Gå til innhold

Avslag på foreldrefradrag

Anbefalte innlegg

valmue1365380326
Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med fradrag på skatten / foreldrefradrag i forbindelse med adopsjonen?

Vi har søkt om det, har hørt at noen har fått fradrag på grunnlag av utgifter ifm med hentereise.

Vi fikk avslaget i posten i går. Begrunnet med at barnet må være bosatt i Norge. Hvordan kan dette være en regel, når andre har fått gjennomslag på samme grunnlag som vår søknad???

Jeg har lyst til å klage, har dere noen gode råd i den forbindelse?

Hååååper på svar, hilsen

Skrevet

Som dere fikk vi også avslag.

Reglene er slik at man ikke har krav på fradrag for utgifter til hentereise/omsorg for barnet før hjemkomst.

MEN enkelte kommuner velger å gi fradrag allikevel - urettferdig for oss som er bosatt i "feil kommune".

Skrevet

Vi var av de "heldige", som fikk fradrag på skatten etter gjennomført adopsjon.

Etter fullført adopsjon fikk vi en oversikt fra VB om kostnadene vi hadde hatt - og i denne oversikten var det spesifisert hvor mye som var gått til underhold av barnet etter at vi overtok det økonomiske ansvaret for henne. Mener å huske at det stod kr. 32.000,-.

Vi begrunnet vår søknad med at disse kostnadene var påløpt etter at vi hadde overtatt ansvaret for henne - og at det ikke var i vår interesse at barnet ikke kunne hentes på et tidligere tidspunkt, men at det var en del av "opplegget" rundt adopsjonen. Videre skrev vi at vi mente at de påløpte utgiftene (kr. 32.000,) som vi hadde betalt for at noen skulle ta hånd om vårt barn til vi selv fikk hentet det måtte kunne sidestilles med andre utgifter til pass av barn (f.eks. bhg. SFO eller registrert dagmamma).

På den tiden var det også sånn at man fikk barnetrygd fra mnd. etter tildeling - slik er det vil ikke lenger - men vi skrev at dette "beviste" at den norske stat anså oss som økonomisk ansvarlig for barnet selv om vi ikke hadde fått hentet det.

Vi søkte på bakgrunn av dette om fradrag på kr. 25.000,- på post 3.2.10 - og fikk det igjennom på første forsøk.

Ja, jeg tror vi var heldige - for andre adoptanter i kommunen vår har ikke fått det.

fra

Skrevet

Hei.

Vi lurer også på dette. Er det forskjell på fradrag for adopsjonsutgiftene vi betaler til adopsjonsforeninga og utgifter til hentereisen?

valmue1365380326
Skrevet

Takk for svar - det spørs om det er noen vits i å klage på dette avslaget ja...

God helg!

Skrevet

Vi fikk også avslag ved første forsøk nå ved tredje gangs adopsjon. Jeg klgde og la ved dokumentasjon (fra foreningen og indisk org.) på utgifter som var belastet oss for pass og stell av barnet i påvente av adopsjonen. Vi fikk medhold, så jeg ville ikke uten videre gitt meg.

Lykke til!

Hilsener fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...