Gå til innhold

De som skriver sosialrapporter

Anbefalte innlegg

Gjest rapportdama

Hva syns dere om at unge, barnløse, så og si nyutdannete kvinner (jenter) skal skrive sosialrapporten deres?

Stoler dere på at de kan vurdere deres situasjon?

Hva tenker dere er nødvendig kompetanse og eventuelt livserfaring hos en som skal ha en slik oppgave?

Hører gjerne om hva slags erfaringer dere har...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157128-de-som-skriver-sosialrapporter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsakt stolte vi på at de som kom kunne utføre jobben sin. De har da tatt en utdanning og har annen erfaring innen barnevernet.

Det er mange yrker der de ansatte ikke nødvendigvis er i nærheten av å være i samme livssituasjon selv. Likevel kan du utføre en god jobb.

... men dette er et spørsmål der svarene er mer preget av både/og enn enten/eller, synes jeg....

Har akkurat vært gjennom runde med samtaler ifm sosialrapport sjøl - og vi diskuterte saken i heimen, fordi det i en periode har jobba svært unge fagpersoner i barnevernet i vår kommune.

Må - selv om jeg egentlig er uenig med meg selv (godt gjort!:-)) - innrømme at jeg syntes det var greit at de mer erfarne damene var tilbake når saken vår ble tatt opp. Dårlig gjort egentlig, men sånn er det.... Tror likevel at om det ikke hadde vært sånn, hadde det likevel vært greit. Det er jo ikke noe en kan gjøre så mye med, akkurat. Samtalene hadde kanskje blitt på en annen måte, og hvem vet - kanskje hadde vi opplevd den situasjonen bedre enn sånn det var nå....

For å si det som min far ville ha sagt det: "Avec tous ces si si, on peut metre Paris dans un bouteille...!" (med alle disse hvis'ene kan vi putte Paris i en flaske!)

mvh,

Selvsakt stolte vi på at de som kom kunne utføre jobben sin. De har da tatt en utdanning og har annen erfaring innen barnevernet.

Det er mange yrker der de ansatte ikke nødvendigvis er i nærheten av å være i samme livssituasjon selv. Likevel kan du utføre en god jobb.

Ja, selvfølgeglig må vi stole på kompetansen. Som du sier, vi skulle slite ganske brutalt i mange situasjoner om vi ikke gjør det....

Men, det handler kanskje litt om opplevelsen av trygghet i en situasjon hvor en er litt på gyngende grunn sjøl???

Gjest rapportdama

... men dette er et spørsmål der svarene er mer preget av både/og enn enten/eller, synes jeg....

Har akkurat vært gjennom runde med samtaler ifm sosialrapport sjøl - og vi diskuterte saken i heimen, fordi det i en periode har jobba svært unge fagpersoner i barnevernet i vår kommune.

Må - selv om jeg egentlig er uenig med meg selv (godt gjort!:-)) - innrømme at jeg syntes det var greit at de mer erfarne damene var tilbake når saken vår ble tatt opp. Dårlig gjort egentlig, men sånn er det.... Tror likevel at om det ikke hadde vært sånn, hadde det likevel vært greit. Det er jo ikke noe en kan gjøre så mye med, akkurat. Samtalene hadde kanskje blitt på en annen måte, og hvem vet - kanskje hadde vi opplevd den situasjonen bedre enn sånn det var nå....

For å si det som min far ville ha sagt det: "Avec tous ces si si, on peut metre Paris dans un bouteille...!" (med alle disse hvis'ene kan vi putte Paris i en flaske!)

mvh,

Så du har en litt dårlig erfaring med de unge, nyutdannede i barnevernet og mener at grunnen til at samarbeidet/vurderingen ikke var helt på topp hadde med livserfaring/alder og ikke andre ting som feks. kjemi?

Bare sjekker om jeg har forstått deg riktig..

Gjest rapportdama

"Selvsakt stolte vi på at de som kom kunne utføre jobben sin. De har da tatt en utdanning og har annen erfaring innen barnevernet."

Hva om det kom en person hjem til dere som ikke hadde lang fartstid i barnevernet eller ikke hadde skrevet mange rapporter. Jeg skrev innledningsvis om "unge og nyutdannede" rapportskrivere...

Jeg skjønner godt om man kan ha vanskelig for å ha tiltro til folk som kommer rett fra skolebenken og den makten som disse forvalter er jo enorm!

(Regner vel med at en som skal skrive slike rapporter ikke gjør det alene og får nødvendig opplæring og oppfølging om vedkommende er ny i gamet?)

"Det er mange yrker der de ansatte ikke nødvendigvis er i nærheten av å være i samme livssituasjon selv. Likevel kan du utføre en god jobb."

Der er jeg enig med deg. Man MÅ ikke ha vært i samme eller lignende situasjon for å kunne være empatisk og for å kunne gjøre en god jobb.

Annonse

Gjest rapportdama

Ja, selvfølgeglig må vi stole på kompetansen. Som du sier, vi skulle slite ganske brutalt i mange situasjoner om vi ikke gjør det....

Men, det handler kanskje litt om opplevelsen av trygghet i en situasjon hvor en er litt på gyngende grunn sjøl???

Hva skal til for at man skal føle trygghet og å ha tillit til en person i en slik setting?

Man har ikke noe valg annet enn å krysse fingra og håpe at det går ens vei og samarbeide så godt man kan. (?)

Den som skriver rapporten har mye makt så det kan ikke være en enkel oppgave....

Så du har en litt dårlig erfaring med de unge, nyutdannede i barnevernet og mener at grunnen til at samarbeidet/vurderingen ikke var helt på topp hadde med livserfaring/alder og ikke andre ting som feks. kjemi?

