Gå til innhold

Urolig ved puppen


Gjest ikke lett

Anbefalte innlegg

Gjest ikke lett

Hei!

Jeg har en sønn på 8 uker. Jeg har strevet en del med ammingen, men han har i hvert fall lagt godt på seg uansett.

Noen ganger er han veldig urolig ved brystet f.eks. først får han ett bryst og suger ca. 10 min. Etter en stund slipper han taket, men tar så tak på nytt. Så tar jeg han opp for å rape. Han skriker litt med en gang, men roer seg til slutt og raper og gulper kanskje litt. Så gir jeg han det andre brystet og etter noen minutter begynner han sparke fra med beina og bue seg bakover. Tar jeg han vekk fra brystet skriker han, men roer seg som regel etter en liten stund.

Andre ganger om natten sovner han når jeg tar han opp for å rape, men hvis jeg prøver å legge han ned skriker han. Så tar jeg han opp igjen og venter på en rap, men han bare sovner igjen. Legger jeg han ned på nytt, våkner han med en gang og skriker. Det ender som regel med at jeg lar han sovne på brystet mitt, men da sover jeg jo ikke spesielt godt selv.

Det virker som om han for tiden har en del luft i magen. Det romler mye i magen hans. Ellers så gulper han mye og da mener jeg mye. Noen ganger står spruten rett ut. Andre ganger kan han ligge å smågulpe lenge etter at han har spist.

Hva kommer sprutgulpen av? Er det for de han har spist for mye samtidig med at han har slukt mye luft. Som regel raper han først og så kommer gulpen etterpå!

Når han etter en 10 min. tid ved puppen blir liggende og bare såvidt ha tak i puppen hender det at han smiler. Jeg regner da med at han er forsynt, men hvis jeg tar han opp for å rape skriker han. Er han da egentlig mett, men bare skal kosepuppe eller hva?

Mange spørsmål, men jeg synes det er ganske vanskelig mange ganger å vite om han er mer sulten, mett eller bare har luftsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære ikke lett. Det er flere som sliter med det samme problemet som du beskriver. Du skriver at barnet ditt går fint opp i vekt og det er jo betryggende å vite. Det kan være lurt å prøve og gi barnet et bryst av gangen en periode slik at han får i seg mye av den fete melken som kommer mere og mere utover i måltidet. Noen barn blir urolige fordi de får mye av formelken som gir mye "fyll" i magen og raskt kan komme opp i form av gulp og brekninger. Så hvis man har mye melk i begge brystene kan det derfor være lurt å tømme et bryst av gangen ordentlig. Selv om brystet kjennes tomt og han ønsker å suge mere etter en kort stund, så legg ham til det samme brystet igjen. Hvis du har mye melkespreng på det andre brystet kan du håndmelke/pumpe så mye at det kjennes behaglig. Melken kan du fryse ned for å bruke senere. Hvis disse tiltakene ikke hjelper så kom gjerne tilbake til forumet med videre spørsmål. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 3 mnd. ble også fryktelig sinna ved puppen etter at han hadde spist på begge sider. Jeg fant ut at han ble sint rett og slett fordi han ville suge mer for kosen sin del etter at han var mett, og han ble da sint når det kom mer melk som han måtte svelge unna. Dette ordnet vi fint med smokken. Nå skal ikke jeg si at du skal begynne med smokk til barnet viss du ikke bruker det, men det var dette som løste problemet for oss. Jeg vet han får nok mat for han er over 7 kg. og har hatt jevn vektøkning.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...