Gå til innhold

Helserapport på barnet, Kina

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så vidt begynnt på adopsjonsprosessen, og skal skrive avtalen mellom VB og oss. Vi ble litt betenkt da vi leste det som sto under "Barnets helsetilstand", at helseinformasjonen kunne være mangelfull.. Vi ringte til VB for å forhøre oss nærmere. De sa at vi måtte være klar over at helserapportene fra Kina ofte ikke stemte med virkeligheten. Vi syntes det var litt skummelt. Er det virkelig slik, så ille? Kan vi heller ikke stole på at HIV-testen er tatt selvom det står at den er tatt? Og vi får vel svaret på HIV-testen, at den er negativ/positiv??

Håper noen har synspunkter eller erfaringer på dette.

Skulle vi ha byttet land?? (til Sør-Korea)

Skrevet

Jeg syns nå vi fikk en rimelig utfyllende helserapport. Fikk naboen som er barnelege til å se på den. Det var noe uklarhet om det var tatt Hiv-test, men det var bare fordi at akkurat den testen hadde de glemt å oversette og jeg kan veldig dårlig kinesisk.

Akkurat dette var jo litt dumt for det skapte full forvirring rett etter overleveringen og det ble sagt at vi skulle dra og teste barnet dagen etter for dette SKULLE gjøres før barna ble frigitt.

Barna ble også sett på av en kinesisk barnelege dagen etter tildeling.

Hun var riktignok noe underernært, men hadde akkurat vært syk rett før vi hentet henne og de andre ungene fra akkurat dette barnehjemmet var jo ikke underernært. Det med vekt og høyde stemte ikke helt, hun var endel lavere og lettere.

Jeg syns ikke dette med helseattesten burde få dere fra å fortsette å ha Kina som land. Alle de små kina-piker som jeg har sett (har ikke sett så mange gutter) har vært friske oppegående jenter. Men man har selvfølgelig aldri noen garantier.

Skrevet

Heisann :o)

Vi har adoptert en liten jente fra Kina som nå er snart tre år. Helserapporten vi fikk på henne var veldig detaljert og god. Vi fikk dessuten beskjed om hvilke vaksiner hun hadde tatt, og det var fler vaksiner enn norske spebarn får.

Alle 11 jentene som kom sammen med vår datter er i dag friske velfungerende jenter, og det er også alle andre Kinabarn jeg kjenner. Ang HIV, så testes alle barna for dette, og de testene kan du stole på.

I Korea er barna like friske, men f. eks. HIV er vanskelig å få et sikkert svar på når de er så små etter hva jeg har hørt.

Tror ikke du trenger å bli skremt fra Kina pga helsetilstand. Du kan selvfølgelig oppleve å få underernerte eller understimulerte barn, men dette går seg som regel til i løpet av kort tid når dere er kommet hjem.

(Mener ikke å rosenmale altså- det er klart alvorlig syke barn kan du faktisk få fra ALLE land- også Korea)

Lykke til med valget.

Klem fra

Skrevet

Vi fikk en god, omfattende helserapport, som var oversatt til engelsk. Vi hadde også gode muligheter til legeoppfølgig under reisen. Det var noen barn som var forkjølte og hadde luftveisplager ved overtakelsen.

Mitt inntrykk av de kinesiske rapportene er at de er meget bra. (En helserapport ved 6 md og en ved 1 år) I tillegg fikk vi oversikt over vaksiner. Dette varierer sikkert rundt om i landet og fra barnehjem til barnehjem.

Jeg er mer betenkt over oppfølging/kunnskap ved helsestasjonen i Norge.......

Skrevet

VB vet nok godt hva de snakker om. Det er mitt inntrykk at påliteligheten til helserapportene fra Kina har variert en del. Ved noen barnehjem er det veldig bra oppfølging av barna, ved andre slett ikke så bra. Det har for eksempel i en del tilfeller vært tvil om vaksineopplysningene for barna stemmer, eller om de bare er 'fabrikert'. En del foreldre har valgt å ta hele vaksineprogrammet på nytt i Norge for sikkerhets skyld.

Vi har to barn fra Kina, og de kom fra svært ulike forhold.

Det som er positivt, er at det ser ut til at mange barnehjem har blitt rustet opp betydelig de siste årene.

På vår siste hentereise (2001) hadde VB også begynt å kreve at alle barna skulle HIV-testes ved et anerkjent sykehus, og de sørget for at dette ble gjort. Det føltes betryggende. I ettertid mener jeg å ha fått med meg at HIV-testing av barn på under ca 2 år ikke alltid er helt pålitelig, så sikre garantier har man vel aldri.

Uansett, jeg tror det er sjelden at barna feiler noe alvorlig. Noen er understimulert og dårlig ernært, men de blomstrer opp når man kommer hjem.

Vi er ferdig med våre adopsjoner, men hvis det hadde vært aktuelt å få et barn til, ville vi ikke ha noen som helst forbehold mot å velge Kina for tredje gang. Jeg vil også anta at de som har adoptert fra Korea er like fornøyd. Fordelen med Kina nå er jo at det går mye raskere enn Korea.

Lykke til med deres avgjørelse.

Skrevet

VB vet nok godt hva de snakker om. Det er mitt inntrykk at påliteligheten til helserapportene fra Kina har variert en del. Ved noen barnehjem er det veldig bra oppfølging av barna, ved andre slett ikke så bra. Det har for eksempel i en del tilfeller vært tvil om vaksineopplysningene for barna stemmer, eller om de bare er 'fabrikert'. En del foreldre har valgt å ta hele vaksineprogrammet på nytt i Norge for sikkerhets skyld.

Vi har to barn fra Kina, og de kom fra svært ulike forhold.

Det som er positivt, er at det ser ut til at mange barnehjem har blitt rustet opp betydelig de siste årene.

På vår siste hentereise (2001) hadde VB også begynt å kreve at alle barna skulle HIV-testes ved et anerkjent sykehus, og de sørget for at dette ble gjort. Det føltes betryggende. I ettertid mener jeg å ha fått med meg at HIV-testing av barn på under ca 2 år ikke alltid er helt pålitelig, så sikre garantier har man vel aldri.

Uansett, jeg tror det er sjelden at barna feiler noe alvorlig. Noen er understimulert og dårlig ernært, men de blomstrer opp når man kommer hjem.

Vi er ferdig med våre adopsjoner, men hvis det hadde vært aktuelt å få et barn til, ville vi ikke ha noen som helst forbehold mot å velge Kina for tredje gang. Jeg vil også anta at de som har adoptert fra Korea er like fornøyd. Fordelen med Kina nå er jo at det går mye raskere enn Korea.

Lykke til med deres avgjørelse.

Tusen takk for raske og gode svar. Jeg er så glad for dere her inne på DOL!! Kommer nok til å spørre mer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...