Bare sjekker om jeg har forstått deg riktig..

du har vel misforstått så brutalt som det går an!

"Selvsakt stolte vi på at de som kom kunne utføre jobben sin. De har da tatt en utdanning og har annen erfaring innen barnevernet."

Hva om det kom en person hjem til dere som ikke hadde lang fartstid i barnevernet eller ikke hadde skrevet mange rapporter. Jeg skrev innledningsvis om "unge og nyutdannede" rapportskrivere...

Jeg skjønner godt om man kan ha vanskelig for å ha tiltro til folk som kommer rett fra skolebenken og den makten som disse forvalter er jo enorm!

(Regner vel med at en som skal skrive slike rapporter ikke gjør det alene og får nødvendig opplæring og oppfølging om vedkommende er ny i gamet?)

"Det er mange yrker der de ansatte ikke nødvendigvis er i nærheten av å være i samme livssituasjon selv. Likevel kan du utføre en god jobb."

Der er jeg enig med deg. Man MÅ ikke ha vært i samme eller lignende situasjon for å kunne være empatisk og for å kunne gjøre en god jobb.

Og vi hadde faktisk en nyutdannet og barnløs på hjemmebesøket hos oss. De var to som kom.

Og vi hadde også tiltro til at hun kunne jobben sin.

Tenkte ikke tanken om at dette skulle hun ikke ha greie på pga bakgrunnen....

Og vi hadde faktisk en nyutdannet og barnløs på hjemmebesøket hos oss. De var to som kom.

Og vi hadde også tiltro til at hun kunne jobben sin.

Tenkte ikke tanken om at dette skulle hun ikke ha greie på pga bakgrunnen....

Det eneste ene, som bekymret oss på forhånd, var om kjemien mellom oss og damene ville være god. Det var det viktige for oss, for at vi skulle klare å være åpne.

Og kjemien var heldigvis bra den, ved begge adopsjonsprosessene.

Gjest rapportdama

Er du en 'ung, barnløs, så og si nyutdannet kvinne (jente)? som skal begynne i en slik stilling at du forvalter andre menneskers skjebne? Ble litt nysjerrig på hvorfor du spør :-)

Jeg er skeptisk til å jobbe med slikt pga alder/lite erfaring.

Var en tidligere lærer ved høyskolen jeg gikk på som sa at vi hadde kompetanse til å skrive sosialrapporter for barnevernet feks.

Var nysgjerrig på hva de som er oppe i det mener og erfarer.

Derfor spurte jeg.

Hva skal til for at man skal føle trygghet og å ha tillit til en person i en slik setting?

Man har ikke noe valg annet enn å krysse fingra og håpe at det går ens vei og samarbeide så godt man kan. (?)

Den som skriver rapporten har mye makt så det kan ikke være en enkel oppgave....

Dette har da ingen sammenheng med yrkesaktive år eller erfaring å gjøre, men med personlighet.

Mener nå jeg.

Annonse

Jeg tror at jeg ikke kunne latt "kjemi" påvirke i en sånn sak..., men det er det umulig å si noe om før en evt står midt oppi det....

Alder skal heller ikke bety noe, jeg har da vært der sjøl.... ung og uerfaren og midt oppi komplisert saksbehandling. En gang må være den første - for alle - og da handler det litt om å gi litt "slack" hvis det er nødvendig - og gjøre det beste ut av situasjonen for begge parter.

Sosialrapporten er et samarbeidsprosjekt mellom oss som adopsjonssøkere og barnevernskontoret som saksbehandlere/"mellomledd" til godkjenningsmyndighetene.

Jeg er skeptisk til å jobbe med slikt pga alder/lite erfaring.

Var en tidligere lærer ved høyskolen jeg gikk på som sa at vi hadde kompetanse til å skrive sosialrapporter for barnevernet feks.

Var nysgjerrig på hva de som er oppe i det mener og erfarer.

Derfor spurte jeg.

....Var en tidligere lærer ved høyskolen jeg gikk på som sa at vi hadde kompetanse til å skrive sosialrapporter for barnevernet feks.....

Hvilken utdanning er det egentlig du tar????

Gjest rapportdama

Skal si hvorfor jeg oppfattet det du skrev på den måten:

"Må - selv om jeg egentlig er uenig med meg selv (godt gjort!:-)) -

- Uenig med deg selv? Litt forvirrende for leseren å skjønne hva du egentlig mener når du ikke selv vet hva du mener en gang. ;)

"...innrømme at jeg syntes det var greit at de mer erfarne damene var tilbake når saken vår ble tatt opp. Dårlig gjort egentlig, men sånn er det.... "

Jeg forstår dette som om du var lettet for at de erfarne damene kunne ta saken deres. Hva mener du med å si at det er "dårlig gjort" hvis den setningen ikke er å forstå som en "kritikk" ovenfor de unge/uerfarne?

"Tror likevel at om det ikke hadde vært sånn, hadde det likevel vært greit. Det er jo ikke noe en kan gjøre så mye med, akkurat."

Så du hadde syns det var greit, men likevel ikke det mest ønskelige.. Altså: Du foretrekker de med erfaring etc.

Jeg var ikke ute etter noen diskusjon om hva som er mest OK av godt voksne eller unge rapportskrivere, var mest ute etter ulike meninger/argumenter. :-)

Har ingen erfaring eller mening om det selv, bare litt fordommer som jeg prøver å finne ut av. :-)

Gjest rapportdama

Men da er det vel en selvfølge at du får kompetanse til å skrive sosialrapporter for barnevernet???

Trengte en lærer fortelle deg det? (ler litt nå, unnskyld).

Jeg tenkte som konsulent, ikke som ansatt i barnevernet. Jobber et annet sted nå og trodde de fleste barnevernskontor tok disse oppgavene selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...