Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjempemasse fornuftig her! Vil spesielt understreke betydningen av å anerkjenne barnas følelser, si at man forstår at de føler som de gjør, og sette ord på følelsene for dem. Er også veldig enig i at bursdagsbesøk om tre dager ikke har noen sammenheng med leksene i dag- det er dessuten vanskelig å forholde seg til siden det er mange dager til, og derfor egner det seg lite som straff. Det er også vanskelig for barn å vite om de kan stole på foreldrene hvis det blir truet med straff som ikke blir gjennomført, så bordet fanger...lønner seg ofte å tenke seg om en ekstra gang før man sier noe:-)

Selv øvde jeg opp tålmodighet og "bevare-roen-delen" da jeg jobbet med autist, håper jeg klarer å bevare det til mitt gull kommer i trassalder/førpubertet...

Poenget var i hvertfall: supert innlegg!

Hjertelig takk for tilbakemeldingen :-)

Skrevet

Hei peetmor. ler litt nå jeg da men ikke av skadefryd altså, Men.. det er jo så normalt det du sier har forandret barnet etter skolestart. Jeg tror nemmelig at ... Det er så spennende å begynne på skolen .. det er så viktig (får ofte barna beskjed om) å sitte stille å ikke bråke i timen. Det er noe stort å begynne på skolen når man er seks år fordi skolen går alle de store på. MEN:::: når barnet kommer hjem så eksploderer alt som ikke fikk utløp i skoletiden. sinne bråking, klatring fortellertrangen og ikke minst .. grenseprøvning. Er jeg blitt stor nå tro eller kan jeg få være meg selv iallefall hjemme. ??? Og alle disse tanker og handlinger ligger jo å venter til barnet er hjemme i trygge omgivelser og får utbrudd samtidig og da... ja da blir det mye for mor og far å takle på en gang, Men innen det første halvåret er det meste over og normale tilstander vil komme fram igjen.

Skrevet

Så flott å få så mange gode tilbakemeldinger på dette innlegget.

Innlegget kan nok oppfattes som at tassen vår får kun "straff" nå om dagen noe jeg må understreke ikke er tilfelle (c: Men etter mange måter å møte hans frustrasjon på i løpet av en dag har det kansje ent med at han må på rommet for å ta en tenkepause.

Slik jeg opfatter tilbakemeldigene ser jeg nå at tassen må få enda mere tid for sine utbrudd og enda mere forståelse og tålmodighet fra oss voksne. Jeg har fått noen ahaopplevelser av tilbakemeldingene om hva vår lille tass gjennomgår nå om dagen og dette gir meg enda mere dårlig samvittighet (c: stakkars!

Vi er fortsatt i tenkeboksen men noe er vi allerede enig om at "straffetiltakene" stoppes med øyeblikkelig virkning (c:

Så igjen alle sammen tusen hjertlig takk for kjempegod tilbakemeldiger og dette har hjulpet oss veldig til å se denne utfordrigen med andre øyne ved å få den beslyst fra forskjellige sider.

"Vi har nok blitt tatt på senga" (nok en gang)

Og tipset om å få et skriv FØR oppstart angående 6-åringene tar jeg med meg til skolen.

Så nå vender jeg snuten tilbake til vår normale hverdag og møter tassen med nye øyne (c:

Skrevet

Så flott å få så mange gode tilbakemeldinger på dette innlegget.

Innlegget kan nok oppfattes som at tassen vår får kun "straff" nå om dagen noe jeg må understreke ikke er tilfelle (c: Men etter mange måter å møte hans frustrasjon på i løpet av en dag har det kansje ent med at han må på rommet for å ta en tenkepause.

Slik jeg opfatter tilbakemeldigene ser jeg nå at tassen må få enda mere tid for sine utbrudd og enda mere forståelse og tålmodighet fra oss voksne. Jeg har fått noen ahaopplevelser av tilbakemeldingene om hva vår lille tass gjennomgår nå om dagen og dette gir meg enda mere dårlig samvittighet (c: stakkars!

Vi er fortsatt i tenkeboksen men noe er vi allerede enig om at "straffetiltakene" stoppes med øyeblikkelig virkning (c:

Så igjen alle sammen tusen hjertlig takk for kjempegod tilbakemeldiger og dette har hjulpet oss veldig til å se denne utfordrigen med andre øyne ved å få den beslyst fra forskjellige sider.

"Vi har nok blitt tatt på senga" (nok en gang)

Og tipset om å få et skriv FØR oppstart angående 6-åringene tar jeg med meg til skolen.

Så nå vender jeg snuten tilbake til vår normale hverdag og møter tassen med nye øyne (c:

Synest du har fått mange gode råd.

De er helt i tråd med det jeg også prøver å bruke, men det er ikke altid så lett når det stormer som verst.

Klarer man å beholde noe av roen og være tydelig og konsekvent er man kommet et godt stykke.

Min erfaring er også at straff sjelden hjelper.

Mine kjepphester er:

* Fokuser på handling og ikke på person

* Ikke kom med tomme trussler

* Relater ev. "Straff", eller som jeg vil si bortagelse av gode tett opp til situasjonen.

* Behold roen

* Ikke snakk taktikk med barnet tilstedet

* Ikke snakk over hodet på barnet om barnets problemer, men gjennom barnet dersom det er tilstedet.

Lykke til. Vi får snakkes nærmere. Er nok mange som sliter med samme problematikk både 2 års trass, 3 års trass, lei barnehagetrass (5/6 åring), skolestart, pubertert, lei skolen ++ Det er mye de samme reglene som gjelder.

Klem fra meg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...