Gå til innhold

Svangerskapspermisjon og ulønnet ferie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg venter snart barn og har derfor et spørsmål. På min jobb (i privat barnehage) har vi stengt 4 uker i Juli. Dette regnes da som de ansattes sommerferie, og disse ukene er ulønnet. Vi får dog feriepenger som vanlig i juni. Jeg har to spørsmål:

1. Er det ikke en lovfestet rett at alle arbeidstakere skal ha 4 uker lønnet ferie? Er barnehagens praksis ulovlig - eller kan private barnehager gjøre som de vil?

2. Vil jeg få utbetalt fødselspermisjonspenger denne måneden (juli) som vanli? Jeg har jo rett på 42 uker med full lønn? Eller følger jeg de andre ansatte - dvs. ingen penger denne måneden?

Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Irene Grøneng

4 uker + 1 dag er lovfestet, men ikke med lønn. Ingen får lønn når de tar ferie. Det de får er feriepenger, og det må være opptjent året før.

Når du avvikler ferie får du altså utbetalt feriepenger. Fødselspengene kan da stanse hvis du ønsker det. Da blir disse 4 ukene lagt til på slutten av perioden. Dette kan være greit fordi man bare har rett til å overføre 2 ferieuker til neste år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...