Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gutt med adhd som begynte i 6kl nå i høst, han har hatt 3t med spesialpedagog og 6 assistent timer i uka, fra han fikk diagnosen i 2kl.Nå før skolen sluttet i sommer fikk vi tilsendt IOP som måtte skrives under før skolen sluttet, altså hadde vi to dager på oss til å se igjennom den. Der sto det at han hadde fått 4t med spes, og ingen assistent. Jeg ringte skolen og ville vite om IOP skulle skrives under selv om jeg ikke var enig i at han ikke fikk assistent, og fikk til svar JA. Jeg skrev under og leverte den.Men så spørte jeg litt rundt og fikk da vite at jeg som hadde skrevet under godkjente at han ikke fikk assistent, så jeg trakk tilbake IOP og skrev en klage.Snakket med kontakt lærer i går og hun sa at han fikk ikke fordi de mente på at det var nok ressurser i klassen fra før, 3 timer i uka på 21 elever. I tilleg har de fått en ny elev som også har adhd, han har 7 spes timer, det er altså 3 stykker i klassen med adhd,1 med store lese og skrive vansker +++ at det er flere som er avhengi av hjelp. Jeg kan ikke skjønne at de har nok ressurser i klassen da?

Hva skjer hvis jeg fortsatt er uenig i IOP, går den vidre til fylket?

Dette ble vist langt men er kjempe frustrert over skole systemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det var foreldere på vår skole som hadde ditt problem. De var gjennom følgende:

- klage til skolen, avslag.

- klage til kommunen v/skolesjefen, avslag.

- klage til fylkesmann, avslag

- undervisningsdep., medhold.

De endte opp med full assistent dekning og 20 timer spes.ped.

Men det koster krefter og tolmodighet, hele runden tok 1 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/#findComment-1015612
Del på andre sider

Gjest ikke nick i dag

Klag til fylkesmannens utdanningsavdeling!

Min datter fikk "tilbud" fra kommunen om 6 t spesped og 6 t assistent nå i 1. klasse (hun er lett psyk utvikl.hemmet + adhd + en diagnose til). Jeg anket, skolen beskrev hva de kunne klare og hva de ikke kunne klare - og vi fikk økt til 8 t spesped og 14 timer assistent! Nå må jeg føye til at mitt barn går på privat skole, det er ikke sikkert dere kan klage på assistent i offentlig skole, kun spes.ped timer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/#findComment-1015647
Del på andre sider

Gjest spesialpedagogen

Stå på og klag videre. Du SKAL ikke skrive under IOP hvis du er uenig. At de sier det viser liten profesjonalitet. At klassen har ressurser fra før er bra, men ikke et argument for å ta fra ditt barn de assistenttimene han har hatt. Spørsmålet er om han ble tildelt de timene eller om skolen ga han dem fra en fellespott. Hvis de har gjort det stiller det seg annerledes. Bruk PP-tjenesten og få hjelp der, hvis du føler at du får liten hjelp fra skolen, og du må gjøre deg godt kjent med lovverket, hva han har krav på og ikke krav på. Pass deg for å ikke stille urimelige krav, da er det fare for at skolen og andre instanser kommer i forsvar og alt låser seg fast.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/#findComment-1015665
Del på andre sider

Stå på og klag videre. Du SKAL ikke skrive under IOP hvis du er uenig. At de sier det viser liten profesjonalitet. At klassen har ressurser fra før er bra, men ikke et argument for å ta fra ditt barn de assistenttimene han har hatt. Spørsmålet er om han ble tildelt de timene eller om skolen ga han dem fra en fellespott. Hvis de har gjort det stiller det seg annerledes. Bruk PP-tjenesten og få hjelp der, hvis du føler at du får liten hjelp fra skolen, og du må gjøre deg godt kjent med lovverket, hva han har krav på og ikke krav på. Pass deg for å ikke stille urimelige krav, da er det fare for at skolen og andre instanser kommer i forsvar og alt låser seg fast.

Takk for svarene.

Assistenten han har hatt var tildelt han,ikke fra en felles pott, derimot er de 3 timene en felles pott for hele klassen i år.Jeg klaget bare på at jeg ønsket assistenten tilbake så han fikk en hverdag som gjør det litt lettere å for han i skole hverdagen. Jeg spurte om et ekstra sett bøker, det fikk han ikke. Og jeg ville ha skriftelige beskjeder hjem når det ble forandringer. Har også bedt om hjelp til å skrive søknad om pc til han for å gjøre det litt enklere med skriftelige oppgaver ( han skriver sent og dårlig) og det ser ut som om de ikke er innterisert i å hjelpe oss der heller . Så da får vi se.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/#findComment-1016294
Del på andre sider

Gjest spesialpedagogen

Takk for svarene.

Assistenten han har hatt var tildelt han,ikke fra en felles pott, derimot er de 3 timene en felles pott for hele klassen i år.Jeg klaget bare på at jeg ønsket assistenten tilbake så han fikk en hverdag som gjør det litt lettere å for han i skole hverdagen. Jeg spurte om et ekstra sett bøker, det fikk han ikke. Og jeg ville ha skriftelige beskjeder hjem når det ble forandringer. Har også bedt om hjelp til å skrive søknad om pc til han for å gjøre det litt enklere med skriftelige oppgaver ( han skriver sent og dårlig) og det ser ut som om de ikke er innterisert i å hjelpe oss der heller . Så da får vi se.

Dette høres rart ut. Jeg synes du skal gå videre med dette. Hvis han fikk tildelt en assistent via PP-tjenesten kan den ikke tas fra ham uten videre. Da kan det være assistentens oppgave å informere deg skriftlig om forandringer. Det er skolen som skal søke om datamaskin, og det BØR du få hjelp til. Om det blir innvilget er noe annet. De er ganske restriktive i Oslo i hvert fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/#findComment-1016407
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest en mamma i nord

Jeg vet det var foreldere på vår skole som hadde ditt problem. De var gjennom følgende:

- klage til skolen, avslag.

- klage til kommunen v/skolesjefen, avslag.

- klage til fylkesmann, avslag

- undervisningsdep., medhold.

De endte opp med full assistent dekning og 20 timer spes.ped.

Men det koster krefter og tolmodighet, hele runden tok 1 år.

dette var en nyttig oplysning. jeg trodde fylkesmannen var siste klageinstans.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157589-iop-1/#findComment-1051700
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...