begynner å bli langt.. Lykke til og god natt fra Tusen takk for langt og informativt svar! ... og så midt på natten...! ) Vet du om variasjonen på tida de ulike familiene er i Colombia ofte henger sammen med tidsaspektet på "rettsbehandlingen"? Eller er det slik at man mer eller mindre selv har anledning til å bestemme hvor lenge det er nødvendig/viktig/riktig å bli i landet før en reiser hjem? Jeg tenker litt som så at det sikkert er en balansegang ift hvor lenge det er "lurt" å være der.... En må være så lenge som nødvendig ift saksbehandlingen, det er greit, men så må en i tillegg se på hvordan barnet&familien takler den første tilknytningen. Det er mange forhold som spiller inn... ...barnet er - avhengig av alder - forberedt på at det skal bli med sin nye familie til et nytt land. Det er naturlig at det er stor spenning & ambivalende følelser/opplevelser knytta til reisen for barnet - og kanskje vil det bli "ubehagelig"/stressende for barnet å vente "for lenge"... Har du noen erfaringer om dette som du kan fortelle om? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/#findComment-1009116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peetmor Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Tusen takk for langt og informativt svar! ... og så midt på natten...! ) Vet du om variasjonen på tida de ulike familiene er i Colombia ofte henger sammen med tidsaspektet på "rettsbehandlingen"? Eller er det slik at man mer eller mindre selv har anledning til å bestemme hvor lenge det er nødvendig/viktig/riktig å bli i landet før en reiser hjem? Jeg tenker litt som så at det sikkert er en balansegang ift hvor lenge det er "lurt" å være der.... En må være så lenge som nødvendig ift saksbehandlingen, det er greit, men så må en i tillegg se på hvordan barnet&familien takler den første tilknytningen. Det er mange forhold som spiller inn... ...barnet er - avhengig av alder - forberedt på at det skal bli med sin nye familie til et nytt land. Det er naturlig at det er stor spenning & ambivalende følelser/opplevelser knytta til reisen for barnet - og kanskje vil det bli "ubehagelig"/stressende for barnet å vente "for lenge"... Har du noen erfaringer om dette som du kan fortelle om? Heiigjen (c: Det er stor forskjell på hvor lenge hver familie er i Colombia.3-6 uker vil jeg tippe. Du/dere kan ikke forlate landet med barnet før domstolen er ferdig med saken. Og domstolene er det stor forskjell på alt ettersom hvor i Colombia du får tildeling fra. Min erfaring er at Bogota kan være et tregt distrikt hvis du er uheldig med trekningen av rettsal. Akkurat nå er det et vennepar av oss i Colombia på sin andre hentereise og alt er i orden men det er ikke plass på flyet til Norge før 27 sept......de har allerede vært i 5 uker. Håper og tror de kommer før for alt bruker som regel å ordne seg tilslutt. Vi venter spent på neste reisebrev fra dem (c: Vet ikke helt om jeg traff med svaret mitt men jeg regner med noen andre kan fortelle mere. Hvor er dere i prosessen nå? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/#findComment-1009142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cacatina Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Heiigjen (c: Det er stor forskjell på hvor lenge hver familie er i Colombia.3-6 uker vil jeg tippe. Du/dere kan ikke forlate landet med barnet før domstolen er ferdig med saken. Og domstolene er det stor forskjell på alt ettersom hvor i Colombia du får tildeling fra. Min erfaring er at Bogota kan være et tregt distrikt hvis du er uheldig med trekningen av rettsal. Akkurat nå er det et vennepar av oss i Colombia på sin andre hentereise og alt er i orden men det er ikke plass på flyet til Norge før 27 sept......de har allerede vært i 5 uker. Håper og tror de kommer før for alt bruker som regel å ordne seg tilslutt. Vi venter spent på neste reisebrev fra dem (c: Vet ikke helt om jeg traff med svaret mitt men jeg regner med noen andre kan fortelle mere. Hvor er dere i prosessen nå? Vennlig hilsen Hei Peetmor! Takk for svar - igjen! Vi er nok ikke kommet så langt i prosessen, vi nei... er bare nysgjerrig...! (Sender sosrapporten til SBF i slutten av neste uke, så vi håper på norsk godkjenning til jul....!) Det jeg vel lurte på mht tidspunkt for hjemreise var om en fritt kan bestemme selv - når det juridiske er i orden? Bli man f.eks anbefalt å være en viss periode hvis det juridiske går kjapt? Litt spesielt det med vennene deres da, - at de må vente så lenge pga manglende flytilgjengelighet... Er det vanlig, vet du noe om det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/#findComment-1009189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wibecke Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hei Peetmor! Takk for svar - igjen! Vi er nok ikke kommet så langt i prosessen, vi nei... er bare nysgjerrig...! (Sender sosrapporten til SBF i slutten av neste uke, så vi håper på norsk godkjenning til jul....!) Det jeg vel lurte på mht tidspunkt for hjemreise var om en fritt kan bestemme selv - når det juridiske er i orden? Bli man f.eks anbefalt å være en viss periode hvis det juridiske går kjapt? Litt spesielt det med vennene deres da, - at de må vente så lenge pga manglende flytilgjengelighet... Er det vanlig, vet du noe om det? Hei cacatina. Så lenge sentencian (det juridiske) er klar så kan dere selv bestemme når dere ønsker å reise hjem. Vi var i Colombia i mai 2003, vi fikk sentencia 26 mai 2003 i Cali, vi reiste til Bogota tirsdag 27 mai, og hadde da ikke flybilletter hjem til Oslo før 17 juni. Vi var hjemme 4 juni etter 3 dager i Paris pga over fylte fly og streik i Paris. Vi hadde med oss datteren vår på da 4 år og en gutt hjem på knappe 3 mnd. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/#findComment-1009303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peetmor Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hei Peetmor! Takk for svar - igjen! Vi er nok ikke kommet så langt i prosessen, vi nei... er bare nysgjerrig...! (Sender sosrapporten til SBF i slutten av neste uke, så vi håper på norsk godkjenning til jul....!) Det jeg vel lurte på mht tidspunkt for hjemreise var om en fritt kan bestemme selv - når det juridiske er i orden? Bli man f.eks anbefalt å være en viss periode hvis det juridiske går kjapt? Litt spesielt det med vennene deres da, - at de må vente så lenge pga manglende flytilgjengelighet... Er det vanlig, vet du noe om det? Hei igjen Skjønner at det strømmer inn med spørsmål og for all del fortsett å spørre. Det er bare hyggelig og mimrende å få kunne svare (c: det er nok heller et unntak dette med våre venner. Selvfølgelig kan det skje at det ikke er ledig plasser på flyet akkurat den dagen du skal hjem men da er det snakk å vente en dag eller to......Er dere i C når de starter ferien som nå så kan det være lite ledig kapasiteten på flyene. Men alt ornder seg tilslutt er allefall min erfaring (c: Ha en fin dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156705-saksbehandlingen-i-colombia/#findComment-1009743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.